Διαμαρτυρία για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα μέσα στο Βρετανικό Μουσείο
Το περασμένο Σάββατο, η θεατρική ομάδα διαμαρτυρίας «BP Or Not BP» διοργάνωσε μια ανεπίσημη ξενάγηση στα συλλημένα από διάφορες χώρες αντικείμενα που κοσμούν το Βρετανικό Μουσείο.
Στην «Ξενάγηση των Κλεμμένων Αντικειμένων» μίλησαν μέλη της ομάδας που έλκουν καταγωγή από την Κύπρο, τους Αβορίγινες της Αυστραλίας, το Ιράκ, τη Χαβάη και τους Μαορί της Ν. Ζηλανδίας.
Η πρώτη στάση των περίπου 150 που «ξεναγήθηκαν» ήταν η «Αίθουσα του Διαφωτισμού». Μίλησε ο Αβορίγινας Ρόντνεϊ Κέλι, ο οποίος εδώ και δύο χρόνια εκστρατεύει για τον επαναπατρισμό της ασπίδας Gwegal. Ο Κέλι, απόγονος έκτης γενιάς του πολεμιστή Κούμαν, εξήγησε ότι την ασπίδα του προγόνου του άρπαξε ο Κάπτεν Κουκ, κατά την πρώτη συνάντηση Βρετανών και Αβορίγινων, το 1770 στον Κόλπο Μπότανι.
Επόμενη στάση ήταν η έκθεση «Ασουρμπανιπάλ: Βασιλιάς της Ασυρίας, Βασιλιάς του Κόσμου». Η ιρακινής καταγωγής Σάχλα έβαλε σε λόγια τον θυμό της για το ότι τα αντικείμενα πολιτιστικής κληρονομιάς του Ιράκ χρησιμεύουν για την προώθηση της δημόσιας εικόνας της βρετανικής εταιρίας πετρελαίου BP, η οποία στήριξε την εισβολή του 2003 στη χώρα της Μέσης Ανατολής. «Το ότι η BP είναι τώρα χορηγός μιας έκθεσης συλλημμένης τέχνης από το σημερινό Ιράκ όζει ηθική χρεοκοπία, και είναι μια αυθάδης προσπάθεια να εξωραΐσει τη συνενοχή της σε πόλεμο και καταστροφή» τόνισε η Σάχλα.
Οπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ η Αριάνα Ντέιβις, με καταγωγή από τους Μαορί της Ν. Ζηλανδίας απηύθυνε έκκληση στο Βρετανικό Μουσείο να επιστραφούν τα 2.300 πολιτιστικά αγαθά των Μαορί που κατακρατά, και τα οποία αποκτήθηκαν την περίοδο της αποικιοκρατίας.
Η ξενάγηση – μετά από διάφορες στάσεις – ολοκληρώθηκε στην αίθουσα των Ελγινείων όπου ο ελληνοκυπριακής καταγωγής Ντάνι Τσίβερς μίλησε για τη αφαίρεση των «Μαρμάρων» από τον λόρδο Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα και ζήτησε την επιστροφή τους. Οι ελληνικές κυβερνήσεις εδώ και πολλά χρόνια ζητούν το επαναπατρισμό τους και προς τούτο έχει ετοιμαστεί ειδικό μουσείο να τα υποδεχθεί.
Η δράση της ομάδας «BP Or Not BP» ήλθε σε μια συγκυρία εντεινόμενης πίεσης σε διευθυντές μουσείων σε όλη την Ευρώπη να τοποθετηθούν στο ζήτημα του επαναπατρισμού αντικειμένων ξένης πολιτιστικής κληρονομιάς.