Για ζημιές 290 εκατομμυρίων κάνουν λογω οι ακτοπλόοι
Το 2020 η απώλεια εσόδων των Ακτοπλοϊκών εταιρειών που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα νησιά Ιονίου θα ξεπεράσει τα 290.000.000 ευρώ, δηλαδή αναμένεται μείωση κύκλου εργασιών 45,12%. Αυτό υπογραμμίζει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), προειδοποιώντας πως ο κλάδος απειλείται με κατάρρευση. Κατάρρευση η οποία θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, όχι μόνο την τρέχουσα περίοδο, αλλά και την περίοδο μετά την κρίση, σημειώνει ο ΣΕΕΝ. Στις 5 το απόγευμα σήμερα Παρασκευή ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, θα ανακοινώσει μέτρα για την στήριξη των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και τη ναυτιλία.
Το υπουργείο ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής προκειμένου να βοηθήσει την βιωσιμότητα του δικτύου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών αποφάσισε ήδη να παρατείνει την τρέχουσα χειμερινή περίοδο, που προβλέπει συγκεκριμένες περιορισμένες δρομολογήσεις και πέραν της 1ης Απριλίου οπότε και υπο κανονικές συνθήκες θα άρχιζε η θερινή περίοδος. Όμως αυτό δεν αρκεί εξηγούν οι ακτοπλόοι.
Σε αυτό το περιβάλλον ο σύνδεσμος κατέθεσε αίτημα στον Υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη για τον χαρακτηρισμό των ελαχίστων αναγκαίων δρομολογίων που πρέπει να εκτελούνται κάτω από τις σημερινές συνθήκες για την εξυπηρέτηση των νησιών, ως Δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας και την υπογραφή σχετικών συμβάσεων Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας με τα πλοία τα οποία έχουν σήμερα δρομολογιακές υποχρεώσεις. Το σκεπτικό της πρότασης, σύμφωνα με τον ΣΕΕΝ βασίζεται :
1. Στο ανύπαρκτο επιβατικό μεταφορικό έργο όλων των δρομολογίων που εκτελούνται σήμερα(μείωση 90%),χωρίς καμία προοπτική βελτίωσης τουλάχιστον μέχρι τέλος Μαΐου.
2. Στην καθημερινή μείωση των εμπορευματικών μεταφορών με πρόβλεψη περαιτέρω μείωσης στο 40% την τρέχουσα εβδομάδα.
3. Στο γεγονός ότι όλα τα δρομολόγια που εκτελούνται σήμερα συγκεντρώνουν τα χαρακτηριστικά των δρομολογίων (και μάλιστα με σχεδόν μηδενική επιβατική κίνηση) τα οποία σήμερα χαρακτηρίζονται ως Δημόσια Υπηρεσία, συνεπώς πρέπει να αντιμετωπιστούν σύμφωνα με την μέχρι σήμερα ακολουθούμενη πρακτική.
4. Στην αναγκαιότητα εξυπηρέτησης των νησιών για τη διατήρηση της συνοχής της χώρας, την εξυπηρέτηση έστω και αυτών των ελάχιστων επιβατών, για την τροφοδοσία των νησιών και την αντιμετώπιση προβλημάτων που έχουν σχέση με το μεταναστευτικό.
5. Στην επί της ουσίας επιβολή υποχρέωσης στα πλοία των εταιρειών για την εκτέλεση των απαραίτητων δρομολογίων.
Απαραίτητη προϋπόθεση τίθεται ο καθορισμός των ελάχιστων δρομολογίων τα οποία πρέπει να εκτελούνται σήμερα μετά από συνεννόηση με την αρμόδια υπηρεσία του ΥΝΑΝΠ, διαδικασία που είναι ήδη σε εξέλιξη. Ειδικότερα το υπουργείο ναυτιλίας έχει ήδη ζητήσει ακριβή στοιχεία από τις εταιρείες πετρέλευσης αλλά και τις ακτοπλοϊκές προκειμένου να προσδιορίσει επακριβώς το κόστος δρομολόγησης τους για να έχει πλήρη εικόνα των λειτουργικών εξόδων και σε συνεννόηση με το υπουργείο οικονομικών να εξασφαλιστούν τα απαραίτητα κεφάλαια ώστε η κυβέρνηση να στηρίξει τον κλάδο και αυτός με τη σειρά τους να κρατήσει εκείνα τα πλοία που είναι απαραίτητα για τον ομαλό εφοδιασμό των νησιών αλλά και τις μετακινήσεις ανάγκης.