Eurasia: Προς αναστολή του ορίου του 3% για το έλλειμμα

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ. Κάμπτονται μεν, με αργούς ρυθμούς όμως, οι αντιστάσεις των θεματοφυλάκων της λιτότητας στην ανάγκη λήψης δημοσιονομικών μέτρων για την άμβλυνση των οικονομικών συνεπειών του κορωνοϊού. Όπως αναφέρει ανάλυση της εταιρείας πολιτικής συμβουλευτικής Eurasia Group, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν στη χθεσινή τηλεδιάσκεψη ζήτησε την επίσημη αναστολή του ορίου του 3% του ΑΕΠ για το δημοσιονομικό έλλειμμα, βάσει των όρων του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

Η συγκεκριμένη πρόταση, ωστόσο, δεν βρήκε σύμφωνους τους συνήθεις υπόπτους του ευρωπαϊκού Βορρά (ειδικότερα τη Γερμανία, την Ολλανδία και τη Φινλανδία), με αποτέλεσμα η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, να πει στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε ότι η Ε.Ε. «θα κάνει πλήρη χρήση της ευελιξίας που υπάρχει στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης». Ωστόσο, η ανάλυση της Eurasia, που επικαλείται υψηλόβαθμες γαλλικές πηγές, συμπεραίνει ότι οι νέες οδηγίες για την ερμηνεία των δημοσιονομικών κανόνων «στην πράξη ισοδυναμούν με αναστολή του ΣΣΑ». Το πακέτο τόνωσης της ιταλικής οικονομίας, ύψους 25 δισ. ευρώ, που ανακοίνωσε σήμερα η Ρώμη, είναι πιθανό να ωθήσει το ιταλικό έλλειμμα πολύ υψηλότερα του 3%, εκτιμά η Eurasia – και είναι απίθανο οι Βρυξέλλες να προβάλλουν ενστάσεις επ’ αυτού.

Ευρωπαίος αξιωματούχος με τον οποίο επικοινώνησε η «Κ» εξήγησε ότι, στο μενού επιλογών που θα παρουσιάσει η Κομισιόν στους υπουργούς Οικονομικών την προσεχή Δευτέρα, θα δοθεί προτεραιότητα στην ενίσχυση των συστημάτων υγείας, στην παροχή ρευστότητας σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις (μέσω και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων) και στη χαλάρωση των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων ώστε – μεταξύ άλλων – να μπορούν εταιρείες να καθυστερούν την εξυπηρέτηση δανειακών υποχρεώσεων.

Το δημοσιονομικό κόστος των μέτρων αυτών, σύμφωνα με τον εν λόγω αξιωματούχο, δεν θα προσμετρηθεί στον υπολογισμό των ελλειμμάτων των κρατών-μελών, βάσει της διάταξης του ΣΣΑ περί «ασυνήθιστων γεγονότων». Πρόκειται για μία διάταξη, όπως εξηγεί, που έχει χρησιμοποιηθεί συχνά στο παρελθόν στην περίπτωση φυσικών καταστροφών, και που επιτρέπει τη βραχυπρόθεσμη αύξηση των ελλειμμάτων χωρίς όριο, υπό τον όρο να μην τίθεται σε κίνδυνο η μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική βιωσιμότητα της χώρας.

Υπάρχει συναίνεση πλέον μεταξύ των «27», σύμφωνα με την ίδια πηγή, για τη ευέλικτη αξιοποίηση της διάταξης αυτής, ώστε να περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα έκτακτων δαπανών που τα κράτη-μέλη θα υλοποιήσουν για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του ιού στην οικονομία. «Σε προηγούμενες περιπτώσεις, έμπαιναν αυστηρά όρια στο είδος των δαπανών που μπορούσαν να δικαιολογηθούν», σημειώνει, ενώ «ως και πριν λίγες μέρες υπήρχαν αντιστάσεις για τη χρήση της συγκεκριμένης διάταξης. Αυτές έχουν πλέον εξανεμιστεί».     

kathimerini.gr