Ερυθρά Θάλασσα: Αυξάνεται ο λογαριασμός από την κρίση στην Μέση Ανατολή
Αυξάνεται , όπως όλα δείχνουν, ο λογαριασμός από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς μειώθηκαν οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά, τον Ιανουάριο ενώ ορατός είναι ο κίνδυνος για νέες πληθωριστικές πιέσεις εάν δεν αποκλιμακωθούν άμεσα οι αναταραχές στην Μέση Ανατολή.
Του Δημήτρη Χριστούλια
Καμπανάκι για τις οικονομικές επιπτώσεις που θα υπάρξουν και στην ελληνική αγορά κρούουν φορείς της εγχώριας επιχειρηματικότητας, από τις αναταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα, οι οποίες συνεχίζονται με αμείωτη ένταση, εκτιμώντας ότι εάν δεν υπάρξει άμεση αποκλιμάκωσης της κρίσης τότε θα υπάρξουν νέες πληθωριστικές πιέσεις, μείωση των εξαγωγών αλλά των εμπορευματοκιβωτίων που καταφθάνουν καθημερινά στο λιμάνι του Πειραιά.
Συγκεκριμένα τον περασμένο μήνα έφτασαν στο λιμάνι του Πειραιά 281.845 κοντέινερ έναντι 379.735 τον Δεκέμβριο και 322.751 τον περασμένο Ιανουάριο. Δηλαδή σημειώθηκε μείωση της τάξης 25,7% τον Ιανουάριο σε σχέση με τον Δεκέμβριο και 12,6% έναντι του περσινού Ιανουαρίου. Σύμφωνα με γνώστες στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά, δεν μπορούν να εξαχθούν ακόμη ασφαλή συμπεράσματα για το μέγεθος των επιπτώσεων, στις εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων, εξαιτίας της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. «Οι επιπτώσεις από τις αναταραχές στην Μέση Ανατολή θα φανούν στον όγκο των εμπορευματοκιβωτίων που θα φθάσουν στο λιμάνι του Πειραιά τον Φεβρουάριο», τονίζουν χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι και τον Ιανουάριο του 2023 τα κοντέινερ που είχαν φτάσει στον Πειραιά ήταν κατά περίπου 64.000 λιγότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα του 2022. Συνεπώς η κίνηση στο λιμάνι του Πειραιά τον Φεβρουάριο αλλά και τον Μάρτιο θα αποτυπώσουν σε μεγαλύτερο βαθμό τις οικονομικές επιπτώσεις από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα». Μέχρι στιγμής το μεγαλύτερο πρόβλημα αφορά τις καθυστερήσεις στις αφίξεις των εμπορευμάτων, οι οποίες κυμαίνονται από 20 έως 30 ημέρες, χωρίς ωστόσο να καταγράφονται, ακόμη τουλάχιστον, προβλήματα επάρκειας σε εισαγόμενα κυρίως από την Κίνα προϊόντα.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλη Κορκίδη «η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα δημιουργεί προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθυστερήσεις, αυξήσεις στα εμπορεύματα και ελλείψεις κάποιων πρώτων υλών, κυρίως όμως σε αυτές που προορίζονται για τις μεγάλες βιομηχανίες χωρών της Ευρώπης. Εκτιμώ, ότι εφόσον συνεχισθεί η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα ο «λογαριασμός» των επιπτώσεων για την χώρα μας θα έρθει αναδρομικά, θα είναι «φουσκωμένος» και θα επιφέρει νέες επιβαρύνσεις και στην ελληνική αγορά. Ο κίνδυνος πρόκλησης νέων πληθωριστικών πιέσεων στην ευρωζώνη είναι ορατός».
Την ίδια στιγμή, σε επιφυλακή είναι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί προκειμένου να επιβάλουν «τσουχτερά» πρόστιμα σε περίπτωση που εντοπίσει φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας, δηλαδή κερδοσκοπίας.
Καθυστερήσεις και επάρκεια
Μέχρι στιγμής πάντως οι επιπτώσεις από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα περιορίζονται στην μείωση των εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά και στις καθυστερήσεις, οι οποίες όμως δεν προκαλούν μέχρι στιγμής προβλήματα επάρκειας. Εκπρόσωποι όμως των ελληνικών επιχειρήσεων εκτιμούν, ότι αν η κρίση δεν τερματιστεί άμεσα τότε τα αποθέματα θα τελειώσουν μετά από 1 με 1,5 μήνα. Επιπτώσεις όμως υπάρχουν και για τις εξαγωγές των ελληνικών προϊόντων, οι οποίες γίνονται με δυσκολία τους τελευταίους δύο μήνες. Αποτέλεσμα είναι να καταγράφουν μείωση οι πωλήσεις, όπως για παράδειγμα στις εξαγωγές ορισμένων φρούτων προς τις ασιατικές χώρες. Οι εξαγωγείς πλήττονται διπλά γιατί αυξάνεται τόσο το κόστος των πρώτων υλών όσο και ο χρόνος μεταφοράς των προϊόντων. Υπενθυμίζεται, ότι αρκετά από τα εμπορευματικά πλοία με προορισμό τον Πειραιά, δεν περνούν από την διώρυγα του Σουέζ αλλά κάνουν το γύρω της Αφρικής με αποτέλεσμα να τριπλασιάζονται τα κόστη για την μεταφορά των προϊόντων και να διπλασιάζεται ο χρόνος για να φθάσουν στον μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Υψηλότερα κόστη, που αν συνεχισθούν οι αναταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα, θα επιβαρύνουν τις τιμές των προϊόντων.
Σημειώνεται, ότι το λιμάνι του Πειραιά, από πρώτο της Μεσογείου, σε σειρά προσέγγισης των πλοίων προερχόμενων από την Διώρυγα του Σουέζ, έχει μετατραπεί σε τελευταίο, από την αλλαγή διαδρομής με την διέλευση από το τα Στενά του Γιβραλτάρ, για όσα φυσικά πλοία επιλέγουν να κάνουν τον γύρω της Αφρικής.