Εξετάζεται να κατέβει ο πήχυς για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις
Το άρθρο 7 του φορολογικού νομοσχεδίου για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις, παρά τις βελτιώσεις της τελευταίας στιγμής, συνεχίζει να αποτελεί εστία ανησυχίας για τους φορολογουμένους.
Επανεξετάζεται από την κυβέρνηση το νέο μέτρο των ηλεκτρονικών αποδείξεων, καθώς έχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις. Συγκεκριμένα, το άρθρο 7 του φορολογικού νομοσχεδίου, παρά τις βελτιώσεις της τελευταίας στιγμής, συνεχίζει να αποτελεί εστία ανησυχίας για τους φορολογουμένους. Η υποχρέωση συλλογής ηλεκτρονικών αποδείξεων ίσες με το 30% του εισοδήματος θεωρείται ανέφικτη για πολλούς φορολογουμένους που υποστηρίζουν ότι πρέπει είτε να μειωθεί το ποσοστό είτε να διευρυνθούν οι κατηγορίες των φορολογουμένων που η υποχρέωση συγκέντρωσης ηλεκτρονικών αποδείξεων θα είναι το 20% αντί του 30% του ετήσιου εισοδήματός τους. Με βάση το σχέδιο νόμου, στην κατηγορία αυτή εντάσσονται οι φορολογούμενοι που έχουν δαπανήσει σε τόκους δανείων, ενοίκιο και φόρους ποσό πάνω από το 60% του πραγματικού εισοδήματος. Τα σχόλια των πολιτών στην ιστοσελίδα opengov.gr, όπου είναι αναρτημένο σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου, είναι δεκάδες (ξεπερνούν τα 150), με τους περισσότερους να δηλώνουν αδυναμία συλλογής του 30% του εισοδήματός τους σε αποδείξεις. Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση εξετάζει τη μείωση του ποσοστού στο 25% ή 20% για όλους, ή να βελτιώσει τη διάταξη για πολλές κατηγορίες πολιτών.
Για παράδειγμα, φορολογούμενος διαμαρτύρεται σημειώνοντας ότι το ετήσιο εισόδημά του ανέρχεται σε 10.000 ευρώ, εκ των οποίων οι 3.600 ευρώ αποτελούν διατροφή. Η διατροφή όμως δεν αφαιρείται, με αποτέλεσμα να πρέπει να βρει αποδείξεις ύψους 3.000 ευρώ για πραγματικό εισόδημα 6.400 ευρώ. «Είμαι μισθωτός με εισόδημα 1.100 ευρώ μηνιαίως, εκ των οποίων 300 ευρώ είναι το ενοίκιό μου που καταθέτω ηλεκτρονικά στον ιδιοκτήτη και 450 ευρώ διατροφή που καταβάλλω στην πρώην σύζυγό μου και αυτή ηλεκτρονικά, με κατάθεση στον λογαριασμό της. Μου απομένουν 350 ευρώ. Και όλο το ποσό των 350 ευρώ να το χρησιμοποιώ με κάρτα, κάτι που προφανέστατα δεν είναι εφικτό, πάλι δεν θα φτάσω το αφορολόγητο του 30%, χωρίς δική μου υπαιτιότητα. Να θυμίσω εδώ ότι η διατροφή και το ενοίκιο δεν εκπίπτουν πουθενά εδώ και πολλά χρόνια. Μπορείτε λοιπόν να μου πείτε αν είναι δίκαιο εγώ να έχω “πέναλτι” στην εφορία;» αναφέρει άλλος φορολογούμενος. Στις σκέψεις του οικονομικού επιτελείου είναι να αφαιρείται η διατροφή από το «πραγματικό» εισόδημα.
Ενας τρίτος φορολογούμενος αναφέρει ότι από το «πραγματικό» εισόδημα πρέπει να αφαιρείται όχι μόνο η εισφορά αλληλεγγύης αλλά και ο φόρος εισοδήματος, ώστε το 30% να αφορά το διαθέσιμο εισόδημα προς ανάλωση. Διαφορετικά, σημειώνει ότι το ποσοστό μαζί με τους φόρους υπερβαίνει το 40%. Από το υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζουν ότι το άρθρο 7 θα επανεξεταστεί καθώς και άλλα άρθρα που δημιουργούν σύγχυση, όπως για παράδειγμα το άρθρο 6 του νομοσχεδίου το οποίο αφορά τους ανέργους και τους περιστασιακά εργαζομένους, τους οποίους αντιμετωπίζει ως επιχειρηματίες και τους φορολογεί από το πρώτο ευρώ με βάση το τεκμαρτό εισόδημα. Επί της ουσίας, εάν διατηρηθεί η διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου, οι περιστασιακά εργαζόμενοι θα χάσουν το αφορολόγητο όριο. Σήμερα, με βάση την ισχύουσα διάταξη, το δηλωθέν εισόδημα των φορολογουμένων, εφόσον δεν υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ και το τεκμαρτό τους εισόδημα το ποσό των 9.500 ευρώ, φορολογείται με την κλίμακα των μισθωτών, στην οποία ισχύει αφορολόγητο όριο. Οπως προαναφέρθηκε, με τη σχέδιο νόμου η ευνοϊκή αυτή διάταξη καταργείται.
Προβληματισμό προκαλεί στους επιχειρηματίες και η απουσία της εξαγγελίας για περαιτέρω μείωση του συντελεστή στο 20% για τα κέρδη του 2020. Η σχετική διάταξη προβλέπει μόνο τη μείωση του συντελεστή από το 28% στο 24% για τα κέρδη του 2019, καθώς και τη μείωση των μερισμάτων από το 10% στο 5%.