Διόδια: Πώς θα διαμορφωθούν οι νέες αυξημένες τιμές από τη νέα χρονιά – Δείτε πόσα θα πληρώνετε


Από την 1η Ιανουαρίου 2024 θα ισχύσουν οι νέες τιμές διοδίων. Μάλιστα οι 6 παραχωρησιούχοι των Εθνικών Οδών έκαναν τις σχετικές δημοσιεύσεις. Όπως συμφωνήθηκε με το υπουργείο Υποδομών οι αυξήσεις κυμαίνονται από 7%  έως 7,5% – αυτό σημαίνει  για παράδειγμα ότι η διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη για ένα ΙΧ αυξάνεται κατά 2,20 ευρώ και η  διαδρομή Αθήνα -Ιωαννίνων (μέσω της γέφυρας  Ρίου – Αντιρρίου) κατά 2,74 ευρώ. Οι παραχωρησιούχοι  προχώρησαν πρόσφατα στη δημοσίευση των νέων τιμών  των διοδίων μέσω  καταχωρήσεων  σε εφημερίδες  ή ανακοίνωσης στην ιστοσελίδα τους.

Οι αυξήσεις  κατά μέσον όρο κυμαίνονται μεταξύ 7%-7,5% το οποίο ανάλογα με το ύψος του  αρχικού διοδίου και την κατηγορία του οχήματος  ποικίλλει  από 0,10 ευρώ  (στις  μοτοσικλέτες στα διόδια  Βελιγοστής Αρκαδίας) έως 4,5 ευρώ (στα λεωφορεία άνω των  40 θέσεων  στη γέφυρα  Ρίου-Αντιρρίου)

Λόγω των αυξήσεων αυτών, από το νέο έτος  για ένα αυτοκίνητο, σύμφωνα με την εφημερίδα “Καθημερινή”:

  • Η διαδρομή Αθήνας- Θεσσαλονίκης (συμπεριλαμβανομένων  των διοδίων  Μαλγάρων  τα οποία ανήκουν στην Εγνατία Οδό)  θα κοστίζει  33,55 ευρώ  από 31,35 ευρώ  σήμερα (αύξηση 7%)
  • Η διαδρομή Αθήνας  -Πάτρας  θα κοστίζει 12,60 ευρώ από 11,80 ευρώ  σήμερα (αύξηση 6,8%)
  • Η διαδρομή  Αθήνας-Καλαμάς  θα κοστίζει  15 ευρώ  από 13,95 ευρώ  σήμερα (αύξηση 7%).
  • Η διαδρομή  Αθήνας Ιωαννίνων  μέσω γέφυρας  Ρίου -Αντιρρίου θα κοστίζει 41 ευρώ  από 38,25 ευρώ σήμερα (αύξηση 7,2%)
  • Η διαδρομή Αθήνας Τρικάλων (μέσω Ε65) θα κοστίζει  19,35 ευρώ από 17,95 ευρώ  σήμερα (αύξηση 7,6%)

Τι θα ισχύσει τα επόμενα 2 χρόνια

Τα διόδια θα είναι αυξημένα και τα 2 επόμενα 2 χρόνια .’Οπως συμφωνήθηκε, οι παραχωρησιούχοι θα “απορροφήσουν” ένα μικρό μέρος (το 2%)  της αύξησης του 2023 (12%) και το υπόλοιπο  θα επιβαρύνει τα διόδια του 2025 και του 20226 (θα προστίθεται 2% κάθε έτος στην αύξηση του δείκτη τιμών  καταναλωτή). Αυξήσεις δεν θα επιβληθούν από την 1η  Ιανουαρίου 2024 στα διόδια της Αττικής Οδού  και της Εγνατίας.

Στη μεν Αττική Οδό ήταν επιλογή εταιρείας προκειμένου να καθυστερήσει την απόδοση  του κέρδους ( IRR) και να  εξαντλήσει το χρονικό  περιθώριο  που υπήρχε στη σύμβαση ( λήγει τον Οκτώβριο 2024)

Στην δε Εγνατία  Οδό (συν τους  κάθετους άξονες της και τη  υποθαλάσσια ζεύξη Ακτίου- Πρέβεζας)  που ανήκει στο Δημόσιο τα τελευταία χρόνια δεν έχουν επιβληθεί αυξήσεις παρά μόνο αναπροσαρμογές  έπειτα από ίδρυση νέων σταθμών διοδίων.  Η Εγνατία  βρίσκεται υπό ιδιωτικοποίηση  και νομοθετική ρύθμιση του 2018  προβλέπει ότι πριν την υπογραφή σύμβασης  θα πρέπει να αυξηθούν οι τιμές των διοδίων χρεώνοντας αντί για 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρα σήμερα 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο .

Ωστόσο η διαδικασία παραχώρησης σε ιδιώτη έχει παγώσει γιατί έπρεπε να επιλυθούν ζητήματα που αφορούσαν τη χρηματοδότηση της. Η υπογραφή της αναμένεται  εντός του 2024 .

 

 

 



enikonomia.gr