Γιατί ανατράπηκε το τσιμεντάδικο “Δύστος” και έγινε υγρός τάφος για 20 ανθρώπους τα Χριστούγεννα του 1996. Κατάδυση στο ναυάγιο (βίντεο)

Στις 28 Δεκεμβρίου του 1996, το ναυάγιο του εμπορικού φορτηγού «Δύστος» ανοικτά της Κύμης, συγκλόνισε το πανελλήνιο. Είκοσι άτομα έχασαν τη ζωή τους, ανάμεσά τους και ένα μικρό κορίτσι. Την επομένη των Χριστουγέννων, το πλοίο με Πλοίαρχο τον Ιωάννη Τσιτσιρίκη και πλήρωμα 21 Έλληνες ναυτικούς, απέπλευσε από τις εγκαταστάσεις της ΑΓΕΤ-Ηρακλής Βόλου.

Είχε φορτωθεί με 5.300 περίπου τόνους τσιμέντο και θα ταξίδευε για τον Πειραιά. Ο καιρός όμως, δεν ήταν καλός. Μετά από 4 ώρες ταξίδι, το Δύστος έφτασε κοντά στη Σκιάθο.

Στις 8 το βράδυ της 28ης Δεκεμβρίου, το Δύστος είχε την τελευταία του επικοινωνία με το μότορσιπ Λένα.

Εκεί παρέμεινε για δύο ημέρες, καθώς οι άνεμοι ήταν θυελλώδεις και η θάλασσα φουρτουνιασμένη. Το πλήρωμα όμως, πίεζε τον καπετάνιο να ξεκινήσουν το ταξίδι, καθώς όλοι ήθελαν να κάνουν πρωτοχρονιά στα σπίτια τους. Έτσι, το ταξίδι ξανάρχισε.

Η τελευταία επικοινωνία με το ΔΥΣΤΟΣ ήταν περί ώρα 20.00 της 28/12/96 που ο πλοίαρχος μίλησε με τον πλοίαρχο το Μ/Σ ΛΕΝΑ, που βρισκόταν αγκυροβολημένο στη Σκύρο. Από τη συνομιλία δεν προέκυψε ότι το ΔΥΣΤΟΣ αντιμετώπιζε κάποιο πρόβλημα.

Το πιθανότερο το ΔΥΣΤΟΣ να ανατράπηκε πλέοντας βορειοανατολικά των ακτών της Κύμη. Η ανατροπή πρέπει να ήταν σχεδόν άμεση χωρίς να υπάρξει χρόνος αντίδρασης των επιβαινόντων, πλην του διασωθέντος Χρήστου Αναγνώστου που περισυλλέχτηκε από το αλιευτικό ΣΑΡΩΝΙΚΟΣ, 3,5 μίλια ανατολικά του κάβου της Κύμης.

Τα χαράματα της επόμενης ημέρας, το πλοίο Δύστος εντοπίσθηκε ανεστραμμένο να επιπλέει 3,5 ναυτικά μίλια ανατολικά από την Κύμη.

Το ναυάγιο του ΔΥΣΤΟΣ. Η ανατροπή πρέπει να ήταν σχεδόν άμεση χωρίς να υπάρξει χρόνος αντίδρασης των επιβαινόντων.

Ο μοναδικός που είχε καταφέρει να σωθεί ήταν ο δόκιμος πλοίαρχος Χρήστος Αναγνώστου. Οι υπόλοιποι 17 βρέθηκαν από δύτες του λιμενικού, πνιγμένοι, μέσα στο πλοίο και τρεις από ένα αλιευτικό, το οποίο είχε σπεύσει να βοηθήσει στη διάσωση.

Μέσα στο πλοίο βρέθηκαν πνιγμένοι οι:

1.Ιωάννης Παναγ. ΤΣΙΤΣΙΡΙΚΗΣ, Πλοίαρχος, 1951, Βόλος

2.Ευστάθιος Παναγ. ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ, Ανθ/ρχος, 1965, Προμύρι

3.Μηνάς Νικολ. ΠΑΤΡΑΣ, Υποπ/ρχος, 1962, Νέα Ιωνία Βόλου

4.Ιωάννης Κων/νου ΤΣΑΛΟΣ, Ραδ/της, 1936, Έλαφα Ιωαννίνων

5.Δημήτριος Αγγελή ΖΥΓΟΥΡΗΣ, Ναύκληρος, 1936, Αργαλαστή

6.Λάμπρος Ευαγγ. ΤΣΙΡΓΗΣ, Ναύτης , 1960, Τρίκερι

7.Γρηγόριος Γεωργ. ΛΑΚΙΩΤΗΣ, Ναύτης, 1966, Βόλος

8.Σωτήριος Θεοδ. ΒΑΛΒΗΣ, Α’ Μηχανικός, 1947, Πειραιάς

9.Αναστάσιος Δημητρ. ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΟΓΛΟΥ, Β’ Μηχανικός, 1947, Νέο Φάληρο

10.Γεώργιος Ευαγγ. ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΣ, Γ’ Μηχανικός, 1949, Κλήμα Μαγνησίας

11.Γεώργιος Βασιλ. ΡΑΧΙΩΤΗΣ, Ηλεκτρολόγος, 1951, Πειραιάς

12.Νικήτας Αθαν. ΚΥΠΡΑΙΟΣ, Λιπαντής, 1955, Δραπετσώνα

13.Γεώργιος Κων/νου ΜΑΣΤΟΡΑΚΗΣ, Μάγειρας, 1945, Σαπουναίικα Αρκαδίας

14.Γεώργιος Ελευθ. ΤΖΟΝΕΥΡΑΚΗΣ, Βοηθ. Θαλ/λου, 1955, Ρεθυμνο

15.Ιωάννα ΒΑΛΒΗ, σύζυγος Α’ Μηχανικού, 1953, Αθήνα

16.Μαρία ΒΑΛΒΗ, κόρη Α’ Μηχανικού, 1985, Αθήνα

17.Δήμητρα ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΟΓΛΟΥ, σύζυγος Β’ Μηχανικού, 1955, Αθήνα

Μετά από πολλές ημέρες βρέθηκε πνιγμένος σε άλλη περιοχή ο Γ’ Μηχανικός Νικόλαος Ιωάν. ΧΑΛΕΒΑΣ, γεννηθείς το 1948 στην Τσαγγαράδα.

Δεν βρέθηκαν οι: α) Αθανάσιος Τρύφωνα ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, Ναύτης, 1959, Βόλος και β) Παναγιώτης Βασιλ. ΑΡΜΑΜΕΝΤΟΣ, Λιπαντής, 1945, Σκιάθος

Ο μοναδικός διασωθείς του “Δύστος”, Χρήστος Αναγνώστου καταθέτει. 

Από την έρευνα των πραγματογνωμόνων, ως αίτια του ναυαγίου θεωρήθηκαν:

-Η μετατόπιση φορτίου, λόγω των μετασκευών που υπήρξαν στο «Δύστος».

-Η προβληματική φόρτωση του πλοίου από το λιμάνι του Βόλου.

Οι παραπάνω αιτίες σε συνδυασμό με τη θαλασσοταραχή έκαναν το «Δύστος» να κλίνει προς μία κατεύθυνση με αποτέλεσμα να ανατραπεί.

Πιθανοί λόγοι που εξετάσθηκαν και θεωρήθηκαν ως υπαίτιοι της μετατόπισης του φορτίου ήταν:

α) Να συνέβη σβήσιμο της μηχανής, κοινώς λεγόμενο μπλακ-άουτ (Black-out) με συνέπεια να “διπλαρώσει” κοινώς το πλοίο στον υφιστάμενο κυματισμό με επακόλουθο τον μεγάλο διατοιχισμό κοινώς μπότζι ή

β) Να συνέβη απώλεια πρόωσης, δηλαδή να προκλήθηκε κοινώς ξενέρισμα της προπέλας λόγω μεγάλου προνευστασμού, κοινώς λεγόμενο σκαμπανέβασμα και να βρέθηκε το πλοίο έρμαιο των πλευρικών κυμάτων, ή

γ) Να συνέβη απώλεια χειρισμού πηδαλίου, που σημαίνει ότι μπρορεί να κόλλησε κοινώς το τιμόνι, γεγονός που συμβαίνει τακτικά σε πλοία κυρίως σε γρήγορες και απότομες αλλαγές κλίσης του πηδαλίου, ή τέλος

δ) Να συνέβη λάθος στροφή (κλίση πηδαλίου) και κατά διεύθυνση και κατά μέγεθος αριστερά αντί δεξιά, στραβοτιμονιά κοινώς, λαμβάνοντας υπ΄ όψη την πορεία του πλοίου και την διεύθυνση του υφιστάμενου στη περιοχή κυματισμού που να επέφερε τον μοιραίο διατοιχισμό.

Το 2001, έπειτα από μήνες πολύωρων συνεδριάσεων και έντονες διαμάχες των δικηγόρων με τους συγγενείς των θυμάτων, το δικαστήριο επέβαλε επταετείς καθείρξεις σε τρεις εμπλεκόμενους και πενταετείς φυλακίσεις σε έξι ανώτερα διοικητικά στελέχη της ΑΓΕΤ.

Όλοι άσκησαν έφεση και αφέθηκαν ελεύθεροι με αναστολή.

Το πλοίο είχε ναυπηγηθεί το 1970 με το όνομα Mina Entrego και στη συνέχεια χρονοναυλώθηκε από την ΑΓΕΤ-Ηρακλής για να μεταφέρει χύμα τσιμέντο.

Αναδημοσίευση από Μηχανή του Χρόνου


Πηγή