Φορολογικές διαφορές: Τα στατιστικά στοιχεία για τις προσφυγές που γίνονται δεκτές – Τι ζητούν οι φορολογούμενοι
Δικαιώθηκαν 3 στους 10 φορολογουμένους και επιχειρήσεις που προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) της ΑΑΔΕ, οι οποίοι ζητούσαν την ακύρωση προστίμων φόρων και προσαυξήσεων που τους είχε επιβάλει ο ελεγκτικός μηχανισμός.
Όπως αναφέρει η Καθημερινή της Κυριακής, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ, στο εξάμηνο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2023 παραπέμφθηκαν στη ΔΕΔ 4.173 υποθέσεις. Από αυτές εξετάστηκαν 4.011 προσφυγές φορολογουμένων, από τις οποίες έγιναν δεκτές εν μέρει ή εν όλω οι 1.210 ή το 30,2%.
Απορρίφθηκαν άμεσα οι 2.533 προσφυγές, ενώ 247 απορρίφθηκαν σιωπηρώς επειδή δεν εξετάστηκαν εντός της προθεσμίας των 120 ημερών. Για 21 προσφυγές οι φορολογούμενοι δήλωσαν στη συνέχεια παραίτηση και οι υποθέσεις μπήκαν στο αρχείο, ενώ 1.651 προσφυγές οδηγήθηκαν στα δικαστήρια.
Με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΑΑΔΕ, περισσότεροι από 80.000 φορολογούμενοι έχουν προσφύγει μέσα σε μία δεκαετία κατά των αποφάσεων που εξέδωσαν οι ελεγκτικές αρχές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ από το 2013 που ξεκίνησε το έργο της η ΔΕΔ, 84.899 φορολογούμενοι και επιχειρήσεις έχουν προσφύγει μη αποδεχόμενοι τις αποφάσεις. Από τις προσφυγές που κατατέθηκαν εξετάστηκαν οι 81.903, από τις οποίες προκύπτουν τα εξής:
• 19.817 φορολογούμενοι δικαιώθηκαν.
• 43.432 προσφυγές απορρίφθηκαν.
• 631 φορολογούμενοι παραιτήθηκαν.
• Για 14.917 εξέπνευσε η προθεσμία για την εξέτασή τους (τέσσερις μήνες από την υποβολή της προσφυγής).
Πώς γίνεται η προσφυγή
Σημειώνεται ότι η υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας της ΑΑΔΕ (www.aade.gr) με τη χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του Taxisnet. Οταν ο υπόχρεος είναι νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, σε περίπτωση που η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται ψηφιακά από τον νόμιμο εκπρόσωπό του, τότε η υποβολή γίνεται με χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του τελευταίου.
Οι φορολογούμενοι πρέπει να συμπληρώσουν:
• Τα ακριβή στοιχεία του υπόχρεου.
• Την προσβαλλόμενη πράξη.
• Τους λόγους, τους ισχυρισμούς και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημά του.
• Τη διεύθυνση στην οποία θα πραγματοποιούνται οι κοινοποιήσεις των αποφάσεων, των πράξεων και των λοιπών εγγράφων της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τα εν γένει στοιχεία επικοινωνίας του υπόχρεου.
Σε κάθε περίπτωση μεταβολής των στοιχείων επικοινωνίας που επήλθε μετά την υποβολή του αιτήματος της ενδικοφανούς προσφυγής, ο υπόχρεος οφείλει να γνωστοποιεί εγγράφως αυτά στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, διαφορετικά οι κοινοποιήσεις γίνονται νομίμως βάσει των αρχικά δηλωθέντων στοιχείων.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της ενδικοφανούς προσφυγής στην αρμόδια φορολογική αρχή. Αν δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί σχετικά ο υπόχρεος ή δεν επιδοθεί η απόφαση, τότε θεωρείται ότι η ενδικοφανής προσφυγή έχει απορριφθεί από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και ο υπόχρεος έχει λάβει γνώση αυτής της απόρριψης κατά την εκπνοή της ανωτέρω προθεσμίας.