Ακρίβεια: Έρχεται νέος γύρος ανατιμήσεων σε βασικά προϊόντα
Με νέες αυξήσεις σε βασικά αγαθά στα ράφια των σούπερ μάρκετ, θα βρεθούν αντιμέτωποι οι καταναλωτές έως τις αρχές του Φεβρουαρίου.
Πρόκειται για ανατιμήσεις σε νέους κωδικούς προϊόντων που προστίθενται σε αυτές που ήδη έγιναν σε άλλους κωδικούς στις αρχές του έτους.
Όπως προκύπτει από τους τιμοκαταλόγους που έχουν φτάσει το προηγούμενο διάστημα στα σούπερ μάρκετ από τους προμηθευτές, οι αυξήσεις αφορούν όχι μόνο σε τρόφιμα αλλά και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως καθαριστικά, προϊόντα προσωπικής υγιεινής και απορρυπαντικά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αυξήσεις αυτές φτάνουν στα ράφια σταδιακά, με τις επιχειρήσεις να διαμορφώνουν τις τελικές τιμές ανάλογα με τα αποθέματα των προϊόντων αγορασμένα σε προηγούμενες τιμές, που διαθέτουν στις αποθήκες τους.
Σε ποια προϊόντα έρχονται αυξήσεις
Οι νέες αυξήσεις, σύμφωνα με παράγοντες της αγορά μεσοσταθμικά αγγίζουν το 10%- 11% με τις μεγαλύτερες μάλιστα να εντοπίζονται σε προϊόντα στα οποία ήδη έχουν ανατιμηθεί το προηγούμενο διάστημα.
Όπως σε δημητριακά, τυροκομικά και γαλακτοκομικά, ελαιόλαδο, ψωμί, ζάχαρη, αλλά και απορρυπαντικά και προϊόντα καθαρισμού.
Αυξημένες τιμές αναμένονται επίσης σε παγωτά, χυμούς, εμφιαλωμένο νερό, σνακς, μπύρες και κρασί, βρεφικές κρέμες αλλά και ζωοτροφές.
Η εικόνα πάντως που μεταφέρουν παράγοντες της αγοράς, σύμφωνα με τους τιμοκαταλόγους που φτάνουν στα σούπερ μάρκετ είναι πως το κύμα ανατιμήσεων θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα με τις αυξήσεις πάντως να κινούνται πλέον σε χαμηλότερα ποσοστά σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες.
H στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Από την πλευρά τους οι καταναλωτές, όπως αποτυπώνεται στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, περιορίζουν τις αγορές ακόμη και βασικών προϊόντων ενώ στρέφονται όλο και περισσότερο στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Τα οποία αν και καταγράφουν υψηλότερο ρυθμό ανατιμήσεων (όπως προκύπτει βάσει της εταιρείας μετρήσεων ΙRI) συνεχίζουν να είναι φθηνότερα έναντι των επωνύμων. Υπενθυμίζεται ότι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο ενδεκάμηνο του 2022 είχε διαμορφωθεί στο 16,2% το οποίο αποτελεί και ο υψηλότερο μετά το 2017.
Την ίδια στιγμή από την πλευρά του υπουργείου Ανάπτυξης συνεχίζεται η προσπάθεια για ένταξη περισσότερων επώνυμων προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» προκειμένου να συγκρατηθούν και σε αυτά οι ανατιμήσεις. Οι συζητήσεις με τη βιομηχανία προς αυτή την κατεύθυνση βρίσκονται σε εξέλιξη ενώ αναμένεται και η απαραίτητη έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Σημειώνεται ότι στην 12η εβδομάδα του «καλαθιού του νοικοκυριού», βάσει των στοιχείων του υπουργείου Ανάπτυξης, σε σύνολο 833 προϊόντων, οι τιμές σε 735 έμειναν σταθερές, σε 43 μειώθηκαν και σε 54 αυξήθηκαν.