Διπλό «κύμα» αυξήσεων σε εμφιαλωμένο νερό και αναψυκτικά – Τι προβλέπει το νέο σύστημα


 

Με φόντο ένα καλοκαίρι που προμηνύεται «καυτό» και με τις υψηλές θερμοκρασίες ήδη να έχουν κάνει την εμφάνισή τους, οι καταναλωτές θα χρειαστεί να βάλουν ακόμη πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για να δροσιστούν.

Από 1ης Ιουλίου αναμένονται, εκτός εάν δοθεί παράταση στην εφαρμογή του μέτρου, αυξήσεις σε ποσοστό σχεδόν 20% σε εμφιαλωμένα νερά, αναψυκτικά και μπίρες.

Ο λόγος δεν είναι άλλος από την εφαρμογή του περιβόητου περιβαλλοντικού τέλους, που θα αναγκάσει κάθε καταναλωτή να πληρώνει… κάτι παραπάνω.

Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης

Συγκεκριμένα, από τις αρχές του ερχόμενου μήνα υιοθετείται το εγγυοδοτικό αντίτιμο, το οποίο συνιστά ένα περιβαλλοντικό τέλος, το οποίο θα επιστρέφεται στον καταναλωτή με τη μορφή voucher μόνο όταν εκείνος επιστρέφει τις συσκευασίες μιας χρήσης. Ένα από τα ερωτήματα βεβαίως που προκύπτουν είναι τι θα κάνουν από την πλευρά τους παραγωγοί και εμφιαλωτές, οι οποίοι θα πρέπει να προχωρήσουν σε σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές, όπως αυτόματους μηχανισμούς επιστροφής και συστήματα διαχείρισης των άδειων συσκευασιών.

Πόσο θα αυξηθούν οι τιμές σε κάθε προϊόν

Αυτό δεν αποκλείεται να φέρει αργότερα επιπλέον αύξηση στις τιμές, καθώς το ενισχυμένο κόστος λειτουργίας και διαχείρισης του νέου συστήματος θα το μετακυλήσουν στους καταναλωτές.

Τώρα πάντως, αυστηρά και μόνον από την υιοθέτηση του περιβαλλοντικού τέλους, επιβαρύνονται οι εξής συσκευασίες μια χρήσης και συγκεκριμένα συσκευασίες:

  • Αλουμινίου έως 1 λίτρο
  • Γυαλί έως 1,3 λίτρα
  • Πλαστικό έως 3 λίτρα (μπίρας, κρασιού, νερού, αναψυκτικών, γάλακτος, στιγμιαίων ποτών)

Τα ποσά των επιβαρύνσεων διαμορφώνονται ως εξής:

  • 0,10 ευρώ για συσκευασία από αλουμίνιο, γυαλί, πλαστικό έως και 0,5 λίτρα
  • 0,15 ευρώ για συσκευασία από αλουμίνιο, γυαλί και πλαστικό μεγαλύτερη από 0,5 λίτρα

Με τις αυξήσεις σε κάθε προϊόν να κυμαίνονται:

  • Μπουκαλάκι νερό: Από 0,50 ευρώ στα 0,60 ευρώ
  • Αναψυκτικό: Από 1 ευρώ στα 1,10 ευρώ
  • Μπίρα φιάλη: Από 1,66 ευρώ στα 1,76 ευρώ
  • Φρέσκο γάλα (1,5 λίτρο): Από 1,49 ευρώ στα 1,64 ευρώ

Πως λειτουργεί το νέο σύστημα

Η εισαγωγή του Συστήματος Επιστροφής Εγγυοδοσίας (DepositReturnSystem – DRS) φέρνει επιπλέον επιβάρυνση στους καταναλωτές σε νερό, μπύρα και αναψυκτικά.

Πρακτικά οι καταναλωτές θα πρέπει να επιστρέφουν τα ανακυκλώσιμα αλλιώς θα επιβαρύνονται με το επιπλέον «καπέλο» του 20%. Το ποσό αυτό θα έχει πληρωθεί προκαταβολικά, δημιουργώντας έτσι μια επιπλέον οικονομική επιβάρυνση.

Η ρύθμιση προβλέπει την επιστροφή των χρημάτων μέσω voucher. Πιο συγκεκριμένα, οι καταναλωτές που θα επιστρέφουν τις άδειες συσκευασίες στο κατάστημα θα λαμβάνουν ένα «κουπόνι» ως ανταμοιβή.

Οι ποσοτικοί στόχοι για την ανάκτηση και ανακύκλωση των συσκευασιών, που θέτει στη χώρα µας η ΕΕ και έχουν ενσωµατωθεί στην ελληνική νοµοθεσία, είναι σαφείς και φιλόδοξοι: Ως το 2025 οφείλουµε να ανακυκλώνουµε αποκλειστικά µέσω του συστήµατος Επιστροφής Εγγύησης Συσκευασιών τουλάχιστον το 77% του πλαστικού, το 50% του αλουµινίου και το 70% του γυαλιού που διατίθενται στην κατανάλωση ως συσκευασίες προϊόντων. Το αργότερο ως το τέλος του 2029 οι ποσότητες των ανακυκλούµενων υλικών συσκευασιών, οι οποίες θα υπολογίζονται κατά το βάρος τους, πρέπει κατ’ ελάχιστον να αναλογούν στο 90% της συνολικής εισαγωγής στην εγχώρια ζήτηση του πλαστικού και αντίστοιχα στο 60% του αλουµινίου και στο 75% του γυαλιού.

Μεσότιτλος: Έρχεται και δεύτερο «κύμα» αυξήσεων

Η εφαρμογή του DRS απαιτεί σημαντική επένδυση σε υποδομές, όπως αυτόματους μηχανισμούς επιστροφής και συστήματα διαχείρισης των άδειων συσκευασιών. Το κόστος αυτό συχνά μετακυλίεται στους καταναλωτές μέσω αύξησης των τιμών των προϊόντων. Οι επιχειρήσεις που αναλαμβάνουν να διαχειριστούν το σύστημα μεταφέρουν τα έξοδα τους στις τιμές των προϊόντων τους.

Οι παραγωγοί και οι εμφιαλωτές πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, αναβαθμίζοντας τα συστήματα τους και διαχειριζόμενοι τις επιστροφές των συσκευασιών.

Αυτές οι αλλαγές ενδέχεται να αυξήσουν το κόστος παραγωγής και να επηρεάσουν την εφοδιαστική αλυσίδα. Το αυξημένο κόστος παραγωγής μπορεί να περάσει στους καταναλωτές, αυξάνοντας περαιτέρω τις τιμές.



enikonomia.gr