Γιατί αποκαλούμε την Παναγια Τσαμπίκα
Μητέρα, προστάτιδα, τιμώμενη, ιερό πρόσωπο. Η Παναγία κατέχει πρωταρχική θέση στην τιμή και στον σεβασμό των χριστιανών σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Της έχουν αφιερώσει μεγαλοπρεπείς εκκλησίες και ταπεινά ξωκλήσια. Την αποκαλούν Θεοτόκο, αλλά της έχουν δώσει και πολυάριθμα προσωνύμια, μεταξύ αυτών και το Παναγια Τσαμπίκα.
Ορισμένα από τα ονόματα που αποδίδονται στην Παναγία είναι βγαλμένα από ύμνους. Κάποια κάποια από τον τόπο που βρίσκεται κάποιος Ναός ή Μοναστήρι. Κι άλλα πάλι συνδέονται με τον τρόπο που η Θεοτόκος έχει αγιογραφηθεί. Πώς, όμως, προέκυψε το όνομα της Παναγίας Τσαμπίκας;
Οι ερμηνείες για το όνομα Τσαμπίκα
Υπάρχουν δύο ερμηνείες για το όνομα Τσαμπίκα. Η πρώτη ερμηνεία, θέλει το όνομα Τσαμπίκα να δόθηκε από τους κατοίκους του Αρχαγγέλου της Ρόδου, το οποίο σημαίνει σπίθα, φωτιά. Κατά την παράδοση, η εικόνα δεν φαινόταν καλά από απόσταση, αλλά διακρινόταν καθαρά η φωτιά του καντηλιού που την συνόδευε, έτσι ονόμασαν την εικόνα Τσαμπίκα.
Η δεύτερη ερμηνεία, θέλει το όνομα να προέρχεται από την λέξη Ζαμβύκη.
Ζαμβύκη σημαίνει είδος πλοίου, ενώ έτσι ονομάζεται και το βουνό το οποίο είναι χτισμένο το μοναστήρι της Παναγίας Τσαμπίκας στην Ρόδο, το οποίο έχει σχήμα πλοίου.
Η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Τσαμπίκας
Σύμφωνα με την παράδοση, η Παναγία Τσαμπίκα βοηθά τα ζευγάρια που δυσκολεύονται να τεκνοποιήσουν, ενώ προστατεύει και τις εγκυμονούσες.
Όσοι επικαλέστηκαν την βοήθεια της Παναγίας κατάφεραν να τεκνοποιήσουν, ενώ άλλοι απέκτησαν δίδυμα. Πολλές είναι οι βαφτίσεις που γίνονται στο παρεκκλήσι της Παναγίας της Τσαμπίκας στη Ροδο κάθε χρόνο, προς τιμή της Παναγίας, από τις οικογένειες που έκαναν τάμα εκεί.
Ένα παλαιότερο θαύμα της Παναγίας Τσαμπίκας, αναφέρεται σε έναν τούρκο πασά, ο οποίος είχε κτήματα γύρω από το μοναστήρι την Ρόδο. Η γυναίκα του δεν τεκνοποιούσε, έτσι αφού έμαθε για την Παναγία, προσευχήθηκε και έφαγε το φυτίλι που έκαιγε στο καντήλι της εικόνας.
Έτσι έμεινε έγκυος. Αφού γεννήθηκε το μωρό, κρατούσε στην χούφτα του το φυτίλι του καντηλιού. Με αυτόν τον τρόπο πείστηκε ο πασάς ότι το παιδί είναι δικό του, και δώρισε στην εκκλησία όλα τα κτήματα που βρίσκονταν γύρω από το ναό.