Εφαγε το ραγού και έπεσε νεκρός στο τραπέζι -Ενα θεατρικό έργο που έγινε βιβλίο


Μια ευφυής αστυνομική ιστορία. Ενας νεκρός εφοπλιστής, αμέσως μετά το δείπνο, και οι έξι συνδαιτυμόνες του. Η Μάρα Χωματίδη έγραψε πρώτα το θεατρικό έργο και μετά το έκανε βιβλίο. Η ιστορία του «Φόνος με ενδεχόμενο βλακείας» ιντριγκάρει. 

Στον κήπο της βίλας του εφοπλιστή Αδάμαντα Αδαμαντίου, όπου όλοι οι παρευρισκόμενοι έχουν εκβιαστεί ή ταπεινωθεί σαν δούλοι σε φυτείες από τον οικοδεσπότη, το πολυσυζητημένο ραγού έχει σερβιριστεί σ’ ένα καλοστρωμένο με αραχνοΰφαντο λευκό τραπεζομάντιλο τραπέζι.
Οι δύο δεν αγγίζουν ούτε καν το πιάτο τους και μία δεν πίνει ούτε γουλιά απ’ το κρασί της. Τα βλέμματα όσων κάθονται στο τραπέζι κοιτούν με μίσος τον εφοπλιστή, αλλά και με φανερή αηδία τον διπλανό τους, συμπεριλαμβανομένου και του υπηρετικού προσωπικού που πηγαινοέρχεται. Ώσπου ο Αδάμαντας Αδαμάντιος, μασώντας ίσως ο μοναδικός με όρεξη ένα γευστικότατο κομμάτι κρέατος, πέφτει ξαφνικά νεκρός μπροστά στα μάτια των «έκπληκτων» έξι υποψήφιων δολοφόνων του.

«Από μικρή θυμάμαι ότι μου κέντριζε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον να παρατηρώ οτιδήποτε κινείται, πετάει, κολυμπάει, περπατάει, αναπνέει, δρα και αντιδρά σε οποιοδήποτε ερέθισμα» τονίζει μιλώντας στο iefimerida για το βιβλίο της η Μάρα Χωματίδη.

«Αναρωτιόμουν για την φύση της ύπαρξής όλων των όντων, την πορεία τους μέσα στην ζωη, την συμπεριφορά τους, τον προορισμό τους, πως συνδέονται και φυσικά πως επηρεάζουν μέσα απο τις πράξεις τους το ενα το άλλο. Όσο τα χρόνια περνούσαν και οι απορίες μου γινόντουσαν ολο και περισσότερες συνειδητοποίησα οτι το πιο δύσκολο και συνάμα πιο εύκολο και συναρπαστικό είδος προς παρατήρηση ήταν το δικό μου, το ανθρώπινο. Άβυσσος η ανθρώπινη ψυχή, μια καθημερινή έκπληξη οι συμπεριφορές των ανθρώπων μεταξύ τους. Πως λοιπόν να μην εμπνευστώ από την ίδια την ζωή; Δημιουργώ με την φαντασία, ζω με τη ζωή!»

«Μου αρέσει σε υπερθετικό βαθμό το μυστήριο, η παρατήρηση, η έκπληξη της ανατροπής και η απόδοση δικαιοσύνης. Όλα αυτά ίσως να λειτούργησαν σε ενα βαθμό υποσυνείδητα έτσι ώστε να φτάσω σκοπίμως να γράψω το πρώτο μου αστυνομικό μυθιστόρημα ή πιο σωστά μια αστυνομική φάρσα όπως θα χαρακτήριζα εγώ τον «Φόνο με ενδεχόμενο Βλακείας» …Βοηθάει φυσικά και η εποχή, ζούμε στην εποχή του χάους και το εννοώ, παγκοσμίως. Από την ώρα που θα ανοίξω την πόρτα του σπιτιού μου και θα βγω εξω εμπνέομαι. Από ένα φιλικό τραπέζι, από ένα επαγγελματικό δείπνο, από μια οικογενειακή συγκέντρωση, από ένα πάρτι, μια πολιτική αντιπαράθεση, από τον περιπτερά, τον περιπατητή, τα ΜΜΕ, από έναν μανιασμένο οδηγό που με βρίζει διότι βρέθηκα «ξαφνικά» απέναντί του στον μονόδρομο που εν αγνοία του είχε μπει».

Μια αστυνομική ιστορία που φλερτάρει με το υπαρξιακό και το ψυχολογικό. Με χιούμορ και καυστική ειρωνεία, με συνεχείς ανατροπές και μυστήριο που κλείνει το μάτι στους «Δέκα μικρούς νέγρους» της Άγκαθα Κρίστι, η συγγραφέας Μάρας Χωματίδη, εκπλήσει, μέχρι την τελευταία σελίδα.

«Αγαπώ το αστυνομικό μυθιστόρημα γι’ αυτό και ετοιμάζω το επόμενο, διότι έχει να κάνει με τους χαρακτήρες των ανθρώπων σε βάθος. Βουτάει στα σκοτεινά σημεία μας, στις πιο κρυμμένες γωνιές μας και βγάζει στην επιφάνεια ένστικτα άγρια και δολοφονικά, κάτι που δεν είναι αναγκαίο να υπάρχει σε αυτόν τον βαθμό σε άλλου είδους μυθιστορήματα. Επίσης το αστυνομικό μυθιστόρημα είναι ένα κυνήγι ενοχής και αθωότητας, απόδειξης και πρόθεσης, κινήτρου και ψυχολογίας, όλα μπαίνουν στο στόχαστρο ενός τεράστιου μεγεθυντικού φακού. Το καλό με το κακό συγκρούονται συνεχώς, το μυστήριο ασκεί γοητεία, οι ανατροπές δημιουργούν δράση, έκπληξη και προκαλούν τον αναγνώστη να γίνει μέρος της ιστορίας, να ταυτιστεί με τους ήρωες , να «παίξει» με την αντίληψή του, να αναμετρηθεί με τον ίδιο τον συγγραφέα τις περισσότερες φορές. Η πρόκληση του μυαλού ίσως είναι το μαγικό συστατικό που κάνει την αστυνομική λογοτεχνία τόσο ξεχωριστή. Η Άγκαθα Κρίστι, η Πατρίτσια Χάισμιθ, σίγουρα ήταν πανέξυπνες γυναίκες, δεν νομίζετε;».

Το βιβλίο της Μάρας Χωματίδη «Φόνος με ενδεχόμενο βλακείας» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διάπλαση.

Η Μάρα Χωματίδη γεννήθηκε στην Αθήνα και έζησε στο Ιράκ μέχρι την ηλικία των 14 ετών. Σπούδασε δημοσιογραφία και ψυχολογία, και αργότερα στις Βρυξέλλες επικοι-νωνία και marketing. Έχει εργαστεί ως δημοσιογράφος, ραδιοφωνική παραγωγός και υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων σε διαφημιστικές εταιρείες, καθώς και ως εκπαιδεύτρια και συγγραφέας κειμένων σε εκπαιδευτικά προγράμματα του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης. Είναι μέλος της Ένωσης Συγγραφέων και Λογοτεχνών Ευρώπης, από την οποία έχει τιμηθεί πολλές φορές για το ποιητικό της έργο. Από τις εκδόσεις Διάπλαση έχουν κυκλοφορήσει τα βιβλία της Ο τρομερός Βέιν στον Αστερισμό του Κύκνου (2009, ανέβηκε και στο θέατρο) και Βέιν ο τρομερός (μουσικό παραμύθι, 2011)



Πηγή