ΑΑΔΕ: 10 μέρες προθεσμία σε όσους δεν διαβιβάζουν στοιχεία από ταμειακές μηχανές
Μήνυμα μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου θα λάβουν οι υπόχρεοι που θα διαπιστωθεί πως δεν έχουν συμμορφωθεί με την υποχρεωτική διαβίβαση τα στοιχεία λιανικής από τις ταμειακές μηχανές.
Με την ειδοποίηση αυτή, οι υπόχρεοι καλούνται να συμμορφωθούν με την υποχρέωση διαβίβασης, εντός 10 ημερών από την ημέρα της αποστολής της για να αποφύγουν τις κυρώσεις.
Πιο αναλυτικά, με κοινή απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών κ. Απόστολου Βεσυρόπουλου και του Διοικητή της ΑΑΔΕ κ. Γιώργου Πιτσιλή, όσες επιχειρήσεις είναι υπόχρεες σε χρήση Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ) και δεν έχουν διαβιβάσει στην ΑΑΔΕ στοιχεία λιανικής από τις 31.10.2022 έως τις 30.11.2022, λαμβάνουν, μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ειδοποίηση για μη διαβίβαση, η οποία αναρτάται στην εφαρμογή e-Κοινοποιήσεις της ψηφιακής πύλης myAADE.
Στην ειδοποίηση αναγράφεται αναλυτικά κάθε ΦΗΜ από τον οποίο δεν έχουν διαβιβαστεί στοιχεία λιανικής στην ΑΑΔΕ.
Σύμφωνα με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων:
- Σε περίπτωση εμπρόθεσμης συμμόρφωσης με τη σχετική υποχρέωση, δεν επιβάλλονται κυρώσεις για μη διαβίβαση στοιχείων λιανικής από 31.10.2022 μέχρι την εκπνοή της προθεσμίας αυτής.
- Σε περίπτωση εκπρόθεσμης συμμόρφωσης, επιβάλλονται οι σχετικές κυρώσεις μόνο για το διάστημα μετά την εκπνοή της προθεσμίας αυτής και μέχρι την ημερομηνία συμμόρφωσης.
- Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης εντός της ως άνω προθεσμίας, οι κυρώσεις επιβάλλονται για μη διαβίβαση στοιχείων λιανικής από 31.10.2022 και μέχρι τον χρόνο διαπίστωσης της μη διαβίβασης.
Για παραβάσεις μη διαβίβασης από την 1η.12.2022 και μετά επιβάλλονται οι σχετικές κυρώσεις, χωρίς να προηγείται αποστολή ειδοποίησης από την ΑΑΔΕ.
Διευκρινίζεται, τέλος, ότι δεν επιβάλλονται κυρώσεις για μη διαβίβαση στοιχείων εσόδων λιανικής από ΦΗΜ εφόσον η επιχείρηση δεν εκδίδει στοιχεία λιανικής από αυτόν τον ΦΗΜ.
Online σύνδεση με ταμειακές μηχανές
Επέκταση της υποχρεωτικής εγκατάστασης των συσκευών ηλεκτρονικών χρεώσεων POS σχεδόν σε όλους του κλάδους ελευθέρων επαγγελματιών και επιχειρήσεων και την εφαρμογή του νέου συστήματος EFT POS από τις αρχές του 2023 προβλέπει το σχέδιο που εξετάζουν το υπουργείο Οικονομικών και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Με αυτό τον τρόπο οι οικονομικές Αρχές της χώρας θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές ως όπλο κατά της φοροδιαφυγής και να φέρουν περισσότερα έσοδα στα κρατικά ταμεία, αξιοποιώντας τα ψηφιακά εργαλεία της υπηρεσίας, όπως η «Appodixi».
Αν το σχέδιο για υποχρεωτικά POS προχωρήσει, τότε δεκάδες επαγγελματικοί χώροι όπως γυμναστήρια, φροντιστήρια, κινηματογράφοι, θέατρα, ενοικιάσεις οχημάτων, περίπτερα και ταξί – τα οποία μέχρι στιγμής δεν έχουν υποχρέωση να διαθέτουν και ταμειακή μηχανή.
Όσον αφορά στην online διασύνδεση των ταμειακών με τα POS από τις αρχές του 2023, θα βοηθήσει τις φορολογικές αρχές θα έχουν πλήρη εικόνα για το ύψος και το χρόνο έκδοσης των αποδείξεων λιανικής πώλησης και τον τρόπο πληρωμής από το πελάτη και έτσι θα μπορούν να εντοπίζουν κρούσματα απόκρυψης εισοδήματος και κλοπής ΦΠΑ από όσους δεν εκδίδουν απόδειξη.
Πώς θα λειτουργεί το νέο σύστημα – Έλεγχος σε 5 βήματα
Σημειώνεται πως το νέο σύστημα λέγεται «διασύνδεση συστημάτων έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης και τερματικών αποδοχής καρτών πληρωμών (EFT POS)» και δεν θα επιτρέπει στα τερματικά αποδοχής καρτών πληρωμών (EFT POS) να λειτουργούν αυτόνομα για χρεωστικές συναλλαγές. Το ποσό θα αναγράφεται στο POS αυτόματα από την ταμειακή μηχανή και δεν θα το «χτυπάει» χειροκίνητα ο ταμίας.
Πιο αναλυτικά:
- H συναλλαγή ξεκινά από τον Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ), δηλαδή τις εξελιγμένες ταμειακές μηχανές για τις συναλλαγές λιανικής. Ο χειριστής (υπάλληλος ή καταστηματάρχης) επιλέγει «πληρωμή με κάρτα» και ο ΦΗΜ στέλνει σχετικό αίτημα στο σύστημα πληρωμών με κάρτες EFT/POS.
- Το σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αυτόματα στον Φορολογικό Μηχανισμό τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τον σε αναμονή του αποτελέσματος.
- Το POS συνδέεται στον Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών (τράπεζα ή αντίστοιχη υπηρεσία πληρωμών) και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε (α) “online έγκριση” ή (β) offline έγκριση ή (γ) απόρριψη offline ή (δ) διακοπή της συναλλαγής.
- Το σύστημα EFT/POS αποκρίνεται στον ΦΗΜ με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση. Επιπλέον, ταυτόχρονα με την έγκριση, στέλνει και τα βασικά στοιχεία της συναλλαγής (όπως αριθμό συναλλαγής, κωδικό έγκρισης κ.λπ.) αλλά και δεδομένα για εκτύπωση της απόδειξης από τον ΦΗΜ, εφόσον αυτός το υποστηρίζει.
- Ο Φορολογικός Μηχανισμός – ΦΗΜ επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος.
Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση αυτή, για οποιοδήποτε λόγο, δεν τεκμηριωθεί από το σύστημα EFT/POS, τότε το EFT/ POS δημιουργεί σχετική σήμανση για τη μη διεκπεραίωση της συναλλαγής από τον Φορολογικό Μηχανισμό.