Χατζηδάκης: Τι απαντά στην κριτική για το φορολογικό νομοσχέδιο


Μετά από πολλές δεκαετίες στην Ελλάδα, μισθωτοί και συνταξιούχοι θα πληρώσουν μεσοσταθμικά χαμηλότερο φόρο από τους ελεύθερους επαγγελματίες», υποστηρίζει στη Realnews ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, αναφερόμενος στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο που περιλαμβάνει και το τεκμαρτό εισόδημα.

Στον ΓΙΩΡΓΟ ΣΙΑΔΗΜΑ – ΠΗΓΗ: Realnews

Επίσης, προσθέτει πως «είναι σαφές ότι μιλάμε για έναν νόμο κοινωνικής και φορολογικής δικαιοσύνης». Ο Κ. Χατζηδάκης απαντά σε όσους αντιδρούν στο νέο φορολογικό και επισημαίνει πως σύμφωνα με τις μετρήσεις η μεγάλη πλειονότητα της κοινωνίας συμφωνεί με την κατεύθυνση της ρύθμισης. «Αυτό, πιστεύω, συμβαίνει διότι ακόμη και εκείνοι που σήμερα μπορεί να διαφωνούν, αναγνωρίζουν τελικά ότι δεν ξύπνησε κάποια μέρα η κυβέρνηση και αποφάσισε να επιβάλει ένα νέο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών», αναφέρει χαρακτηριστικά. Ο υπουργός Οικονομικών μιλά και για τη συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν και υποστηρίζει πως «δημιουργείται ένα θετικό μομέντουμ στις σχέσεις μας με την Τουρκία και ελπίζω ότι -χωρίς ποτέ να υποχωρούμε από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα- αυτό το μομέντουμ θα διατηρηθεί».

Το φορολογικό νομοσχέδιο ψηφίστηκε από τη Βουλή. Τι αλλάζει στη φορολογική πολιτική;

Κάνουμε μία προσπάθεια περιορισμού της φοροδιαφυγής σε πολλά επίπεδα: Πρώτον, με τις νέες τεχνολογίες, όπως η διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές -στην εφαρμογή της οποίας δεν θα ανεχθούμε καθυστερήσεις- η υποχρεωτική υποβολή στο MyDATA, η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση για όλες τις συναλλαγές. Δεύτερον, με την απαγόρευση της χρήσης των μετρητών π.χ. στις αγοραπωλησίες ακινήτων. Τρίτον, με τους πιο διαφανείς και αποτελεσματικούς ελέγχους της ΑΑΔΕ, ειδικά στη μεγάλη φοροδιαφυγή. Τέταρτον, με το νέο πλαίσιο για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Πέμπτον, με τα αυστηρά μέτρα για το λαθρεμπόριο καυσίμων. Και, έκτον, με ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών. Χάρη στην πολιτική μας το 2024: 100 εκατ. ευρώ σε επιδόματα θα ανακατευθυνθούν από ανθρώπους που δεν τα δικαιούνται σε ανθρώπους που τα έχουν ανάγκη. Θα μπορέσουμε να αυξήσουμε σημαντικά τις δαπάνες για την Υγεία (481 εκατ. ευρώ) και την Παιδεία (255 εκατ. ευρώ). Κυρίως, μετά από πολλές δεκαετίες στην Ελλάδα, μισθωτοί και οι συνταξιούχοι θα πληρώσουν μεσοσταθμικά χαμηλότερο φόρο από τους ελεύθερους επαγγελματίες. Είναι σαφές ότι μιλάμε για έναν νόμο κοινωνικής και φορολογικής δικαιοσύνης!

Πάντως, σας κατηγόρησαν ότι με τον νόμο αυτόν στοχοποιείτε τους μικρούς, ενώ τα «μεγάλα ψάρια» θα συνεχίσουν να κινούνται ανενόχλητα…

Σας ανέφερα τα POS, το MyDATA, την υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση. Αυτές οι ρυθμίσεις αφορούν και τους μικρούς και τους μεσαίους και τους μεγάλους! Αλλά επίσης: Η αύξηση του προστίμου σε ποσό διπλάσιο της συναλλαγής, αν αυτή είναι άνω των 500 ευρώ. Η απαγόρευση της χρήσης των μετρητών στις αγοραπωλησίες ακινήτων. Η υπαγωγή σε ΦΠΑ της ενοικίασης με βραχυχρόνια μίσθωση τριών διαμερισμάτων και πάνω. Οι προβλέψεις για πιο διαφανείς και αποτελεσματικούς ελέγχους από την ΑΑΔΕ. Αφορούν, άραγε, όλα αυτά περισσότερο τους μικρούς ή μήπως, αφορούν πιο πολύ τους μεγάλους; Ακόμη περισσότερο, η αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου καυσίμων – θέμα το οποίο είμαστε αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουμε με την αντικειμενικότητα και την αυστηρότητα που πρέπει, αυξάνοντας την πίεση για να προχωρήσει το σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών. Αφορά, μήπως, αυτό το μέτρο τους μικρούς; Η κριτική περί δήθεν στοχοποίησης των μικρών δεν είναι μόνο άδικη, αλλά δεν έχει και καμία απολύτως σχέση με την πραγματικότητα!

Πόσα έσοδα προσδοκάτε;

Το κενό ΦΠΑ από 23% το 2018 περιορίστηκε στο 17,8% το 2021. Υπολογίζουμε ότι τώρα, καθώς κλείνει η χρονιά, θα μειωθεί στο 15%. Και στόχος μας είναι μέχρι το 2027 να πέσει στον μέσο ευρωπαϊκό όρο του 9%. Σε αυτό θα συμβάλουν οι πρωτοβουλίες τις οποίες ανέφερα, ιδιαίτερα τα ψηφιακά εργαλεία. Επιπλέον, προσδοκούμε 550 εκατ. ευρώ παραπάνω έσοδα λόγω των πρωτοβουλιών για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Ενώ τα έσοδα από όλες τις πρωτοβουλίες που ανέφερα μαζί εκτιμούμε ότι στην πλήρη εφαρμογή τους μέχρι το 2027 θα αποδώσουν έσοδα που θα προσεγγίζουν τα 3 δισ. ευρώ ετησίως!

Είναι η ρύθμιση για το τεκμήριο εντέλει οριζόντια;

Μα πώς θεωρείται οριζόντιο ένα τεκμήριο όταν έχει είτε προσαυξήσεις είτε αρκετές και διαφορετικές εκπτώσεις; Προσαυξήσεις έχει -και πώς θα μπορούσε να γίνει άλλωστε διαφορετικά- σε περίπτωση που κάποιος απασχολεί πολλούς εργαζομένους σε σχέση με κάποιον που δουλεύει μόνος του. Προσαυξήσεις έχει σε περίπτωση που κάποιος έχει πολύ μεγαλύτερο τζίρο από κάποιον άλλον. Από τη άλλη πλευρά, υπάρχουν μειώσεις, αλλά και εξαιρέσεις από το τεκμήριο. Εξαιρέσεις, ας πούμε, υπάρχουν π.χ. για τους ανάπηρους πάνω από 80% ή για τα καφενεία σε μικρά χωριά και νησιά και μειώσεις 50% υπάρχουν π.χ. για πολύτεκνες οικογένειες και μονογονεϊκές οικογένειες με ανάπηρα παιδιά κ.ο.κ. Κυρίως, όμως, πώς μπορεί να είναι οριζόντιο ένα τεκμήριο το οποίο είναι μαχητό! Αν πιστεύεις ότι το εισόδημά σου είναι χαμηλότερο, μπορείς να το αποδείξεις με τον σχετικό έλεγχο!

Δεν ανησυχείτε που στο τεκμαρτό αντιδρούν επαγγελματικές ομάδες, όπως δικηγόροι, μηχανικοί, που αποτελούν προνομιακό κοινό για τη Ν.Δ.;

Αν δείτε τις έρευνες κοινής γνώμης, η μεγάλη πλειονότητα της κοινωνίας συμφωνεί με την κατεύθυνση της ρύθμισης. Το ίδιο ισχύει για τους περίπου μισούς ελεύθερους επαγγελματίες. Ακόμη και τους μισούς ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ. Αυτό, πιστεύω, συμβαίνει διότι ακόμη και εκείνοι που σήμερα μπορεί να διαφωνούν, αναγνωρίζουν τελικά ότι δεν ξύπνησε κάποια μέρα η κυβέρνηση και αποφάσισε να επιβάλει ένα νέο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών. Αλλά ότι υπάρχουν ουσιαστικοί λόγοι γι’ αυτή την πρωτοβουλία. Οπως το γεγονός ότι το 71% των ελεύθερων επαγγελματιών δηλώνει εισόδημα κάτω από το εισόδημα του μισθωτού που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό. Το 54% δήλωσε μηδενικό εισόδημα ή ζημίες. Και το 27% δήλωσε ζημίες ή μηδενικό εισόδημα επί πέντε συναπτά έτη! Την αδικία, μάλιστα, τη βιώνουν και οι ίδιοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, καθώς μόνο το 4% από αυτούς πληρώνει το 50% των φόρων του κλάδου. Ακόμη περισσότερο, πιστεύω ότι μόλις κάτσει η σκόνη και οι πολίτες δουν, πρώτον, τις εξαιρέσεις και τις διευκολύνσεις για τις οποίες σας μίλησα και, δεύτερον, ότι θα ρίξουμε από εδώ και πέρα το βάρος μας στο να προχωρήσουν γρήγορα οι έλεγχοι όσων αμφισβητήσουν το τεκμήριο, τότε θα καμφθούν οι διαφωνίες ακόμη και πολλών από εκείνους που σήμερα διαφωνούν και όλοι θα συνειδητοποιήσουν ότι αυτό που μένει, τελικά, είναι το έντονο κοινωνικό χρώμα αυτής της μεταρρύθμισης!

Ο ΦΠΑ δεν θα μπορούσε να μειωθεί ως ένα επιπλέον όπλο για τη μείωση των τιμών, ειδικά στο ράφι των σούπερ μάρκετ;

Ούτως ή άλλως, η κυβέρνηση έχει κατά καιρούς προχωρήσει σε μειώσεις ΦΠΑ. Πρόσφατα, άλλωστε, μονιμοποιήσαμε τη μείωση του ΦΠΑ και την ένταξη στον συντελεστή του 13% στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, στις αερομεταφορές, σε υπηρεσίες υγιεινής και πολιτισμού, αθλητισμού κ.λπ. Προσέξτε, όμως, ενώ η οικονομία μας έχει ανακάμψει αισθητά, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη τις αντοχές του Προϋπολογισμού. Στον ελληνικό Προϋπολογισμό, πάντοτε, υπάρχουν τρεις ιδιαιτερότητες: Οι αυξημένες δαπάνες για την εξυπηρέτηση του χρέους. Η υψηλή συνεισφορά μέσω του Προϋπολογισμού (η μεγαλύτερη στην Ευρώπη από κρατικό προϋπολογισμό) για την πληρωμή των συντάξεων, αλλά και οι υψηλές αμυντικές δαπάνες. Επομένως, θα πρέπει να συνυπολογίζονται πολλές παράμετροι. Εκτός των άλλων, για τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που αναφέρετε έχει παρατηρηθεί σε πολλές χώρες το φαινόμενο ενθυλάκωσης της μείωσης από τους ενδιάμεσους χωρίς θετική αντανάκλαση στους καταναλωτές. Είναι πολύ θετικότερο αυτό που κάνει ήδη η κυβέρνηση με μια σειρά από επιδόματα που έχουν καταβληθεί για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Αλλά κυρίως με τις μόνιμες αυξήσεις και ενισχύσεις (αύξηση μετά από 14 χρόνια στους δημοσίους υπαλλήλους, αύξηση των συντάξεων, αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά κ.ο.κ.).

Είστε ικανοποιημένοι από τη συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν στην Αθήνα; Μπορεί να βρεθεί κοινός τόπος και να φτάσουν οι δύο χώρες στη Χάγη για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ;

Ας μην προτρέχουμε. Προφανώς και σταθερή θέση μας είναι ότι η οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ είναι η μόνη διαφορά Ελλάδας – Τουρκίας, η οποία μπορεί να επιλυθεί μόνο με βάση το Διεθνές Δίκαιο και ειδικά το Δίκαιο της Θάλασσας. Η Χάγη, ωστόσο, είναι ακόμα μακριά. Η συνάντηση ήταν από μόνη της σημαντική, καθώς ήταν η πρώτη φορά μετά από επτά χρόνια που συνήλθε το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας – Τουρκίας. Η Διακήρυξη των Αθηνών είναι ένα πρώτο σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση της προώθησης των θεμάτων στα οποία μπορούμε να συμφωνήσουμε με την Τουρκία, όπως η περαιτέρω οικονομική συνεργασία. Το διμερές εμπόριο π.χ. φτάνει σήμερα τα 5 δισ. και είναι ρεαλιστικός στόχος να διπλασιαστεί σε μία πενταετία. Δημιουργείται, λοιπόν, ένα θετικό μομέντουμ στις σχέσεις μας με την Τουρκία και ελπίζω ότι -χωρίς ποτέ να υποχωρούμε από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα- αυτό το μομέντουμ θα διατηρηθεί!

Πώς αξιολογείτε την κατάσταση στον ΣΥΡΙΖΑ; Μπορεί το ΠΑΣΟΚ στις ευρωεκλογές να είναι δεύτερο κόμμα;

Δεν θα προβώ σε εκτιμήσεις για τις εκλογικές επιδόσεις της αντιπολίτευσης. Παρακολουθούμε, βεβαίως, τις πολιτικές εξελίξεις. Αλλά δεν τις παρακολουθούμε με αυταρέσκεια. Διότι η χαλάρωση και η αλαζονεία είναι κακοί σύμβουλοι. Βλέπουμε ότι η ουσιαστική αξιωματική αντιπολίτευση στη χώρα είναι η ίδια η πραγματικότητα. Γι’ αυτό και οφείλουμε να είμαστε σοβαροί και να κάνουμε -σήμερα και όχι αύριο- τις μεταρρυθμίσεις που απαιτείται να κάνουμε, για να ανεβάσουμε την Ελλάδα πιο ψηλά!

Διαβάστε εδώ κι εδώ το δημοσίευμα της Realnews

 



enikonomia.gr