Φθινοπωρινές προβλέψεις Κομισιόν για την Ελλάδα: Στο 2,4% η ανάπτυξη το 2023 – Τι αναφέρει για τον πληθωρισμό


Ανεβάζει τον πήχη η Κομισιόν για την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας. Όπως αναφέρει η Κομισιόν στις φθινοπωρινές οικονομικές της προβλέψεις για την Ελλάδα, η οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας θα είναι πάνω από το μέσο όρο της Ευρωζώνης και της ΕΕ, δηλαδή θα είναι 2,4% το 2023 και 2,2% έως το 2025 και επισημαίνει πως  αυτή η ανάπτυξη υποστηρίζεται από την εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRP) και από μια ανθεκτική αγορά εργασίας.

Σε γενικές γραμμές, η Κομισιόν επισημαίνει πως ο ονομαστικός πληθωρισμός στην Ελλάδα αναμένεται να διαμορφωθεί στο 4,3% το 2023 και να μετριαστεί σε περίπου 2,1% έως το 2025, καθώς οι αυστηρότερες συνθήκες της αγοράς εργασίας προσθέτουν ανοδικές πιέσεις στις τιμές. Παράλληλα, προβλέπεται ότι το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης θα συρρικνωθεί περαιτέρω λόγω της συγκρατημένης αύξησης των δαπανών και των υψηλότερων εσόδων. Η συρρίκνωση του δημοσιονομικού ελλείμματος, μαζί με τη σταθερή αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ, πρόκειται να υποστηρίξουν τη μείωση του υψηλού δείκτη δημόσιου χρέους προς ΑΕΠ, εκτιμά η Κομισιόν.

Τι αναφέρει η έκθεση της Κομισιόν για την Ελλάδα

Ειδικότερα, η έκθεση της Κομισιόν για την Ελλάδα αναφέρει τα εξής:

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΙΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΣΕ ΜΕΤΡΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΤΗ ΜΕΤΑ-COVID ΑΝΑΚΑΜΨΗ

Σύμφωνα με την Κομισιόν , η ελληνική οικονομία σημείωσε σταθερή ανάπτυξη το πρώτο εξάμηνο του 2023, βασιζόμενη κυρίως στην κατανάλωση και τις καθαρές εξαγωγές. Η ιδιωτική κατανάλωση επωφελήθηκε από τη συσσωρευμένη ζήτηση, ιδίως στις υπηρεσίες, ενώ η σημαντική πτώση των εισαγωγών οδήγησε σε θετική συμβολή των καθαρών εξαγωγών που παρουσίαζαν χαμηλές επιδόσεις τα τελευταία τρίμηνα. Η επενδυτική δραστηριότητα επιβραδύνθηκε σημαντικά μετά την άνοδο το τελευταίο τρίμηνο του 2022. Ο αντίκτυπος των καταστροφικών πλημμυρών της Θεσσαλίας στη συνολική ανάπτυξη αναμένεται να είναι περιορισμένος λόγω του σχετικά χαμηλού μεριδίου της περιοχής στη συνολική προστιθέμενη αξία. Λόγω της αυξανόμενης εγχώριας ζήτησης με την πλήρη ανάκαμψη του τουρισμού, η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ για το υπόλοιπο του έτους αναμένεται να είναι σταθερή, κατά μέσο όρο 2,4% για το 2023 συνολικά.

ANΘΕΚΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΥΞΑΝΟΜΕΝΕΣ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΙΕΣΕΙΣ

Η αύξηση της απασχόλησης αναμένεται να συνεχιστεί, αν και με βραδύτερο ρυθμό. Το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται να μειωθεί στο 9,6% έως το 2025, το χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας. Στην αγορά εργασίας έχουν αρχίσει να φαίνονται τα πρώτα σημάδια ελλείψεων εργατικού δυναμικού σε βασικούς τομείς (κατασκευές, υπηρεσίες). Με την αύξηση των ονομαστικών μισθών και την επιβράδυνση του πληθωρισμού, οι πραγματικές αποδοχές των εργαζομένων αναμένεται να γίνουν θετικές το 2023 μετά από συρρίκνωση το 2022.

ΕΠΙΒΡΑΡΔΥΝΣΗ ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΥ, ΑΛΛΑ ΟΙ ΠΙΕΣΕΙΣ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ

Ο συνολικός πληθωρισμός αναμένεται να είναι κατά μέσο όρο 4,3% το 2023 και να παραμείνει πάνω από το 2% ως και το 2025. Πρόσφατες μηνιαίες μετρήσεις δείχνουν άνοδο του πληθωρισμού της ενέργειας και των υπηρεσιών (εποχικά προσαρμοσμένος σε μηνιαία βάση), ενώ οι τιμές των τροφίμων επηρεάζονται από τις πρόσφατες πλημμύρες στην περιοχή της Θεσσαλίας, μια βασική περιοχή για τη γεωργική παραγωγή. Μακροπρόθεσμα, η αναμενόμενη ισχυρότερη αύξηση των μισθών που συνδέεται με μια στενή αγορά εργασίας αναμένεται να προσθέσει ανοδική πίεση στις τιμές. Οι τιμές καταναλωτή προβλέπεται να αυξηθούν κατά 2,8% και 2,1% το 2024 και το 2025 αντίστοιχα.

ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΘΕΙ

Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να παραμείνει σε γενικές γραμμές αμετάβλητο το 2023, φθάνοντας στο 2,3% του ΑΕΠ. Στο βασικό αυτό ισοζύγιο βρίσκεται η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου, το οποίο αναμένεται να καταγράψει πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ φέτος, από 0,1% το 2022. Αυτή η βελτίωση οφείλεται κυρίως στη σταδιακή κατάργηση των μέτρων για τον μετριασμό των επιπτώσεων από τις υψηλές τιμές της ενέργειας, καθώς και από τα φορολογικά έσοδα που ήταν καλύτερα από το αναμενόμενο, ιδίως σε ό,τι αφορά το φόρο προστιθέμενης αξίας και τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης. Αυτοί οι κινητήριοι παράγοντες αντισταθμίστηκαν μόνο εν μέρει από τις αυξημένες δαπάνες που σχετίζονται με τις δυσμενείς επιπτώσεις των πρόσφατων φυσικών καταστροφών. Η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου αντισταθμίζεται σε γενικές γραμμές από υψηλότερες δαπάνες για τόκους.

Το 2024, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να μειωθεί στο 0,9% του ΑΕΠ. Αυτό μπορεί να αποδοθεί κυρίως στη σταδιακή κατάργηση μέτρων, όπως το έκτακτο επίδομα για τους συνταξιούχους και η κοινωνική μεταφορά του “market pass”, τα οποία δεν αναμένεται να παραταθούν πέραν του 2023. Επίσης, οι δαπάνες που σχετίζονται με τις φυσικές καταστροφές το καλοκαίρι του 2023 αναμένεται να μειωθούν το 2024. Αυτή η πρόβλεψη συνέβαλε στη μεταρρύθμιση του δημόσιου μισθολογικού πλέγματος, στην αύξηση του επιδόματος φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων για οικογένειες με παιδιά και στη μόνιμη αύξηση του φόρου διανυκτέρευσης.

Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω στο 0,8% του ΑΕΠ το 2025, παρά τη σταδιακή μείωση του πάγιου φόρου για αυτοαπασχολούμενους που αναμένεται να ξεκινήσει το 2025 και τη σχεδιαζόμενη μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες. Το δημοσιονομικό κόστος αυτών των μέτρων προβλέπεται να περιοριστεί στο 0,1% του ΑΕΠ το 2025. Η αύξηση των δημοσίων δαπανών αναμένεται να παραμείνει συνολικά υποτονική, βελτιώνοντας έτσι το ισοζύγιο.

Σε ό,τι αφορά, το λόγο του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ, αναμένεται ότι θα μειωθεί σε όλο τον προβλεπόμενο ορίζοντα (ως το 2025), κυρίως λόγω της αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ, αλλά και βοηθούμενος από τα πρωτογενή πλεονάσματα. Το δημόσιο χρέος αναμένεται να μειωθεί στο 160,9% του ΑΕΠ το 2023, στο 151,9% το 2024 και στο 147,9% το 2025.

Τέλος, η Κομισιόν επισημαίνει ότι οι δημοσιονομικές προβλέψεις για κάθε χώρα, υπόκεινται σε κινδύνους. Για την Ελλάδα, οι αρνητικοί κίνδυνοι πηγάζουν από εκκρεμείς νομικές υποθέσεις, κυρίως τις δικαστικές υποθέσεις κατά της Εταιρείας Δημόσιας Περιουσίας (ΕΤΑΔ). Από την άλλη πλευρά, η Κομισιόν εκτιμά ότι οι προσπάθειες της κυβέρνησης να αυξήσει τη φορολογική συμμόρφωση μέσω της ψηφιοποίησης, ενδέχεται να αποφέρουν ήδη το 2024 πρόσθετα έσοδα σε σύγκριση με τις τρέχουσες προβλέψεις.

Η σύγκριση Ελλάδας και Ευρωζώνης

Για την Ελλάδα η Κομισιόν προβλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2023, 2,3% το 2024 και 2,2% το 2025 ενώ για την Ευρωζώνη, η Κομισιόν εκτιμά πως η  ανάπτυξη θα είναι στο  0,6% το 2023, 1,2% το 2024 και 1,6% το 2025, έναντι ανάπτυξης στην ΕΕ της τάξεως του 0,6% το 2023, 1,3% το 2024 και 1,7% το 2025.

Σημειώνεται ότι οι προβλέψεις της Κομισιόν για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας είναι αναθεωρημένη προς τα πάνω για το 2024, σε σύγκριση με αυτή του Μαΐου  (1,9% ήταν η πρόβλεψη για το 2024), ενώ η πρόβλεψη για το 2023 δεν μεταβλήθηκε-παραμένει στο 2,4%.

Σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό, η Κομισιόν εκτιμά ότι στην Ελλάδα θα διαμορφωθεί στο 4,3% το 2023 και προβλέπει ότι θα μειωθεί στο 2,8% το 2024 και στο 2,1% το 2025. Για την Ευρωζώνη, η Επιτροπή εκτιμά ότι ο πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο 5,6% το 2023 και προβλέπει ότι θα μειωθεί στο 3,2% το 2024 και στο 2,2% το 2025. Στην ΕΕ ο πληθωρισμός προβλέπεται να κλείσει στο 6,5% το 2023 και να μειωθεί στο 3,5% το 2024 και στο 2,4% το 2025.

Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης της Ελλάδας προβλέπεται να φτάσει το 2023 το -2,3% του ΑΕΠ, με πρωτογενές πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ, από 0,1% το 2022. Το 2024, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να μειωθεί στο -0,9% του ΑΕΠ και στο -0,8 το 2025.

Στην Ευρωζώνη το δημοσιονομικό έλλειμμα αναμένεται να διαμορφωθεί κατά μέσο όρο στο -3,2% του ΑΕΠ, το 2023 και προβλέπεται να μειωθεί στο -2,8% του ΑΕΠ ,το 2024 και στο -2,7% του ΑΕΠ το 2025.

Ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ, αναμένεται ότι για την Ελλάδα θα μειωθεί από το 160,9% του ΑΕΠ το 2023, στο 151,9% το 2024 και στο 147,9% το 2025.

Στην Ευρωζώνη, ο δείκτης χρέους προς ΑΕΠ αναμένεται ότι θα μειωθεί από 90.4% το 2023 σε 89,7% το 2024 και σε 89,5% το 2025.

 

 

 

 



enikonomia.gr