FIAT Tipo 1.6 Diesel: Αψεγάδιαστη οδική συμπεριφορά και κορυφαία σχέση τιμής-απόδοσης
Τριάντα χρόνια πριν, στα τέλη του ’80, το τότε Tipo (Αυτοκίνητο της Χρονιάς 1989) κράτησε τη FIAT όρθια στην κατηγορία των μικρών οικογενειακών, κόντρα στο τότε γερμανικό κατεστημένο. Σήμερα προσπαθεί να επαναλάβει το ίδιο κατόρθωμα, με μια sedan έκδοση, που είναι μια πλήρης «κούρσα» σε απολύτως προσιτή τιμή.
Όμως ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά, για να δούμε τι ακριβώς είναι αυτό το νέο Tipo, που στην περίπτωσή μας φορούσε τον 1600άρη dieseloκινητήρα των 120 ίππων.
Με μήκος 4,54 μ. το τριών όγκων αμάξωμα χωρίς να είναι σχεδιαστικά επαναστατικό, δείχνει σύγχρονο και κομψό, χάρη και στις πινελιές του Centro Stile FIAT.
Ακόμα πιο σύγχρονο και προσεγμένο είναι το εσωτερικό του, με σύγχρονη σχεδίαση, ευανάγνωστα όργανα, προσεγμένο διάκοσμο και συνδυασμό μαλακών-σκληρών πλαστικών επιφανειών, που συνδυάζονται αρμονικά μεταξύ τους και παραπέμπουν σε ακριβότερες κατηγορίες. Στο κέντρο του ταμπλό βρίσκεται η οθόνη αφής 5’’ (μικρή για τη λειτουργία της πλοήγησης), ενώ στο πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού που οδηγήσαμε, περιλαμβάνονται 6 αερόσακοι, αυτόματος κλιματισμός, ζάντες αλουμινίου 17’’, cruise control, ESC, αυτόματα φώτα/υαλοκαθαριστήρες και προβολείς ομίχλης.
Στάνταρ είναι επίσης, το σύστημα infotainment Uconnect με λειτουργία hands-free με Bluetooth, audio streaming, text reader και αναγνώριση φωνής, θύρες AUX και USB (για smartphone ή πηγές ήχου), χειριστήρια στο τιμόνι, ενώ -κατόπιν παραγγελίας- εξοπλίζεται με κάμερα οπισθοπορείας και σύστημα δορυφορικής πλοήγησης TomTom.
Η εργονομία/ορατότητα είναι σε πολύ καλά επίπεδα, το ίδιο και η σωστή/άνετη θέση οδήγησης, με μειονέκτημα τη σκαλωτή ρύθμιση πλάτης. Οι χώροι επαρκούν για πέντε επιβάτες αρκεί οι τρεις πίσω (άβολη η θέση του μεσαίου επιβάτη πίσω, λόγω του σκληρού πάγκου σε εκείνο το σημείο) να μην είναι εύσωμοι και οι θέσεις για μικροαντικείμενα είναι άφθονες.
Ο στάνταρ χώρος αποσκευών των 520 λίτρων, μπορεί να μεγαλώσει με την αναδίπλωση (60/40) του πίσω καθίσματος, διευκολύνοντας κυρίως την μεταφορά αντικειμένων μεγάλου μήκους. Στα συν εδώ, το ότι στο πάτωμα του πορτ μπαγκάζ, υπάρχει αληθινή ρεζέρβα κάτι που δύσκολα βλέπουμε στις μέρες μας, αν και σχεδόν επιβάλλεται από την κατάσταση των ελληνικών δρόμων.
Κάτω από το μεγάλο καπό και μπροστά από τον νοητό άξονα των εμπρός τροχών, βρίσκεται ο 1.600άρης diesel κινητήρας με απόδοση 120 ίππων και 32,6 χγρμ. ροπής, που είναι ελαστικός, τραβάει από χαμηλά και σε συνδυασμό με το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, κινεί με αξιοπρέπεια των 1345 κιλών βάρους αμάξωμα. Η -κατά την FIAT- επιτάχυνση 0-100 είναι 9,7″ και η τελική σχεδόν αγγίζει τα 200 (199 χλμ/ώρα), αλλά είναι η ελαστικότητα αυτή που κερδίζει τις εντυπώσεις. Επιπλέον, παρά το ότι δεν υπάρχει σύστημα start/stop, η κατανάλωση αν και απέχει αισθητά από τα 4,2 λίτρα/100χλμ που δίνει ο κατασκευαστής, κυμάνθηκε στη μέση τιμή των 7,2 λίτρων στα περίπου 800 χιλιόμετρα μικτών διαδρομών που διανύσαμε.
Από τη θέση του οδηγού, αρχικά, δεν ευχαριστηθήκαμε τόσο από την μυρωδιά των πλαστικών, όσο και από την αντανάκλαση στο παρμπρίζ του μεγάλου σε μήκος ταμπλό.
Όμως από τη στιγμή που θέσαμε τον πετρελαιοκινητήρα σε λειτουργία 9 το πρωί, κρύο, παράγει λίγο θόρυβο) είναι αλήθεια ότι το Tipo μάς ξάφνιασε ευχάριστα, κυρίως με την ευχρηστία του και με την ελαστικότητα του κινητήρα. Ο τελευταίος, από τις 1.200 σ.α.λ. μέχρι τις 3.500 σ.α.λ., κυριολεκτικά «σκοτώνει», ενώ επιμένοντας φθάνει σχετικά εύκολα στο κόκκινο των 5.000 σ.α.λ.. Οι 6 ταχύτητες θα μπορούσε να είναι και πέντε με τόσο γραμμική απόδοση ροπής και η μετριότητα του λεβιέ δεν μας χάλασε καθόλου, καθώς παρά το βαρύ αμάξωμα, οι επιβαλλόμενες αλλαγές ταχυτήτων είναι ελάχιστες. Η άψογη εργονομία, το ακριβές και γρήγορο τιμόνι, η άπλετη ορατότητα και η άφθονη ροπή από χαμηλά, σε κάνουν να ξεχνάς ότι οδηγείς μικρομεσαίο οικογενειακό sedan, πιέζοντας πολλές φορές την κατασκευή σε επίπεδα σπορ οδήγησης.
Εκεί καταλαβαίνεις ότι, το άνετο και ασφαλές Tipo πατάει γερά στον δρόμο, είναι ισορροπημένο, κρατάει και δεν γέρνει πολύ στις στροφές, δεν ξαφνιάζει στις όποιες ανωμαλίες των δρόμων κι όλοι οι τροχοί του πατούν πάντα στο έδαφος, χάρη στις μεγάλες διαδρομές των αναρτήσεων. Οι τελευταίες, δεν παράγουν θορύβους, κρατούν σταθερό το αμάξωμα στις μεγάλες ταχύτητες (εδώ χρειάζεται λίγη προσοχή όταν υπάρχουν δυνατοί πλευρικοί άνεμοι) και επιτρέπουν μόνο μια ελεγχόμενη υποστροφή, όταν ο οδηγός πιέσει στις στροφές.
Προσοχή επίσης χρειάζεται ο εσωτερικός διακόπτης του πορτμπαγκάζ (βρίσκεται στο ταμπλό, δίπλα στον διακόπτη CITY του τιμονιού) γιατί, αν τον πατήσεις κατά λάθος εν κινήσει, θα δεις στον καθρέπτη σου την πόρτα του πορτ μπαγκάζ να ανοίγει.
Πλέον αυτών, τα δυνατά φρένα, τα άριστα φώτα και ο άψογος κλιματισμός, έρχονται να προστεθούν στα δυνατά σημεία ενός μοντέλου που σέρνει πίσω του βαριά ιστορία (Tipo, Bravo, Marea) και θέλει να δώσει στο αγοραστικό κοινό, αυτό που η FIAT ξέρει εδώ και δεκαετίες πολύ καλά. Ένα πλήρες μεταφορικό όχημα, με εξοπλισμό και ανέσεις ακριβότερης κατασκευής, σε προσιτή τιμή (από 17.340 ευρώ).
Με λίγα λόγια, το σύγχρονο Tipo (κατασκευάζεται στην Τουρκία σε συνεργασία με την Tofas), είναι ίσως το καλύτερο σε σχέση τιμής/απόδοσης οικογενειακό αυτοκίνητο της αγοράς αυτή τη στιγμή, όντας ένα σύγχρονο, άρτια εξοπλισμένο, με αψεγάδιαστη οδική συμπεριφορά και μόνο κάποια επουσιώδη μειονεκτήματα.
Υπέρ
- Χώροι
- Εξοπλισμός
- Θέσεις μικροαντικειμένων
- Τιμή
- Κινητήρας/Ροπή
- Άνεση
- Οδική συμπεριφορά/Φρένα
Κατά
- Χώρος πίσω επιβατών
- Αντανάκλαση ταμπλό στο παρμπρίζ
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: Μικρομεσαίο, 4θυρο, 5θέσιο επιβατικό τριών όγκων
Κινητήρας: 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, diesel
Κυβισμός: 1.598 κ.εκ.
Ισχύς: 120ίπποι/3.750σ.α.λ.
Ροπή: 32,6 χγρμ/1.750
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων
0-100: 9.7΄΄
Τελική ταχύτητα: 199χλμ/ώρα
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson/Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας
Τροχοί: 225/45/17
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι/ Πίσω απλοί δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Κρεμαγιέρα με Υποβοήθηση
Κύκλος στροφής: 9,3 μ.
Διαστάσεις (ΜΧΠΧΥ): 4.532 Χ 1.792 Χ 1.497χλστ
Μεταξόνιο: 2.636χλστ
Χώρος αποσκευών: 520 λτ
Βάρος: 1.345 κιλά
Κατανάλωση (δοκιμής): 7,2 λτ/100χλμ
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 45 λτ
Νίκος Τσάδαρης