Τακτικός ελιγμός από υπ. Υποδομών στο Ακτιο – Αμβρακία


Η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Ακτίου – Αμβρακίας, που «σαλαμοποιήθηκε» στο παρελθόν και παραδόθηκε ημιτελής, εντάχθηκε ως έργο phasing στο νέο ΕΣΠΑ, με προϋπολογισμό 150 εκατ. ευρώ.

Στην ανάκληση της απόφασης με την οποία κατακυρώθηκε στην κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ η εργολαβία-σκούπα στο Ακτιο – Αμβρακία προχώρησε το υπουργείο Υποδομών. Πρόκειται για έναν τακτικό ελιγμό του υπουργείου, καθώς θα δώσει το περιθώριο να ζητηθούν διευκρινιστικά στοιχεία από όλους τους συμμετέχοντες για τις δράσεις «αυτοκάθαρσης» στις οποίες προέβησαν μετά την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Το επόμενο διάστημα αναμένεται η απόφαση του ΣτΕ επί της κύριας προσφυγής ενός εκ των συμμετεχόντων στον διαγωνισμό, ενώ προηγήθηκε το «πάγωμα» του διαγωνισμού από την επιτροπή αναστολών του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου.

Η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Ακτίου – Αμβρακίας, που «σαλαμοποιήθηκε» στο παρελθόν και παραδόθηκε ημιτελής, εντάχθηκε ως έργο phasing στο νέο ΕΣΠΑ με προϋπολογισμό 150 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο Υποδομών προκήρυξε διαγωνισμό-σκούπα για την ολοκλήρωση του έργου πριν από ένα έτος, και τον Ιούλιο ενέκρινε το «πρακτικό» με το οποίο κρίνεται ότι η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ –  ΤΕΡΝΑ κατέθεσε τη χαμηλότερη προσφορά (έκπτωση 49,85%, ή 53,9 εκατ. ευρώ).

Ο δεύτερος κατά σειράν μειοδότης, η εταιρεία GD Infrastrutture, αντέδρασε στο αποτέλεσμα, καταθέτοντας αίτηση αναστολής, η οποία απορρίφθηκε από την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών. Κατόπιν κατέθεσε αίτηση αναστολής στο Συμβούλιο της Επικρατείας, η οποία έγινε εν μέρει δεκτή στο τέλος του προηγούμενου έτους (αρ. απόφασης 40/2019). Κατόπιν η εταιρεία κατέθεσε και αίτηση ακύρωσης της απόφασης του υπουργείου (κύρια προσφυγή). Το ζήτημα που τέθηκε ήταν κατά πόσον οι δύο κατασκευαστικές έλαβαν ουσιαστικά μέτρα αυτοκάθαρσης, μετά την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού με την οποία καταδικάστηκαν για τη συμμετοχή τους σε «καρτέλ» για τα δημόσια έργα.

Μετά την ανάκληση του «πρακτικού», το υπουργείο Υποδομών αναμένεται να ζητήσει από τις συμμετέχουσες εταιρείες να καταθέσουν περαιτέρω στοιχεία που να αποδεικνύουν την προσαρμογή τους στην απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Εκτιμάται ότι με τον τρόπο αυτό το έργο θα μπορέσει να κατακυρωθεί πριν από το τέλος του έτους, ενώ θα λειτουργήσει και ως επιχείρημα ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, εφόσον κατατεθεί νέα προσφυγή.

Εν τω μεταξύ ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης εξακολουθεί να προσλαμβάνει εξωτερικούς συμβούλους στις υπηρεσίες του υπουργείου, εκμεταλλευόμενος το όριο που του δίνει ο νόμος για απευθείας αναθέσεις μελετών και υπηρεσιών. Αυτή τη φορά το υπουργείο ετοιμάζεται λίγο πριν από τις εκλογές να προσλάβει συμβούλους «για τη διερεύνηση της επέκτασης του φυσικού αντικειμένου» των συμβάσεων παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, του Μορέα, της Ιόνιας Οδού, του Ε65 και του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου με αμοιβή 177.320 ευρώ. Για τις θέσεις έχουν προεπιλεγεί από το υπουργείο πέντε εταιρείες, οι οποίες διεκδικούν ανά τρεις καθεμία από τις τέσσερις συμβάσεις. Επίσης ο υπουργός ανέθεσε σε νομικό γραφείο υπηρεσίες συμβούλου για τον οδικό άξονα Καλαμάτας – Μεθώνης, έναντι 129.500 ευρώ (χαρακτηριστικό είναι ότι και τα τρία γραφεία που επελέγησαν για να διεκδικήσουν τη θέση προσέφεραν έκπτωση μικρότερη του 10%).


kathimerini.gr