Οι 3 βασικοί στόχοι του οικονομικού επιτελείου για να ενισχυθεί η ανάπτυξη
Στο υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζουν ότι το ζήτημα μεταφοράς των πιθανών υπερπλεονασμάτων από χρόνο σε χρόνο τίθεται εκ των πραγμάτων, από τη στιγμή που το Eurogroup έχει θέσει μέσο όρο στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα από το 2022 ώς το 2060 (στο 2,2% του ΑΕΠ).
Τη δυνατότητα μεταφοράς των πιθανών υπερπλεονασμάτων από χρόνο σε χρόνο διεκδικεί τώρα η κυβέρνηση, παράλληλα με τη μείωση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος και την αλλαγή χρήσης των επιστροφών των κερδών των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών (SMPs και ΑNFAs) από την εξυπηρέτηση του χρέους στη χρηματοδότηση επενδύσεων, σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου.
Και οι τρεις αυτές μεγάλες διαπραγματευτικές επιδιώξεις της κυβέρνησης αναμένεται να δώσουν δημοσιονομικές ανάσες, να τονώσουν την ανάπτυξη, αλλά και να συμβάλουν στη βελτίωση της ανάλυσης βιωσιμότητας χρέους, όπως υποστήριξε ο ίδιος.
Η μεταφορά των υπερπλεονασμάτων από χρόνο σε χρόνο θα γίνει μέσω του λεγόμενου smoothing mechanism, το οποίο έχει εισηγηθεί άλλωστε και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην τελευταία έκθεσή του. Σύμφωνα με τον αξιωματούχο, το αίτημα αυτό συγκεντρώνει τις πιο πολλές πιθανότητες να εγκριθεί, γιατί η κυβέρνηση δεν ζητεί αλλαγή στόχων για το πρωτογενές πλεόνασμα, αλλά εφαρμογή τους και απλώς να δοθεί η ευχέρεια, αν σημειωθεί υπέρβαση, να μεταφέρονται οι σχετικοί πόροι στο επόμενο έτος.
Η μορφή του μηχανισμού είναι πάντως ένα θέμα προς συζήτηση. Θα μπορούσε, όπως αναφέρουν πηγές, να προβλέπεται ένα περιθώριο απόκλισης από τον στόχο (π.χ. 0,3% του ΑΕΠ) και σε περίπτωση υπέρβασης τη μια χρονιά να δίνεται δυνατότητα υστέρησης την επόμενη. Εναλλακτικά, θα μπορούσε να προβλεφθεί μια προσαρμογή ανάλογα με τις συνθήκες του οικονομικού κύκλου. Στο υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζουν ότι το θέμα τίθεται εκ των πραγμάτων από τη στιγμή που το Eurogroup έχει θέσει μέσο όρο στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα από το 2022 ώς το 2060 (στο 2,2% του ΑΕΠ). Επομένως, πρέπει να βρεθεί ένας μηχανισμός για να επιτυγχάνεται αυτός ο μέσος όρος, που θα μπορούσε να είναι το smoothing mechanism.
Τον Ιούνιο αναμένει, εξάλλου, η κυβέρνηση την απόφαση του Eurogroup για το αν θα μπορέσουν τελικά να χρησιμοποιηθούν οι πόροι των επιστροφών των κερδών των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών (SMPs και ANFAs) για επενδύσεις, αντί για τη χρηματοδότηση χρέους, στην οποία κατευθύνονται σήμερα, σύμφωνα με το ίδιο υψηλόβαθμο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου.
Η κυβέρνηση έχει σχέδιο για την αξιοποίηση αυτών των πόρων, που αναμένεται μάλιστα να αρχίσει να συζητείται στο πλαίσιο της 5ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης, η οποία ξεκίνησε σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων από χθες.
Σχετικά με τη μείωση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος, το ίδιο στέλεχος περιορίστηκε να πει ότι θα τεθεί στον κατάλληλο χρόνο. Πάντως, προκύπτει ότι το ζήτημα θα ανοίξει τον Απρίλιο με Μάιο, όταν θα υποβληθεί το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, το οποίο θα συνοδεύεται από τη νέα ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους, που ετοιμάζει η κυβέρνηση, όπως είπε.