Έρευνα της S&P Global: “Πατάει γκάζι” η ελληνική μεταποίηση – Τι δείχνουν τα στοιχεία για τις παραγγελίες
“Πατάει γκάζι” η ελληνική μεταποίηση. Όπως έδειξαν τα στοιχεία της έρευνας της S&P Global, ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών της για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index – PMI) έκλεισε στις 54,7 μονάδες τον Ιανουάριο. Δηλαδή ο δείκτης κατέγραψε τιμή άνω των 51,3 μονάδων του Δεκεμβρίου και αυτό υποδεικνύει την έντονη βελτίωση των λειτουργικών συνθηκών στις εταιρείες του ελληνικού μεταποιητικού τομέα.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της έρευνας PMI από την S&P Global, ο συνολικός ρυθμός ανάπτυξης ήταν ο ταχύτερος που έχει καταγραφεί από τον Απρίλιο του 2022 και αισθητά υψηλότερος από τον μακροχρόνιο μέσο όρο στην ιστορία της έρευνας.
Την ανάπτυξη υποστήριξε η ταχύτερη αύξηση των νέων πωλήσεων από την πλευρά των Ελλήνων παραγωγών αγαθών. Ο ρυθμός αύξησης των νέων παραγγελιών ήταν ο δεύτερος δριμύτερος σε διάστημα δύο ετών, βραδύτερος μόνο από τον αντίστοιχο που καταγράφηκε τον Ιούλιο του 2023. Οι κατασκευαστές ανέφεραν στο πλαίσιο της έρευνας, ότι το ευνοϊκότερο περιβάλλον πωλήσεων υποστήριξε την αύξηση.
Οι νέες παραγγελίες εξαγωγών
Επιπλέον, οι νέες παραγγελίες εξαγωγών αυξήθηκαν για δεύτερο συνεχή μήνα, τον Ιανουάριο, και με τον δριμύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον περασμένο Αύγουστο. Οι συνθήκες ζήτησης σε βασικές αγορές εξαγωγών της Ευρώπης, της Ασίας και της Μέσης Ανατολής οδήγησαν στην αύξηση.
Ως εκ τούτου, οι εταιρείες του μεταποιητικού τομέα αύξησαν τα επίπεδα παραγωγής τους, ανταποκρινόμενες στην άνοδο των νέων παραγγελιών. Η παραγωγή αυξήθηκε με έντονο ρυθμό, ο οποίος ήταν ο σημαντικότερος που έχει καταγραφεί από τον Μάρτιο του 2023.
Παράλληλα, οι εταιρείες κατέγραψαν σημαντική επιδείνωση της απόδοσης των προμηθευτών στο ξεκίνημα του έτους, μετά τις σοβαρές διαταραχές στα εμπορικά δρομολόγια μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Οι χρόνοι παράδοσης προμηθειών επιμηκύνθηκαν για δεύτερο μόνο συνεχή μήνα, αλλά στον μεγαλύτερο βαθμό που έχει καταγραφεί από τον Οκτώβριο του 2022.
Το υψηλότερο κόστος μεταφοράς και αποστολής οδήγησε σε εντονότερη αύξηση των τιμών εισροών κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου. Τα λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον περασμένο Οκτώβριο, ωστόσο, ο ρυθμός αύξησης ήταν μέτριος στο πλαίσιο της ιστορίας της έρευνας.
Οι εταιρείες μετακύλισαν το υψηλότερο κόστος στους πελάτες τους μέσω της αύξησης των τιμών πώλησης των Ιανουάριο. Οι τιμές εκροών αυξήθηκαν με σταθερό ρυθμό, ο οποίος ήταν εντονότερος από την τάση που επικρατεί στην ιστορία της έρευνας, παρά το γεγονός ότι ο ρυθμός αύξησης των τιμών χρέωσης εξασθένησε κατά τη διάρκεια του μήνα.
Η περαιτέρω αύξηση των νέων παραγγελιών και οι προβλέψεις για άνοδο της μελλοντικής παραγωγής οδήγησαν τις εταιρείες στην πρόσληψη επιπλέον προσωπικού στο ξεκίνημα του έτους. Επιπρόσθετα, ο ρυθμός δημιουργίας θέσεων εργασίας επιταχύνθηκε στον ταχύτερο που έχει καταγραφεί από τον Ιούλιο του 2023. Οι Έλληνες κατασκευαστές αύξησαν τον αριθμό εργαζομένων τους παρά την έντονη μείωση των αδιεκπεραίωτων εργασιών.
Εν τω μεταξύ, οι εταιρείες του ελληνικού μεταποιητικού τομέα κατέγραψαν τον Ιανουάριο εντονότερο βαθμό εμπιστοσύνης ως προς τις προοπτικές σχετικά με την παραγωγή κατά το επόμενο έτος. Το επίπεδο αισιοδοξίας ήταν το υψηλότερο που έχει καταγραφεί από τον Φεβρουάριο του 2020 – ακριβώς πριν από την πανδημία. Το θετικό κλίμα υποστηρίχθηκε από τις προγραμματισμένες επενδύσεις, τις ελπίδες για ισχυρότερες συνθήκες ζήτησης και την αναμενόμενη ενίσχυση της δραστηριότητας στον κατασκευαστικό τομέα.
Παρά τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις, οι κατασκευαστές αύξησαν τις αγορές εισροών τους με σταθερό ρυθμό λόγω ορισμένων αναφορών, στο πλαίσιο της έρευνας, για προσπάθειες αποκατάστασης των αποθεμάτων. Παρ’ όλα αυτά, οι προκλήσεις αναπλήρωσης των αποθεμάτων οδήγησαν σε περαιτέρω συρρίκνωση των αποθεμάτων.