Ακρίβεια: Σε ποια έξοδα έβαλαν «μαχαίρι» οι Έλληνες
«Μαχαίρι στις καταναλωτικές δαπάνες, από τις εξόδους για διασκέδαση και φαγητό, τα ταξίδια μέχρι τις αγορές ρούχων και οικιακών ειδών αλλά και τις μετακινήσεις, έβαλαν οι Έλληνες καταναλωτές το 2022 λόγω των πληθωριστικών πιέσεων.
Τα έξοδα για τρόφιμα αλλά και τη θέρμανση αυξήθηκαν με ένα ποσοστό ωστόσο 13,8% και 11,2% αντίστοιχα, να ξοδεύει λιγότερα σε σχέση με το 2021. Κάτι που δεδομένων των σημαντικών ανατιμήσεων που καταγράφηκαν σε είδη διατροφής και καύσιμα μπορεί να αποδοθεί σε περιορισμό των δαπανών -έστω και σε χαμηλότερη ένταση σε σχέση με τις άλλες στις δύο αυτές κατηγορίες.
Τα αποτελέσματα της έρευνας του Ινστιτούτο Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ είναι ενδεικτικά των αλλαγών που συντελέστηκαν μέσα στο 2022 στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων λόγω της ακρίβειας.
Στο μεγαλύτερο ποσοστό τους (39,5% ) οι καταναλωτές φαίνεται πως περιόρισαν τις δαπάνες για εξόδους (εστιατόρια, καφέ, σινεμά κλπ) και εν συνεχεία, το 37,9% για αγορές προϊόντων ένδυσης-υπόδησης. Επίσης το 35,6% ξόδεψε λιγότερα για ταξίδια.
Πρόκειται για τις ανάγκες που πρώτες «μπήκαν στην άκρη» κατά τη διάρκεια του 2022 όταν και ξέσπασε η ενεργειακή κρίση που οδήγησε σε ανατιμήσεις σε όλα σχεδόν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες.
Λιγότερες δαπάνες για αγορές οικιακών ειδών έκανε το 27,2% ενώ το 18,9% περιόρισε τα έξοδα για μετακινήσεις, προφανώς λόγω της μεγάλης ανόδου των τιμών των καυσίμων.
Στα αξιοσημείωτα είναι ότι πάνω από 3 στα 10 ελληνικά νοικοκυριά καθυστέρησαν να αναζητήσουν την κατάλληλη θεραπεία για κάποιο ιατρικό τους πρόβλημα, ενώ 1 στα 4 νοικοκυριά καθυστέρησε να πληρώσει το ηλεκτρικό ρεύμα.
Αυξημένο σε σχέση με την προηγούμενη τριετία παραμένει και το ποσοστό των νοικοκυριών που αδυνατεί να αποταμιεύσει καθώς πάνω από 8 στα 10 (85,3%) δήλωσαν ότι δεν καταφέρνουν να βάλουν χρήματα στην άκρη.