H Yamaha NIKEN ανοίγει νέους δρόμους


«Η ζωή στις 45ο» θα μπορούσε να τιτλοφορείται το παραμύθι για μεγάλα παιδιά που εισάγει η νέα ΝΙΚΕΝ στο χώρο της μοτοσυκλέτας. Ποτέ πριν η μοτοσυκλέτα δεν πλάγιαζε τόσο άνετα στις στροφές, προσφέροντας μόνο απόλαυση και καθόλου αγωνία.

Στις Αυστριακές Άλπεις έγινε η παρουσίαση μίας από τις σημαντικότερες «μοτοσυκλέτες» στην ιστορία, που παρά τη διαστημική εμφάνιση, παραμένει γήινη και φιλική.

Όσο στέκεσαι δίπλα της, γύρω της και την παρατηρείς, περισσότερες απορίες δημιουργούνται παρά απαντήσεις στα ερωτήματα που παρήγαγε η εικόνα της στις φωτογραφίες. Ογκώδης αλλά όχι πολύ, με ένα εμπρός μέρος που αγγίζει τα όρια ταινίας φαντασίας, σε οδηγεί να τσεκάρεις τις συγγένειες της με μοτοσυκλέτα, παρά να αναζητήσεις τις διαφορές.

ΝΙ-ΚΕΝ στα Ιαπωνικά σημαίνει δύο λεπίδες, ένας πολεμιστής με δύο σπαθιά στα χέρια που εναλλάσσονται και το ένα χτυπά ενώ το άλλο κάνει την αιώρησή του. Πιο εύστοχη παρομοίωση και όνομα δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν καθώς αυτό πετυχαίνει και το ΝΙΚΕΝ (Νάικεν).

Δύο τροχοί που αλληλοσυμπληρώνονται στην αποστολή τους να κρατήσουν τη μοτοσυκλέτα στη γραμμή της. Η όψη των δύο τροχών εμπρός και ο εύρωστος «θώρακας» θυμίζουν φερμαρισμένο άγριο ζώο έτοιμο για επίθεση.

Όλα όμως αλλάζουν μόλις ανέβεις επάνω. Τα χειριστήρια είναι γνώριμα, το πολύπλοκο εμπρός μέρος χάνεται οπτικά κάτω από τα διογκωμένα πλαστικά, και μένουν τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν κάθε μοτοσυκλέτα.

Η θέση οδήγησης έχει μετατοπιστεί μερικά εκατοστά πιο πίσω σε σχέση με τον «δότη» ΜΤ09, ωστόσο ούτε αυτό γίνεται αντιληπτό, καθώς πέρα από την κατά τι πιο μεγάλη απόσταση της σέλας από το τιμόνι, όλα τα υπόλοιπα είναι γνώριμα.

Ο ήχος του τρικύλινδρου κινητήρα των 900 κ.εκ. επίσης είναι γνώριμος και οι πρώτες αγωνίες για τη συνέχεια χάνονται όταν στα πρώτα μέτρα κύλισης στο δρόμο, διαπιστώνεις ότι και ο χειρισμός είναι ίδιος με μιας μοτοσυκλέτας.

Τι ερώτημα που έμενε να απαντηθεί πια ήταν αποκλειστικά για τη συμπεριφορά του ΝΙΚΕΝ στο δρόμο, η ευελιξία του στις αλλαγές κλίσης, η διαχείριση της πρόσφυσης στις στροφές.

Με δύο τροχούς στο εμπρός μέρος η επιφάνεια επαφής με το δρόμο είναι διπλάσια σύμφωνα με τους κατασκευαστές, γεγονός που θεωρητικά προσφέρει σημαντικά στην συμπεριφορά του εμπρός μέρους. Άλλωστε αυτός ήταν και ο λόγος που η Yamaha μπήκε στη διαδικασία κατασκευής μιας τόσο περίπλοκης σύνθεσης.

Μετά από 300 χιλιόμετρα στους φιδίσιους δρόμους γύρω από το Εθνικό Πάρκο των «Υψηλών Πύργων» της Αυστρίας η εικόνα πια ήταν ξεκάθαρη. Κανείς δεν κατάφερε να φέρει στα όρια αυτή τη νέα «μοτοσυκλέτα», καθώς όσο κι αν πίεζες, τόσο ανταποκρινόταν, τόσο περισσότερο ανέδιδε αυτοπεποίθηση.

Απευθύνεται, λέει, σε έμπειρους μοτοσυκλετιστές. Ωστόσο αυτή η κατηγορία είναι που θα αργήσει περισσότερο από κάθε άλλη να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα και τα δεδομένα που εισάγει η ΝΙΚΕΝ.

Ο λόγος είναι ότι όσο μεγαλύτερη είναι η εμπειρία τόσο πιο ξεκάθαρη είναι η εικόνα για τα “όρια” που αντέχει να διαχειριστεί μια μοτοσυκλέτα. Το διάβασμα του δρόμου συνεπάγεται συγκεκριμένες αντιδράσεις και χειρισμούς, επιφυλακτικότητα στις κλίσεις και όσο αυτές μεγαλώνουν, ανησυχία μήπως γίνει κάποιο λάθος κι αρχίσει να χάνει το μπροστινό – ο μεγαλύτερος τρόμος ενός μοτοσυκλετιστή.

Ωστόσο τίποτε από αυτά δεν έχει αξία όταν οδηγάς τη ΝΙΚΕΝ. Η θωράκιση που έχουν φέρει τα χρόνια οδήγησης στο θέμα, δεν έχουν να προσφέρουν το παραμικρό όφελος στην οδήγησή της ΝΙΚΕΝ. Κι ο λόγος είναι απλά γιατί αυτή η συσκευή, η εναλλακτική όσο και μοναδική στο μοτοσυκλετιστικό στερέωμα “άποψη”, δεν χάνει το εμπρός μέρος της ποτέ!

Με αυτή την οπτική, ο έμπειρος πρέπει να επαναπρογραμματίσει τον εγκέφαλό του αλλά και άπειρος, απλά δεν έχει να φοβηθεί κάτι, γιατί δεν θα γνωρίσει ποτέ την απώλεια πρόσφυσης του εμπρός μέρους.

Τα εισαγωγικά από το χαρακτηρισμό του ΝΙΚΕΝ ως μοτοσυκλέτα, στο τέλος της ημέρας φεύγουν πανηγυρικά. Αυτό που έχει μείνει είναι γνήσια απόλαυση οδήγησης μοτοσυκλέτας (χωρίς εισαγωγικά), χωρίς συμβιβασμούς ή ανάγκη ειδικών χειρισμών, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις.

Το αντίθετο μάλιστα. Η ΝΙΚΕΝ αφήνει σε αδράνεια ένα τεράστιο μέρος από τη λειτουργία του εγκεφάλου: εκείνο που όντας διαρκώς σε επαγρύπνηση, ασχολείται με την πρόσφυση και το ενδεχόμενο γλιστρήματος της μοτοσυκλέτας.

Έτσι όλη η προσοχή του οδηγού μπορεί να ασχολείται με άλλα σημαντικά θέματα, όπως την εποπτεία του δρόμου και την κυκλοφορία, την απόλαυση της οδήγησης και την αναζήτηση των νέων ορίων που προσφέρει το νέο αυτό Ιαπωνικό θαύμα.

Από την άλλη μεριά ο λιγότερο έμπειρος οδηγός θα βρεθεί μπροστά σε ένα δίλημμα που θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη του. Καθώς η ΝΙΚΕΝ προσφέρει την ασφάλεια της πρόσφυσης περισσότερο από κάθε άλλη μοτοσυκλέτα παραγωγής σήμερα, αν ληφθεί αυτή σαν δεδομένο, η οδήγηση κάθε άλλης συμβατικής μοτοσυκλέτας, απαιτεί πολύ μεγαλύτερη προσοχή.

Εάν πάς να οδηγήσεις σε δρόμο με στροφές οποιαδήποτε άλλη μοτοσυκλέτα με τον τρόπο που μπορείς να φτάσεις να οδηγείς τη ΝΙΚΕΝ, ο κίνδυνος της πτώσης είναι πολύ κοντά…

Ατελείωτες φουρκέτες ανέλαβαν να μας ανεβάσουν από τα 900 μέτρα της “βάσης” στην κορυφή του Edelweiss, στα 3.000 μέτρα. Φαρδύς δρόμος με καλή άσφαλτο, ωστόσο συχνά ραγισμένη και ταλαιπωρημένη από τους πάγους, αρκετά ανήλιαγα σημεία, αλλού είχε ακόμη με ένα στρώμα αλατιού στην επιφάνειά του από το χειμώνα, άλλοτε με κάποιο ρυάκι να διασχίζει το δρόμο.

Στοιχεία που στα πρώτα περάσματα χτύπαγαν συναγερμούς από το απευκταίο «ενδεχόμενο» να βρεθείς ξάπλα στις πλαγιές των Άλπεων. Όμως όσο διαπιστώνεις ότι τίποτε από αυτά δεν είναι ικανό να αλλοιώσει την τροχιά σου ή να προβληματίσει τη μοτοσυκλέτα, αρχίζεις μια αναζήτηση που καταλήγει σε μανία ανακάλυψης του «πότε πια θα γλιστρήσει έστω και λίγο».

Αναζήτηση που δεν πήρε ποτέ απάντηση. Αντίθετα, άλλα στοιχεία ήρθαν να ενισχύσουν τον τίτλο της ασφαλέστερης και ταυτόχρονα απολαυστικότερης στην οδήγηση σε δημόσιο δρόμο μοτοσυκλέτας, από καταβολής των δίτροχων οχημάτων…

Τα μαρσπιέ άρχισαν να ακουμπούν στην άσφαλτο όλο και πιο συχνά, εξαντλώντας το όριο κλίσης που δηλώνεται ότι μπορεί να πάρει η ΝΙΚΕΝ, τις 45o. Ωστόσο ακόμη κι εκεί αν επιμείνεις, δεν θα συμβεί κάτι περίεργο. Θα συνεχίσει απλά την πορεία της χωρίς ανησυχίες ποαράγοντας ήχο και από τα μαρσπιέ…

Άλλωστε είσαι σε δημόσιο με συμβατικά ελαστικά, με μια μοτοσυκλέτα που δεν καμώνεται για τις επιδόσεις της, απλά προβάλει περήφανα και επαναλαμβάνει σε κάθε στροφή την απόλυτη υπεροχή της στον τομέα αυτό.

Είσαι μέσα στη στροφή και ενώ με μια συμβατική μοτοσυκλέτα σχεδόν κρατάς την αναπνοή σου, με τη ΝΙΚΕΝ «παίζεις». «Ας κλείσω λίγο τη γραμμή μου» σκέφτεσαι. Πράγμα αδιανόητο σε τέτοιο ρυθμό και κλίση με μια «συμβατική» μοτοσυκλέτα. Και η ΝΙΚΕΝ εκτελεί με την ευκολία που ξεπαρκάρεις από το parking.

Ας ανοίξω το γκάζι περισσότερο. Εδώ υπάρχει αποτέλεσμα, καθώς το πίσω μέρος αρχίζει να γλιστρά λόγω μεγάλης, συχνά εξωπραγματικής για τα δεδομένα της στροφής, κλίσης.

Τότε αναλαμβάνει το traction control (στην θέση 1, με την μικρότερη παρέμβαση) και διατηρεί την τάξη. Όμως με αυτό τον τρόπο η γραμμή κλείνει περισσότερο και η στροφή έχει ολοκληρωθεί νωρίτερα! Οπότε εντάσσεις έναν ακόμη παράγοντα απόλαυσης στην οδήγηση, την χρήση της πλαγιολίσθησης ισχύος για να κλείνεις τις γραμμές σου. «Όπως MotoGP»….

Τα φρένα συμπληρώνουν την εικόνα με το δικό τους «ασύλληπτο» για μοτοσυκλέτα κεφάλαιο. Με τρία πέλματα να πατούν στο δρόμο και μια τριγωνική βάση στήριξης, μπορείς απλά να φρενάρεις «τέρμα» με μόνη προσλαμβάνουσα αίσθηση ένα «αυτό ήταν όλο;».

Η ΝΙΚΕΝ φρενάρει σε λιγότερο χρόνο και μέτρα, χωρίς την αγωνία του μπλοκαρίσματος ή του διπλώματος του εμπρός τροχού. Τα τρία δισκόφρενα με αυτόνομο ABS το καθένα ακινητοποιούν πειστικά και αποτελεσματικά και πάλι «όσο καμία άλλη μοτοσυκλέτα».

Πολύ απλά ο «έμπειρος» εγκέφαλος αναμένει μια «γνώριμη» απόσταση φρεναρίσματος όμως εδώ η πραγματικότητα τον φέρνει να σταματά σε σημαντικά μικρότερη και το ΝΙΚΕΝ να κάνει endo!

Αναζητώντας σημεία στα οποία θα μπορούσε να «βελτιωθεί» το επόμενο μοντέλο, η λίστα μένει κενή. Ίσως ωστόσο είναι θέμα είναι το να συνδεθούν / συνδυαστούν τα δισκόφρενα των εμπρός τροχών, ώστε στο σπάνιο ενδεχόμενο ο ένας τροχός να πατά σε νερό και ο άλλος σε στεγνό δρόμο, το ABS να εξομοιώνει την κίνησή τους.

Το πληροφοριακό δελτίο σημείωνε ότι το ΝΙΚΕΝ χτίζει την αυτοπεποίθηση και κάνει τον οδηγό καλύτερο, βελτιώνει τις ικανότητές του. Δηλώσεις που όσο έμοιαζαν παράδοξες αρχικά, τόσο ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα όσο περισσότερο την οδηγείς.

Ο οδηγός γίνεται καλύτερος για τον ίδιο αλλά και για τους γύρω του, καθώς παραμένοντας πάντα ήρεμος, χωρίς το ενδεχόμενο να κυριευτεί από τρόμο, έχει πάντα τον έλεγχο της κίνησής του.

Πώς λειτουργεί

Το εμπρός μέρος είναι φανερό ότι αποτέλεσε μια διαρκή δοκιμασία έρευνας και εξέλιξης για τους μηχανικούς της Yamaha. Ο στόχος ήταν οι δίδυμοι τροχοί εμπρός με τα οφέλη που το συνοδεύουν, ωστόσο η κατασκευή δεν ήταν μια απλή υπόθεση.

Το σύστημα βασίζεται σε παράλληλες δοκούς και πλήθος συνδέσμων, ώστε οι δύο τροχοί να διατηρούν την παραλληλία τους κατά τις αλλαγές κλίσης αλλά και την μεταξύ τους απόσταση.

Δύο στοιχεία βασικά για την ομαλή λειτουργία και αίσθηση όμοια με αυτή μιας μοτοσυκλέτας. Κάποια σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση είχαν γίνει και από τη Yamaha, εφαρμοσμένα στα Tricity. Ωστόσο εδώ υπήρχε και η σημαντική διαφορά, το ΝΙΚΕΝ ξεπερνά τα 220 χαω και σε αυτό το φάσμα τα πράγματα είναι πιο απαιτητικά.

Ξεπερνώντας τα προβλήματα το ένα μετά το άλλο, έμεινε στο τέλος το φαινόμενο όπου ο εσωτερικός τροχός διαγράφει μικρότερο τόξο στη στροφή από τον εξωτερικό και αυτό δεν ήταν επιθυμητό.

Το φαινόμενο έχει και όνομα, στη Φυσική λέγεται φαινόμενο Ackerman και για τη λύση του χρειάστηκε μία ακόμη σειρά έκκεντρων συνδέσμων που στρέφουν τον εξωτερικό τροχό λίγο περισσότερο από τον εσωτερικό, ώστε τα ίχνη που διαγράφουν να είναι παράλληλα.

Για την ανάρτηση των τροχών επιλέχθηκε η εξέλιξη της πρακτικής που εφαρμόστηκε στο Tricity. Δύο ζεύγη πιρουνιών εφαρμόστηκαν εξωτερικά των τροχών. Η επιλογή να μπουν εσωτερικά μειώνοντας το συνολικό πλάτος, δεν εξυπηρετούσε γιατί θα μειωνόταν σημαντικά η δυνατότητα κλίσης του συστήματος.

Λεπτομέρεια με νόημα είναι η επιλογή των 41 εκατοστών για την απόσταση των δύο τροχών, νούμερο που αποτελεί και κατάθεση άποψης από τη Yamaha. Με 2 εκατοστά ακόμη το ΝΙΚΕΝ θα μπορούσε να λογίζεται και ως «αυτοκίνητο», κάνοντας δυνατή τη χρήση του και με δίπλωμα αυτοκινήτου. Όμως η Yamaha ήθελε να είναι ξεκάθαρη. Το ΝΙΚΕΝ απευθύνεται σε μοτοσυκλετιστές και μόνο και σε αυτούς θέλει να προσφέρει τις υπηρεσίες του…

Σε κάθε πιρούνι, η μία μπουκάλα έχει το ρόλο της ανάρτησης όπως τη γνωρίζουμε, ενώ το άλλο, κατάτι μικρότερο σε διάμετρο και κενό εσωτερικά,  αναλαμβάνει απλά τη στήριξη του τροχού από ένα κλειστό σύστημα.

Για τη διευθέτηση των όγκων χρειάστηκε να γίνουν προσαρμογές και στη γεωμετρία της μοτοσυκλέτας. Με περισσότερο βάρος εμπρός, η κατανομή παρέμεινε στο ουδέτερο 50/50 μεταφέροντας τη θέση του οδηγού πιο πίσω. Το τιμόνι έχει μεταφερθεί πιο πίσω, το ρεζερβουάρ επεκτείνεται κι αυτό πιό πίσω, ενώ η σέλα και τα μαρσπιέ ακολούθησαν ανάλογη μετατόπιση.

Στην οδήγηση ο οδηγός περισσότερο χρειάζεται να συνηθίσει τον όγκο εμπρός του και καμία διαφορά στην αίσθηση δεν προέρχεται από τη θέση οδήγησης που είναι ίδια με κάθε άλλης μοτοσυκλέτας.

Το ψαλίδι είναι πιό μικρό σε μήκος ώστε τελικά το μεταξόνιο να παραμείνει στα πλαίσια μιας συμβατικής μοτοσυκλέτας. Το πλαίσιο αποτελείται από τρία μέρη διαφορετικής τεχνοτροπίας και υλικών το καθένα, συνδυασμένα να προσφέρουν την απαραίτητη ακαμψία αλλά και αντοχή.

Τρικύλινδρος κινητήρας

Το πιο γνώριμο και αναγνωρίσιμο μέρος της μοτοσυκλέτας είναι ο κινητήρας. Προέρχεται από το ΜΤ09 με παρεμβάσεις για τη νέα του αποστολή. Η ροπή έπρεπε να αυξηθεί και γι αυτό το βολάν αύξησε τη μάζα του κατά 18%, ενώ διαφορετικές είναι και οι ρυθμίσεις στα προγράμματα απόδοσης. Η ισχύς έχει παραμείνει στους 115 ίππους, όπως και ο χαρακτηριστικός βρυχηθμός του τρικύλινδρου που εξιτάρει τον οδηγό.

Τα ηλεκτρονικά βοηθήματα έχουν εμπλουτιστεί και πέρα από το Traction Control και το ABS, υπάρχει και Cruise Control αλλά και Shifter για το ανέβασμα σχέσεων χωρίς τη χρήση συμπλέκτη. Στοιχεία που προσδιορίζουν τον πολλαπλό χαρακτήρα του ΝΙΚΕΝ: έντονη sport χρήση αλλά και άνεση στο ταξίδι.

Νέα εποχή

Ακόμη είναι νωρίς, ωστόσο αυτό που εισάγει η ΝΙΚΕΝ στο χώρο της μοτοσυκλέτας μοιάζει με έκρηξη ηφαιστείου! Πρώτα σείεται η γη και μετά αναβλύζει καυτή λάβα που αλλάζει το τοπίο. Τίποτε δεν είναι όπως πριν και πλέον τα θέματα ασφάλειας στη γρήγορη οδήγηση, απόλαυσης στις στροφές χωρίς την αγωνία του γλιστρήματος και απόλυτου ελέγχου, δεν έχουν προηγούμενο.

Μένει να προκύψει η αποδοχή η όχι από τον κόσμο ενός τόσο τολμηρού σχήματος, ωστόσο δεν πρόκειται απλά για μια πρωτότυπη μοτοσυκλέτα με ένα εναλλακτικό σύστημα. Πρόκειται για μια επανάσταση που αγγίζει και φροντίζει τις πιο ευαίσθητες χορδές κάθε οδηγού που συνοψίζονται στο απόλαυση με ασφάλεια.

Κατά την παρουσίαση έγινε εκτενής αναφορά και παραλληλισμός του συστήματος με την αλλαγή που έφερε η Salomon λανσάροντας το Carving στο Ski με τα νέας σχεδίασης πέδιλα (το 1998). Όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε «πρώτα δόθηκαν στο κοινό και στη συνέχεια πέρασαν στους αγώνες».

Αυτό σε ελεύθερη μετάφραση μπορεί να σημαίνει κάτι ανάλογο στις μοτοσυκλέτες. Με δεδομένη την σημαντικά καλύτερη πρόσφυση στις στροφές, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σημαντικό πλεονέκτημα εκεί που το όριο ανταγωνίζεται το χρονόμετρο.

Yamaha NIKEN: Νέα εποχή νέα δεδομένα και επανατοποθετήσεις ορίων, δομών και πεποιθήσεων. Μένει ο χρόνος να δείξει σε ποιο βαθμό το κοινό είναι έτοιμο να κερδίσει την αποδοχή του, ώστε να διαμορφώσει το μέλλον της μοτοσυκλέτας…

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΥΑΜΑΗΑ NIKEN

ENGINE

Κινητήρας: Υγρόψυκτος 3-κίλυνδρος, 4χρονος, 4βαλβιδος, DOHC, 847cc

Μέγιστη Ισχύς: 84.6 kW (115.0PS) @ 10,000 rpm

Μέγιστη Ροπή: 87.5 Nm (8.9 kgm) @ 8,500 rpm

Τροφοδοσία: Ψεκασμός

Πλαίσιο: Τύπου Διαμάντι, υβριδικό

Ανάρτηση Εμπρός/ Διαδρομή: Δύο upsidedown τηλεσκοπικό πιρούνι/ 110 mm

Γωνία Κάστερ: 20º

Ίχνος Trail: 74 mm

Ανάρτηση πίσω / διαδρομή: Μοχλισμού / 125 mm

Φρένο Εμπρός: Δύο υδραυλικά δισκόφρενα Ø 265.6 mm

Φρένο πίσω: Υδραυλικό δισκόφρενο Ø 298 mm

Ελαστικά Εμπρός: 120/70 R 15

Ελαστικό πίσω: 190/55 R 17

Διαστάσεις ΜxΠxY: 2,150 / 885 / 1,250 mm

Ύψος σέλας: 820 mm

Μεταξόνιο: 1,510 mm

Απόσταση από το έδαφος: 150 mm

Βάρος πλήρες υγρών: 263 kg

Χωρητικότητα Ρεζερβουάρ: 18 lit

Τιμή: 15.900 €



ΠΗΓΗ