Οι εισπρακτικές εταιρείες καταγράφουν τους συγγενείς των οφειλετών χωρίς ενημέρωση!
Οι εισπρακτικές εταιρείες όταν τηλεφωνούν σε οφειλέτη Τράπεζας και στο τηλέφωνο απαντά συγγενής ή φίλος ή άλλο τρίτο πρόσωπο, λόγω απουσίας του οφειλέτη, η κλήση αύτη καταγράφεται εν αγνοία ουσιαστικά εκείνου που απαντά στο τηλέφωνο.
Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα με απόφαση της η οποία ελήφθη κατά πλειοψηφία, έκανε δεκτό το αίτημα της εισπρακτικής εταιρείας το «Μέλλον» να ενημερώνονται με καταχώρηση στον Τύπο οι συγγενείς και οι φίλοι των οφειλετών που απαντούν στο τηλέφωνο τους ότι οι τηλεφωνικές συνομιλίες καταγράφονται.
Με άλλα λόγια όταν απαντά στην τηλεφωνική κλήση οφειλέτη συγγενής ή τρίτο πρόσωπο το στέλεχος της εισπρακτικής εταιρείας δεν θα ενημερώνει ότι η κλήση αυτή καταγράφεται, καθώς η εισπρακτική εταιρεία θα έχει καταχωρήσει σε κάποια εφημερίδα ότι οι κλήσεις αυτές καταγράφονται.
Συγκεκριμένα, η Αρχή (απόφαση 53/2016) αποφάσισε ότι η ενημέρωση των τρίτων – µη οφειλετών για την καταγραφή των τηλεφωνικών συνδιαλέξεων της εισπρακτικής εταιρείας µε αυτούς «στο πλαίσιο αναζήτησης των οφειλετών, θα γίνεται, όχι κατά την έναρξη της τηλεφωνικής συνοµιλίας αλλά δια του Τύπου».
Πάντως, δύο μέλη της Αρχής υποστήριξαν ότι πρέπει να απορριφθεί το αίτημα της εισπρακτικής εταιρείας «Μέλλον» αναφορικά µε την υποχρέωση ενηµέρωσης των τρίτων – µη οφειλετών για την καταγραφή, καθώς «δεν αρκεί η ενηµέρωσή τους δια του Τύπου».
Σύμφωνα με τη μειοψηφία «κρίνεται κατά νόµο απαραίτητη η εξατοµικευµένη πλήρης ενηµέρωση του υποκειµένου τόσο για το γεγονός της καταγραφής της τηλεφωνικής επικοινωνίας, στην οποία αυτό συµµετέχει, όσο και για την ιδιότητα του καλούντος (εταιρεία ενηµέρωσης ή δανειστής) και για τα λοιπά στοιχεία που προβλέπονται στο ν. 3758/2009, ήδη κατά την έναρξη του τηλεφωνήµατος».
Η Αρχή αναφέρει ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία και με σκοπό τον έλεγχο της δραστηριότητας των εισπρακτικών εταιρειών από τη Γενική Γραµµατεία Καταναλωτή (ΓΓΕΠΚ), υπάρχει υποχρέωση να καταγράφονται όλες ανεξαιρέτως οι τηλεφωνικές κλήσεις προς τους καλούµενους οφειλέτες, ανεξάρτητα από το ποιος απαντά την κλήση, δηλαδή ο οφειλέτης ή τρίτο πρόσωπο.
Παράλληλα, η Αρχή αναφέρει ότι η τηλεφωνική επικοινωνία από την πλευρά των εισπρακτικών εταιρειών πρέπει «να περιορίζεται αυστηρά στην αναζήτηση του οφειλέτη και µέχρι να επιτευχθεί συνοµιλία µε τον οφειλέτη να µην αποκαλύπτονται από τις εισπρακτικές εταιρείες σε τρίτους περισσότερα στοιχεία που να θίγουν τον οφειλέτη».
Εξάλλου, σύμφωνα με την Αρχή «οι εισπρακτικές εταιρείες έχουν υποχρέωση να διαθέτουν εµφανή τον αριθµό προέλευσης της κλήσης και όπως δήλωσε ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Εταιρειών Ενηµέρωσης και ∆ιαπραγµάτευσης Απαιτήσεων (ΕΣΕ∆Α), να είναι καταχωρηµένες στους δηµόσιους καταλόγους συνδροµητών, οπότε ο καλούµενος σε κάθε περίπτωση να µπορεί, και πρέπει να µπορεί, µε δική του αναζήτηση να πληροφορεί ποιος τον κάλεσε».
Εξάλλου, η Αρχή επισημαίνει ότι η νομοθεσία «ρητώς επιβάλλει την πλήρη και σαφή ενηµέρωση του οφειλέτη (και όχι τρίτου) για τα στοιχεία του καλούντος, την καταγραφή των στοιχείων και του περιεχοµένου της συνοµιλίας, το σκοπό της καταγραφής, το χρόνο τήρησης των ανωτέρω, καθώς και το σκοπό της επικοινωνίας (την αναλυτική ενηµέρωση του οφειλέτη για ληξιπρόθεσµη οφειλή του)».
Παράλληλα, η νομοθεσία «προβλέπει την απαγόρευση όχλησης ή δυσφήµισης του οφειλέτη στους οικείους του και την προστασία του απορρήτου των προσωπικών δεδοµένων του οφειλέτη και τη µη αποκάλυψή τους (π.χ. της ύπαρξης ληξιπρόθεσµης οφειλής του) σε τρίτους».
Σε άλλο σημείο της απόφασής της Αρχή αναφέρει ότι «η ανακοίνωση σε τρίτο – µη οφειλέτη του συνόλου των στοιχείων που επιβάλλει ο ν. 3758/2009 για την ενηµέρωση του
οφειλέτη δεν είναι νόµιµη».
Υπενθυμίζεται ότι η νομοθεσία προβλέπει ότι οι εισπρακτικές εταιρείες δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούν το περιεχόµενο της καταγραφής σε βάρος του οφειλέτη, δικαστικά ή εξωδίκως, και ότι το περιεχόμενο της καταγραφής διατηρείται από τις εισπρακτικές εταιρείες υποχρεωτικά για ένα έτος από την πραγματοποίηση της επικοινωνίας.