Δάνεια: Ποιες αλλαγές έρχονται στη χορήγησή τους -Τι εξετάζεται
Θα χορηγούνται δάνεια μόνο σε αξιόχρεους. Όπως αναφέρει η εφημερίδα” Απογευματινή”, στο προσεχές μέλλον ο “κανόνας” για φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις θα είναι ευκολότερη πρόσβαση σε δανεισμό με επιτόκιο που θα καθορίζεται ανάλογα με την ατομική πιστοληπτική τους αξιολόγηση. “Ηλεκτρονικό μάτι” θα παρακολουθεί την οικονομική συμπεριφορά και τα οικονομικά δεδομένα των αιτούντων δάνειο επιτρέποντας τους να πάρουν “πιστοποίηση” του πιστωτικού τους κινδύνου, πριν απευθυνθούν στην τράπεζα για δανεισμό και να εξασφαλίσουν πίστωση ταχύτερα και με ανταγωνιστικότερο επιτόκιο.
Ποιοι θα “κόβονται”
Την ίδια στιγμή το “ηλεκτρονικό μάτι” θα κόβει από τη λήψη δανείου υποψηφίους δανειολήπτες που κινδυνεύουν να μην μπορέσουν να αποπληρώσουν την αναλαμβανόμενη οφειλή, προφυλάσσοντας τόσο το σύστημα από τη δημιουργία των νέων κόκκινων δανείων όσο και τους ίδιους πολίτες με υπερχρέωση. Επίσης επισημαίνεται πως τα νέα δεδομένα για τους δανειολήπτες και τους οφειλέτες “οικοδομούνται” εντατικά στην παρούσα φάση από τη Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, στο πλαίσιο της σύστασης Μητρώου Παρακολούθησης του Ιδιωτικού Χρέους που θα έχει στόχο να διευκολύνει τη ροή πιστώσεω στην οικονομία αλλά και να προλαμβάνει την υπερχρέωση των πολιτών.
Οι νέοι φορείς
Οι αλλαγές /βελτιώσεις για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους που προχωρά το ΥΠΕΘ υλοποιώντας την ατζέντα του, αφορούν τη λειτουργία των 2 φορέων:
1.Της Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης που θα αξιολογεί την πιστοληπτική ικανότητα φυσικών και νομικών προσώπων έναντι του Δημοσίου βάσει των δεδομένων της οικονομικής συμπεριφοράς που αφορούν σε οφειλές προς τον δημόσιο τομέα. Για την άσκηση της Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης οργανώνεται ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την επεξεργασία των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που θα συλλέγονται από τα αρχεία των φορέων του δημοσίου τομέα .Παράλληλα με τη σύσταση της βάσης δεδομένων η Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους θα βοηθήσει να “τρέξει” ο διαγωνισμός για τη στελέχωση και διοίκηση της Ανεξάρτητης Αρχής που θα αναλάβει το project.
2. Toυ Κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων-ενός πληροφοριακού συστήματος που θα τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδας και θα καταγράφει σε αναλυτική βάση το ιστορικό πληρωμών, τα είδη των παρεχόμενων εξασφαλίσεων και κάθε άλλη πληροφορία που σχετίζεται με κάθε μορφής πίστωση προς φυσικά πρόσωπα ή νομικά πρόσωπα από πιστωτικά και εν γένει χρηματοδοτικά ιδρύματα (πχ εταιρείες leasing, factoring, παροχής πιστώσεων, ιδρύματα πληρωμών , ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων, ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος, εταιρείες έκδοσης και διαχείρισης καρτών κλπ) που εδρεύουν στην Ελλάδα καθώς και από υποκαταστήματα ξένων πιστωτικών ή χρηματοδοτικών ιδρυμάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα.
Τα στοιχεία που θα συλλέγει και θα επεξεργάζεται το ΤτΕ στο Κεντρικό Μητρώο Πιστώσεων θα αφορούν φυσικά ή νομικά πρόσωπα τα οποία:
α. έχουν υποβάλει αίτηση πίστωσης
β. έχουν συνάψει σύμβαση πίστωσης για την παροχή πίστωσης
γ. ή είναι εγγυητές
Βάσει των πληροφοριών που θα τηρούνται στο Μητρώο θα καταρτίζεται πιστωτική έκθεση για όλα τα ποστοδοτούμενα πρόσωπα που θα διαφοροποιείται ανάλογα με τον αποδέκτη της. Σε κάθε περίπτωση δεν θα περιέχει αξιολόγηση και βαθμολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας του δανειολήπτη.Πιστοληπτική βαθμολόγηση μετά την υποβολή της αίτησης κάποιου ιδιωτικού φορέα αλλά μόνο με τη ρητή συγκατάθεση του υποκειμένου στην επεξεργασία των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς θα μπορεί να χορηγεί η Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης .
Οι φορείς του δημοσίου τομέα θα παρέχουν στην Ανεξάρτητη Αρχή με ακρίβεια, σε ηλεκτρονική μορφή και θα επικαιροποιούν ανά μήνα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς που τηρούνται στα αρχεία τους για τους οφειλέτες τους, για το χρονικό διάστημα των τελευταίων 24 ετών μηνών. Η Ανεξάρτητη Αρχή θα διατηρεί τα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς για 10 έτη από τον χρόνο κατά τον οποίο κάθε δεδομένο αντλήθηκε από τα συστήματα του αντίστοιχου πιστωτή και καταχωρίστηκε στο Σύστημα. Μετά την πάροδο της 10 ετίας, τα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς θα διατηρούνται σε μορφή που δεν θα επιτρέπει τον προσδιορισμό της ταυτότητας των υποκειμένων τους .