Αγωνιούν για τις εξελίξεις σε Κίνα και Ελλάδα οι εταιρείες logistics
Σημαντικό πλήγμα εκτιμάται ότι θα προκληθεί στις εταιρείες της εφοδιαστικής αλυσίδας εάν μειωθούν τα κοντέινερ που έρχονται στο λιμάνι του Πειραιά από την Κίνα. Η Ελλάδα εισάγει περίπου 930 προϊόντα από την Κίνα, από είδη ένδυσης-υπόδησης μέχρι μηχανές, εργαλεία, ανταλλακτικά, παιχνίδια, σωλήνες και τρόφιμα.
Εως και το 30% θα μπορούσε να αγγίξει, σύμφωνα με όσα αναφέρουν στην «Κ» παράγοντες της αγοράς, η υποχώρηση του κύκλου εργασιών στις ελληνικές εταιρείες της εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω του κορωνοϊού που έχει παραλύσει τις μεταφορές της Κίνας. Για την ώρα είναι περιορισμένες οι επιπτώσεις της επιδημίας στις εταιρείες διακίνησης, αποθήκευσης και διαχείρισης εμπορευμάτων, καθώς υπολογίζεται ότι απαιτούνται περίπου 40 ημέρες, ωσότου φτάσει στο λιμάνι του Πειραιά μία παραγγελία από τη χώρα του Δράκου. Ως αποτέλεσμα, η αναστολή λειτουργίας κινεζικών εργοστασίων και εταιρειών logistics βρήκε πολλές παραγγελίες προς Ελλάδα εν πλω.
Η εξάρτηση
Το γεγονός ότι, σε πολλές περιπτώσεις, πλοηγοί έχουν αρνηθεί να επιβιβαστούν σε πλοία που έρχονται από την Ασία στον Πειραιά για φορτοεκφόρτωση αρκεί για να προκαλέσει τρικυμία τόσο στην εύρυθμη λειτουργία του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, όσο και σε εταιρείες logistics. Κι αν ληφθεί υπόψη ότι η Ελλάδα εισάγει περίπου 930 κωδικούς προϊόντων από την Κίνα, που περιλαμβάνουν προϊόντα ένδυσης-υπόδησης, μηχανές, εργαλεία, ανταλλακτικά, είδη χάρτου, παιχνίδια, σωλήνες, νήματα, τρόφιμα και κάθε είδους αντικείμενα, γίνεται κατανοητό ότι η δραστηριότητα εταιρειών που διακινούν και διαχειρίζονται εμπορεύματα κυρίως από την Κίνα θα επηρεαστεί σημαντικά.
Οπως εξηγούν στην «Κ» επικεφαλής των εταιρειών εφοδιαστικής αλυσίδας, δεδομένου ότι ποτέ στα χρονικά δεν έχει καταγραφεί αντίστοιχη περίπτωση αναστολής των μεταφορών λόγω εκδήλωσης μεταδοτικής νόσου, ο κλάδος τηρεί στάση αναμονής. Χωρίς να αποκλείει τα χειρότερα: την επικράτηση πανικού λόγω ενδεχόμενης αύξησης των κρουσμάτων κορωνοϊού που θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε καθίζηση της κατανάλωσης στο εσωτερικό της χώρας, πλήττοντας περαιτέρω τις εταιρείες logistics.
Οπως εξηγεί ο Νικόλαος Ροδόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, δεδομένου ότι τα περισσότερα εργοστάσια στην Κίνα είτε έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους είτε υπολειτουργούν, θα προκληθούν στην αγορά σημαντικές ελλείψεις σε αγαθά, όπως και σε εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται για τη συναρμολόγηση ηλεκτρονικών συσκευών. «Εχουν αρχίσει να καταγράφονται οι πρώτες ελλείψεις σε αναλώσιμα, όπως τα τόνερ, ενώ ο εφιάλτης για την αγορά θα προέλθει από την καθίζηση του εμπορίου και του τουρισμού, δύο κλάδους που στηρίζουν την εφοδιαστική αλυσίδα», εξηγεί.
Τα κοντέινερ
Τον περασμένο Ιανουάριο ο ρυθμός αύξησης των εισερχόμενων εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά ανήλθε σε μόλις 7,6%, ενώ αναμένεται να καταγραφεί κάμψη τους επόμενους μήνες, καθώς τα containers παραμένουν στην Κίνα. Για χάρη σύγκρισης, ας σημειωθεί ότι το πρώτο δίμηνο του 2019 η αύξηση του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων είχε διαμορφωθεί σε 22,2%.
«Χωρίς ακόμη η εικόνα να είναι ξεκάθαρη, εκτιμάμε ότι η επιδημία θα μπορούσε να προκαλέσει κάμψη τζίρου σε ποσοστό 30%, ενώ τις προσεχείς ημέρες αναμένεται να καταγραφεί ακόμη μεγαλύτερη μείωση των εμπορευματοκιβωτίων. Αυτό λαμβάνοντας υπόψη ότι απαιτούνται περίπου 40 ημέρες ωσότου ένα πλοίο έρθει από την Κίνα στον Πειραιά», σημειώνει ο Κώστας Αχλαδίτης, διευθύνων σύμβουλος της Golden Cargo.
Σε εγρήγορση για αναζήτηση νέων προμηθευτών
Το κακό σενάριο δεν έχει ακόμη κάνει την εμφάνισή του. «Εάν επικρατήσει ο πανικός και η κατανάλωση βουλιάξει, το πλήγμα θα είναι πολύ μεγαλύτερο για τις εταιρείες της εφοδιαστικής αλυσίδας και δεν θα υπάρχει διακίνηση προϊόντων ούτε από τον παραγωγό (first mile) ούτε προς τον καταναλωτή (last mile)», διευκρινίζει ο Νίκος Χαρτσάς, αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής της Hartsas Α.Ε. Οπως προσθέτει, πλέον οι Ελληνες εισαγωγείς και λιανέμποροι καλούνται να αναζητήσουν προμηθευτές σε άλλες χώρες, εκτός Κίνας, πρακτική αναγκαία, η οποία όμως θα μπορούσε να οδηγήσει σε αυξημένο κόστος που θα επωμιζόταν ο καταναλωτής. «Σε εταιρείες που δεν διακινούν εμπορευματοκιβώτια αποκλειστικά μόνο από την Κίνα, οι επιπτώσεις από τη νόσο COVID-19 είναι σε μεγάλο βαθμό περιορισμένες», διευκρινίζει.
Εν γένει, τον μεγαλύτερο εχθρό για τις εταιρείες logistics αποτελεί η ενδεχόμενη επιδείνωση του οικονομικού κλίματος εξαιτίας της αβεβαιότητας που προκαλεί ο κορωνοϊός, με την αναζήτηση προμηθευτών εκτός Κίνας να αποτελεί, για την ώρα, το μοναδικό plan b των εγχώριων λιανεμπόρων και εισαγωγέων. Με τις μεταφορές και τα logistics, που αντιστοιχούν σε 9,6% του ΑΕΠ, να ανακάμπτουν σταθερά τα τελευταία χρόνια, η κρίση του κορωνοϊού θα μπορούσε να αναγκάσει τις εταιρείες του κλάδου να πραγματοποιήσουν αρκετά βήματα πίσω. Αυτό θα συνεπαγόταν εμφάνιση ζημιών για τους παίκτες με οριακή ή χαμηλή κερδοφορία και υποχώρηση λειτουργικής κερδοφορίας για τους μεγάλους ομίλους της εφοδιαστικής αλυσίδας.