«Κατάλαβα τι μπορεί να κάνει η Ε.Ε. για εσένα και τι εσύ για εκείνη»


Το διήμερο σεμινάριο επικεντρώθηκε στην επιμόρφωση των νέων σε ευρωπαϊκά θέματα και στον επαγγελματικό προσανατολισμό εντός Ε.Ε.

«Η Ευρωπαϊκή Ενωση ψηφίζει νόμους, όπως τα εθνικά Κοινοβούλια;». «Αν είμαι δημότης Αθήνας αλλά κατοικώ στις Βρυξέλλες, έχω δικαίωμα να βάλω υποψηφιότητα στις δημοτικές εκλογές του τόπου κατοικίας μου;». «Με ποιες προϋποθέσεις μπορώ να εργαστώ σε μία ευρωπαϊκή χώρα μετά τις σπουδές μου;». Ορισμένες από τις απορίες νέων, όπως διατυπώθηκαν στο πλαίσιο διήμερου σεμιναριακού κύκλου μαθημάτων για μαθητές Λυκείου και φοιτητές με θέμα: «Γνωριμία με την Ευρώπη: Τι είναι και τι μπορεί να κάνει για μένα. Σπουδές, Καριέρα, Προοπτικές», μία πρωτοβουλία του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού (ΙΜΕ) σε συνεργασία με τη Διεθνή Πανεπιστημιακή Σχολή European Law & Governance School (ELGS) του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Δημοσίου Δικαίου (European Public Law Organization – EPLO), που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος». Ποια η ανάγκη που ήρθε να καλύψει το σεμινάριο; «Διττός ο στόχος μας», αρχίζει να λέει ο κ. Βασίλης Χατζόπουλος, καθηγητής Ευρωπαϊκού Δικαίου και Πολιτικών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και στο Κολέγιο της Ευρώπης, κοσμήτορας προπτυχιακών σπουδών στην ELGS, εξηγώντας: «Ενόψει ευρωεκλογών, στις οποίες ορισμένοι από αυτούς τους νέους ίσως συμμετάσχουν, η επιμόρφωσή τους στα ευρωπαϊκά θέματα καθίσταται απαραίτητη. Διαπιστώνουμε ότι οι πολίτες των ευρωπαϊκών χωρών γνωρίζουν ελάχιστα για την Ε.Ε., με τρανό παράδειγμα τους Αγγλους: η Google κατέγραψε μεγάλη αύξηση στην αναζήτηση για τη λειτουργία της Ε.Ε. αφού είχε προηγηθεί η θετική ψήφος τους για το Brexit! Η ενημέρωση σχετικά με τον τρόπο, με τον οποίο επηρεάζει την καθημερινότητά μας η Ε.Ε., σίγουρα βοηθά να συνειδητοποιήσει κανείς την αξία της ψήφου του.

Η δεύτερη διάσταση αυτής της πρωτοβουλίας έχει να κάνει με τον επαγγελματικό προσανατολισμό των παιδιών. Να καταλάβουν ότι η Ευρώπη δεν είναι κάτι “απόμακρο”, που βρίσκεται στις Βρυξέλλες. Αποτελεί τόσο επιλογή σπουδών, όσο και επαγγελματική προοπτική με ισχυρά θέλγητρα και πολλές ευκαιρίες. Η διαμόρφωση σωστών πολιτών, οι οποίοι αντιλαμβάνονται τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά τους καθώς και η διασφάλιση της ενημέρωσης των επαγγελματιών, οι οποίοι θα μπορούν να λειτουργήσουν σε ένα “ευρωπαϊκοποιημένο” περιβάλλον, ενισχύει τη σημασία προσπαθειών όπως η συγκεκριμένη», καταλήγει.

Παρών στο σεμινάριο ήταν και ο κ. Αθανάσιος Κοτσίρης, πολιτειολόγος – διεθνολόγος. Οπως παρατηρεί, «είναι πολύ σημαντικό να μάθουν οι νέοι όσα διαδραματίζονται στην Ε.Ε. σε μία περίοδο κατά την οποία η ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική απειλείται: από την κρίση στις διακρατικές σχέσεις ώς την άνοδο των ακροδεξιών κινημάτων. Τα παιδιά νιώθουν ότι η Ευρώπη είναι στο DNA τους, ωστόσο χρειάζονται μία ευρύτερη και πιο απλοποιημένη ενημέρωση για τη λειτουργία της, καθώς αντιλαμβάνονται την πολυπλοκότητά της». Πώς σκιαγραφεί ο ίδιος το προφίλ του νέου Ευρωπαίου πολίτη; «Αν και έχει γεννηθεί σε ένα κράτος, να αποκτήσει την ευρωπαϊκή συνείδηση. Να αποδεχθεί τον πλουραλισμό των πολιτισμών. Να ενημερώνεται διαρκώς γύρω από τα τεκταινόμενα στην ευρωπαϊκή σκηνή, καθώς η Ευρώπη εξελίσσεται ασταμάτητα».

«Σκέφτομαι να ακολουθήσω νομική, οικονομικά ή διεθνείς σχέσεις. Στο σεμινάριο ήρθα  για να διαπιστώσω αν όντως βρίσκομαι στον σωστό δρόμο. Η εμπειρία, σημαντική. Εμαθα για τις ευκαιρίες απασχόλησης στην Ε.Ε. – κατάλαβα τι μπορεί να κάνει η Ε.Ε. για εσένα και τι εσύ για εκείνη», αρχίζει να λέει η 15χρονη συμμετέχουσα, Ουρανία. «Αλλωστε, στο σχολείο δεν υπάρχει κάποιο αντίστοιχο πρόγραμμα για να τα μαθαίνουμε αυτά», προσθέτει. Τα μαθήματα παρακολούθησε και η Μαριεύα, μαθήτρια Β΄Λυκείου: «Αν και ώς τώρα αντιλαμβανόμουν την Ελλάδα απλώς ως ένα κράτος-μέλος, χωρίς να σκέφτομαι την Ευρώπη ως σύνολο, κατάλαβα ότι η Ε.Ε. λειτουργεί ως “ασπίδα”. Εμαθα τι πετυχαίνει μία χώρα όντας μέλος της». Πώς αντιλαμβάνεται η Μαριεύα την ευρωπαϊκή της ταυτότητα; «Αισθάνομαι Ευρωπαία – Ευρώπη χωρίς Ελλάδα, δεν είναι Ευρώπη, αφού εδώ γεννήθηκε η δημοκρατία». Η ίδια, ωστόσο, δεν διστάζει να διατυπώσει τις αμφιβολίες της: «Η Ευρώπη ταυτίζεται με την εξέλιξη. Από την άλλη, απογοητεύομαι όταν διαπιστώνω ότι αυτά είναι θεωρία, ενώ στην πραγματικότητα καταπατώνται δικαιώματα, οι μικρότερες χώρες γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από τις μεγαλύτερες, υποστηρίζονται πόλεμοι σε τρίτες χώρες… Δεν έχω πειστεί ακόμη για τη συνέπεια της Ευρώπης στις αρχές της. Σε πολλά θέματα έχει “λερωμένη τη φωλιά της”!».

Αντικείμενο μαθημάτων

«Αφουγκραζόμενοι τη διαρκή ανάγκη για εκπαίδευση, πραγματοποιήσαμε το συγκεκριμένο σεμινάριο», θα πει ο κ. Δημήτρης Εφραίμογλου, διευθύνων σύμβουλος του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, προσθέτοντας: «Κύριο μέλημά μας, να βοηθήσουμε τους νέους να ανοίξουν τα “πανιά” τους στον “ωκεανό” της γνώσης. Μπροστά τους απλώνεται ένας μεγάλος και ωραίος κόσμος, που για να γίνει δικός τους, πρέπει να τον κερδίσουν. Μία τέτοια ευκαιρία είναι η γνωριμία τους με την Ευρώπη – ειδικά στις μέρες μας, που στην Ελλάδα, αντίθετα με ό,τι συνέβαινε στο παρελθόν, “φλερτάρουμε” πλέον με την εσωστρέφεια». Αντικείμενο των μαθημάτων ήταν η εξοικείωση των νέων με την Ευρώπη και την Ευρωπαϊκή Ενωση, τις δομές της, τις σύγχρονες προκλήσεις, αλλά κυρίως το γιατί αξίζει να ασχοληθούν με ευρωπαϊκές σπουδές καθώς και ποια μπορεί να είναι η επαγγελματική τους εξέλιξη. Από την πλευρά της EPLO, η κ. Σάντρα Μανιουδάκη, διευθύντρια μάρκετινγκ, δίνει την «ταυτότητα» της νεοσύστατης σχολής: «Η Διεθνής Πανεπιστημιακή Σχολή European Law & Governance School (ELGS), μία πρωτοβουλία διεθνών ακαδημαϊκών με επικεφαλής τον πρώην πρωθυπουργού της Ιταλίας, Guliano Amato, ξεκίνησε να λειτουργεί στην Αθήνα το 2016. Στόχος η ανταπόκριση στην ανάγκη για στελέχωση των ευρωπαϊκών φορέων και οργανισμών από ανθρώπους οι οποίοι θα υπηρετούν πρωτίστως τις ευρωπαϊκές αξίες. Η σχολή επικεντρώνεται στο ευρωπαϊκό δίκαιο και στη διεθνή διακυβέρνηση, η οποία αποτελεί ένα κράμα πολιτικών επιστημών και δημόσιας διοίκησης. Με βάση το σύμφωνο συνεργασίας μεταξύ του EPLO και του ΙΜΕ, δρομολογούμε από κοινού δράσεις με στόχο την εκπαίδευση και την προαγωγή του ευρωπαϊκού πολιτισμού».


kathimerini.gr