Χρηματοδότηση και μεγάλων προβληματικών επιχειρήσεων


Η ελληνική πλευρά ζήτησε από την Κομισιόν να επεκταθεί η στήριξη και για μεγαλύτερες προβληματικές επιχειρήσεις, δηλαδή αυτές που απασχολούν έως 250 άτομα, αίτημα που, όπως διευκρινίστηκε, αφορά τις επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα και όχι τις ΔΕΚΟ, όπως η ΛΑΡΚΟ.

Αίτημα προς την Κομισιόν να επιτρέψει την πρόσβαση στα κρατικά προγράμματα χορήγησης ρευστότητας και των προβληματικών επιχειρήσεων έχει απευθύνει το υπουργείο Ανάπτυξης.

Οι προβληματικές εταιρείες εξαιρούνται μέχρι σήμερα από τα προγράμματα στήριξης της οικονομίας με χρήματα του ΕΣΠΑ που έχουν εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως είναι το ΤΕΠΙΧ ΙΙ και το Ταμείο Εγγυοδοσίας. Το σκεπτικό είναι ότι τα χρήματα του ΕΣΠΑ απελευθερώνονται προκειμένου να ενισχύσουν τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την οικονομική κρίση που προκαλεί ο κορωνοϊός και όχι όσες επιχειρήσεις ήταν ήδη προβληματικές, πριν δηλαδή από το ξέσπασμα της πανδημίας.

Η κυβέρνηση, όπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις που έκαναν χθες στη Βουλή ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης και ο υφυπουργός Γιάννης Τσακίρης, έχει συνταχθεί με άλλες ευρωπαϊκές χώρες που ζητούν την εξαίρεση από αυτό το καθεστώς των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που απασχολούν έως 50 άτομα και, όπως εκτίμησε χθες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, το σχετικό αίτημα αναμένεται να εγκριθεί τις επόμενες ημέρες. Με βάση τις δηλώσεις στη Βουλή του υφυπουργού Ανάπτυξης, η ελληνική πλευρά ζήτησε από την Επιτροπή η εξαίρεση για τη χώρα μας να επεκταθεί και στις μεγαλύτερες προβληματικές επιχειρήσεις, δηλαδή αυτές που απασχολούν έως 250 άτομα, αίτημα που, όπως διευκρίνισε ο κ. Τσακίρης, αφορά τις επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα και όχι τις ΔΕΚΟ, όπως η ΛΑΡΚΟ.

Να σημειωθεί ότι, με βάση τον κοινοτικό ορισμό, μια επιχείρηση θεωρείται προβληματική όταν:

• Εχει απολέσει πάνω από το ήμισυ του εγγεγραμμένου κεφαλαίου της λόγω συσσωρευμένων ζημιών.

• Υπάγεται σε συλλογική πτωχευτική διαδικασία ή πληροί τις προϋποθέσεις του εθνικού δικαίου όσον αφορά την υπαγωγή της σε συλλογική πτωχευτική διαδικασία έπειτα από αίτημα των πιστωτών.

• Εχει λάβει ενίσχυση διάσωσης και δεν έχει ακόμη αποπληρώσει το δάνειο ή λύσει τη σύμβαση εγγύησης, ή που έχει λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης και υπόκειται ακόμη σε σχέδιο αναδιάρθρωσης.

Απαντώντας σε επίκαιρη επερώτηση 53 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ με θέμα «Ενίσχυση επιχειρήσεων», ο κ. Τσακίρης ανακοίνωσε επίσης τρία επιπλέον μέτρα για τη χορήγηση ρευστότητας στην οικονομία. Οπως είπε, πρόκειται για:

• Ενα νέο πλαίσιο για αναδιάρθρωση προβληματικών επιχειρήσεων κατά τα πρότυπα της Αυστρίας μέσω τραπεζικού δανεισμού.

• Ενα νέο ταμείο μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας για τη χορήγηση εγγύησης προς τους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, προκειμένου να διευκολυνθεί η χορήγηση εγγυητικών επιστολών για την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων που έχουν εγκριθεί από το ΕΣΠΑ.

• Ενα νέο ταμείο για την παροχή μεγαλύτερης ρευστότητας στις επιχειρήσεις μέσω της χρηματοδότησης τιμολογίων, το λεγόμενο trade finance.

Στο πλαίσιο των μέτρων στήριξης των επιχειρήσεων που πλήττονται από την οικονομική κρίση λόγω κορωνοϊού, το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε επίσης χθες την επέκταση της περιόδου κάλυψης των τόκων υφιστάμενων ενήμερων επιχειρηματικών δανείων και των αλληλόχρεων λογαριασμών των πληττόμενων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων για επιπλέον δύο μήνες. Η επιδότηση των τόκων από το Δημόσιο για τα επιχειρηματικά δάνεια αυτής της κατηγορίας κάλυπτε τους μήνες από τον Απρίλιο έως και τον Ιούνιο, και πλέον επεκτείνεται έως και τον Αύγουστο, καλύπτοντας δηλαδή τους τόκους πέντε μηνών. Ο αρχικός προϋπολογισμός του μέτρου, που χρηματοδοτείται επίσης από το ΕΣΠΑ, είχε προβλεφθεί στα 750 εκατ. ευρώ, και μετά την επέκταση του μέτρου θα ανέλθει στο 1,2 δισ. ευρώ, καλύπτοντας επιχειρήσεις με 300.000 θέσεις εργασίας.

Μιλώντας στη Βουλή, στο πλαίσιο ειδικής συνεδρίασης των επιτροπών οικονομικών, παραγωγής και εμπορίου, ο κ. Γεωργιάδης παραδέχθηκε ότι σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων που υπέβαλαν αίτηση για κεφάλαιο κίνησης, μέσω του ΤΕΠΙΧ ΙΙ με επιδότηση των τόκων από την πλευρά του Δημοσίου, έμεινε εκτός χρηματοδότησης, καθώς το αιτούμενο ποσό για δανεισμό έφτασε τα 10 δισ. ευρώ όταν ο διαθέσιμος προϋπολογισμός δεν ξεπερνούσε τα 2 δισ. ευρώ. Ο κ. Γεωργιάδης άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να αναζητηθούν πρόσθετοι πόροι προκειμένου να καλυφθεί μέρος αυτών των αιτήσεων, εκτίμησε ωστόσο ότι η ζήτηση που υπήρξε ήταν εν μέρει τεχνητή, καθώς πολλές επιχειρήσεις υπέβαλαν αίτηση σε πάνω από μία τράπεζα. Σε ό,τι αφορά το Ταμείο Εγγυοδοσίας, τα αιτήματα από επιχειρήσεις για κεφάλαια κίνησης με κρατική εγγύηση φθάνουν μέχρι σήμερα τα 18 δισ. ευρώ, όταν ο διαθέσιμος προϋπολογισμός ανέρχεται στα 7 δισ. ευρώ.

Ρευστότητα 15-18 δισ.

Κατά την τοποθέτησή του στην ίδια συνεδρίαση ο πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών Γ. Χαντζηνικολάου υπεραμύνθηκε του ρόλου του τραπεζικού συστήματος στη στήριξη της οικονομίας και εκτίμησε ότι η ρευστότητα που θα δοθεί συνολικά εντός του 2020 θα φτάσει τα 15-18 δισ. ευρώ. Οπως είπε, από την αρχή του έτους μέχρι τέλος Μαρτίου, το τραπεζικό σύστημα δημιούργησε καθαρή πιστωτική επέκταση (δηλαδή, ύστερα από τις αποπληρωμές) προς την οικονομία κατά 3 δισ. ευρώ και η προσδοκία είναι ότι θα δημιουργήσει τουλάχιστον 3-5 επιπλέον δισ. ευρώ μέσα στο 2020, βάσει των προγραμματισμένων δανειοδοτήσεων των τραπεζών. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και οι αναστολές δόσεων που έχουν δοθεί σε 179.621 επιχειρήσεις και νοικοκυριά κατά τους 3 πρώτους μήνες του 2020, καλύπτοντας το 75% των αιτήσεων που έγιναν στις τράπεζες.

kathimerini.gr