Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του ιού

Ανησυχία επικρατεί στον επιχειρηματικό κόσμο από την εξάπλωση του κορωνοϊού, παρά το γεγονός ότι οι συνέπειες στις ελληνικές επιχειρήσεις δεν είναι ακόμη εμφανείς.

Μάλιστα υπάρχουν ελληνικές εταιρείες, κυρίως αυτές που εξάγουν τρόφιμα, οι οποίες ωφελούνται από τη δυσμενή συγκυρία, καθώς οι Ιταλοί καταναλωτές σπεύδουν να αδειάσουν τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Αναγνωρίζουν, ωστόσο, ότι η όποια αναταραχή στην αγορά δεν είναι τελικά ποτέ θετική.

Σύμφωνα, λοιπόν, με εκπροσώπους του κλάδου εισαγωγέων – εμπορικών αντιπροσώπων με τους οποίους συνομίλησε η «Κ», οι ελλείψεις –μικρές για την ώρα– αφορούν προϊόντα που εισάγει η Ελλάδα από την Κίνα, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση κάποια ανταλλακτικά μηχανημάτων. Επιπτώσεις στις εισαγωγές λόγω Ιταλίας δεν υπάρχουν, αλλά θεωρούν ότι αυτό συμβαίνει μόνο και μόνο διότι είναι πολύ νωρίς. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, η Ιταλία αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο προμηθευτή της Ελλάδας, με τις εισαγωγές να ξεπερνούν τα 4,15 δισ. ευρώ. Η Ελλάδα εισάγει από την Ιταλία μηχανές, πλαστικά, αυτοκίνητα, φάρμακα, ρούχα, καφέ κ.ά. Επίσης, μέσω Ιταλίας έρχονται στην Ελλάδα αρκετά προϊόντα που κατασκευάζονται σε ασιατικές χώρες (Κίνα, Βιετνάμ κ.α.), όπως είναι, για παράδειγμα, τα αθλητικά παπούτσια. Κερδισμένες, από την άλλη, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, είναι ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων (γαλακτοβιομηχανίες, εταιρείες ιχθυοκαλλιεργειών κ.ά.) με την εξαγωγική δραστηριότητα στην Ιταλία λόγω της αυξημένης ζήτησης σε τρόφιμα.

«Οι καταναλωτές στοκάρουν γρήγορα τρόφιμα λόγω ψυχολογίας. Φυσικά, αντίστοιχα γρήγορα το ξεχνούν», επισημαίνει στην «Κ» επικεφαλής γνωστής γαλακτοβιομηχανίας. Από τον κλάδο των παραγωγών ελαιολάδου (το ελαιόλαδο αποτελεί το δεύτερο κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της Ελλάδας στην Ιταλία) επισημαίνεται ότι η εξαγωγική περίοδος χύμα προϊόντος προς τη γείτονα έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Θεωρούν δε ότι ο όποιος κίνδυνος είναι ακόμη πιο μικρός, καθώς τα ελληνικά φορτία κατευθύνονται κυρίως στη νότια Ιταλία, όπου βρίσκονται οι εισαγωγικές εταιρείες ελαιολάδου.

Τέλος, ανήσυχες είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις από το ενδεχόμενο ακύρωσης διεθνών εκθέσεων ή πραγματοποίησής τους με μικρή συμμετοχή αγοραστών, καθώς αυτό μεταφράζεται σε δυσκολία προσθήκης νέων πελατών.

kathimerini.gr