Οι νέες τάσεις που διαμορφώνονται στην τουριστική βιομηχανία παγκοσμίως
Όταν στις αρχές του 2020 οι ειδικοί στον τομέα του ταξιδιού και του τουρισμού, γενικότερα, έκαναν λόγο για τις μεγαλύτερες ταξιδιωτικές τάσεις παγκοσμίως δεν μπορούσαν, να προβλέψουν ότι η επέλαση ενός φονικού ιού θα έβαζε λουκέτο, όχι μόνο στα ταξίδια, αλλά σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας.
Ήταν γνωστό, ωστόσο, ότι η έναρξη αυτής της νέας δεκαετίας, με τις οικονομικές πιέσεις και τις πολιτικές και κοινωνικές αναταραχές παγκοσμίως, θα έφερνε τον τουριστικό κλάδο αντιμέτωπο με σημαντικές αλλαγές καθώς οι ταξιδιώτες, πλέον, ήταν πιο συνειδητοποιημένοι, πρόθυμοι να «ανταλλάξουν» κατά κάποιον τρόπο τους δημοφιλείς και πολυσύχναστους τουριστικούς προορισμούς με πιο ιδιαίτερα και όχι τόσο γνωστά μέρη ανά τον κόσμο.
Κανείς, όμως, δεν μπορούσε να φανταστεί ότι η πανδημία του κορονοϊού θα είχε τόσο μεγάλες επιπτώσεις και στον τουρισμό, με τις περισσότερες από αυτές, όπως φαίνεται μέχρι στιγμής τουλάχιστον, να διαμορφώνουν και το μελλοντικό τοπίο της τουριστικής βιομηχανίας.
Με τον Covid-19 να έχει γυρίσει ανάποδα στην κυριολεξία όλο τον κόσμο, ζητείται καινοτομία και έξυπνες λύσεις, καθώς ο καθένας από εμάς προετοιμάζεται για τον οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο στην κοινωνική απομόνωση. Κάτι που, όπως φαίνεται, ισχύει και για τα ταξίδια.
Πιο προσεγμένα ταξίδια
Είναι γεγονός ότι μια κρίση αποκαλύπτει πάντα τον πραγματικό μας χαρακτήρα, κάτι που φαίνεται μέσα από τις επιλογές και τις κινήσεις μας. Ακόμη και στον τομέα του ταξιδιού.
Ήδη οι αλλαγές που είχαν παρατηρηθεί στη συμπεριφορά των ταξιδιωτών πριν από την εμφάνιση του Covid-19 ήταν δραματικές, με μετατόπιση τόσο του τόπου, όσο και του τρόπου με τον οποίο επέλεγαν οι άνθρωποι να ταξιδέψουν.
Αυτό που είναι σίγουρο είναι το γεγονός ότι την εποχή μετά τον κορονοϊό θα δούμε μεγαλύτερη συνειδητοποίηση, αίσθηση ευθύνης και εκτίμηση γι αυτό που θεωρούσαμε μέχρι πρότινος δεδομένο -και όχι μόνο στον τομέα του ταξιδιού.
Αυτό που μπορεί να σταθεί ως «πρόβλεψη», λοιπόν, στο ταξίδι είναι κάποιες πιο ενδιαφέρουσες τάσεις ταξιδιού που θα διαμορφωθούν μόλις η παγκόσμια κοινότητα ξεπεράσει τον κίνδυνο του κορονοϊού και τις επιπτώσεις που αυτός θα έχει φέρει και ο κόσμος θα αρχίσει και πάλι να ταξιδεύει.
Περισσότερα συναρπαστικά ταξίδια, λοιπόν, θα έχουν την μεγαλύτερη ζήτηση σημειώνοντας μια απότομη ανάκαμψη, ενώ δεν θα είναι λίγοι εκείνοι που θα επιζητούν περισσότερο τις οικογενειακές διακοπές με τα αγαπημένα τους πρόσωπα, καθώς και μια επανασύνδεση με τους αγαπημένους τους προορισμούς.
Η απομόνωση ως ζητούμενο
Με την κοινωνική απομόνωση να είναι πλέον όχι απαραίτητη, αλλά επιβεβλημένη, δεν είναι λίγοι εκείνοι οι ταξιδιώτες που την αποζητούν ακόμη και στα ταξίδια τους. Έτσι, καθώς οι αεροπορικές συνδέσεις μεταξύ των χωρών είναι σχεδόν απαγορευμένες, η αναζήτηση καταλυμάτων στην εγχώρια τουριστική βιομηχανία φαίνεται να είναι η μόνη λύση. Κάτι που δεν αποκλείεται, βέβαια, να παρατηρηθεί και μεταγενέστερα με το άνοιγμα των αεροπορικών συνδέσεων.
Από τις νέες τάσεις που φαίνεται να διαγράφεται στον ταξιδιωτικό τομέα, λοιπόν, η αναζήτηση πολυτελών βιλών σε απομακρυσμένες περιοχές. Για παράδειγμα οι κρατήσεις σε απομονωμένες βίλες που παρέχουν όλες τις ανέσεις μακριά από όλους και από όλα, και μάλιστα χωρίς προσωπικό, εξαντλούνται ήδη στην επαρχία της Ιρλανδίας, με επιχειρηματίες και άτομα με υψηλά εισοδήματα να απομονώνονται οικογενειακώς, σε περιοχές 3-4 ωρών οδικώς από την βάση τους. Μάλιστα, αυτό που προκαλεί εντύπωση στους ιθύνοντες είναι το γεγονός ότι οι κρατήσεις απομονωμένων βιλών στην Ιρλανδία κατά την δεύτερη εβδομάδα του Μαρτίου έχουν εκτοξευθεί λόγω της αύξησης των κρουσμάτων του κορονοϊού στη χώρα.
Εγχώρια τουριστική βιομηχανία
Μόλις τελειώσουν τα χειρότερα, λοιπόν, η πιο αναμενόμενη ταξιδιωτική τάση δεν είναι άλλη από την εγχώρια τουριστική βιομηχανία και την εξερεύνηση της χώρας του εκάστοτε ταξιδιώτη, πριν την κατεύθυνση προς διεθνείς προορισμούς.
Η κάθε τοπική βιομηχανία τουρισμού και φιλοξενίας, άλλωστε, πλήττεται σφόδρα και είναι σχεδόν σίγουρο ότι πολλές επιχειρήσεις, κυρίως οι μικρότερες, θα ζημιωθούν χωρίς προηγούμενο. Έτσι, είναι σημαντικό να προσπαθήσει να υποστηρίξει κανείς την τοπική τουριστική βιομηχανία της χώρας του, μη ακυρώνοντας τα ταξίδια, αλλά απλώς αναβάλλοντάς τα. Μην χάσετε την ευκαιρία να συζητήσετε με τους ιθύνοντες, να ελέγξετε τί είναι δυνατό και τι όχι και να προσπαθήσετε από κοινού να βρείτε μία λύση.
Εάν είστε σε θέση, λοιπόν, να κλείσετε ένα σαββατοκύριακο μακριά από την βάση σας την μετά-κορονοϊού εποχή με ευέλικτους όρους και ημερομηνίες για πολύ αργότερα θα συμβάλλετε κι εσείς με τον τρόπο σας στην διάσωση των τουριστικών επιχειρήσεων.
Ήρθε η ώρα, ωστόσο, και από την πλευρά τους οι τουριστικές επιχειρήσεις να επικεντρωθούν περισσότερο στον πελάτη και τις ανάγκες του. Κάθε κρίση φέρνει ευκαιρίες και η τουριστική βιομηχανία μπορεί να τις εκμεταλλευτεί και να μάθει από τα μέχρι πρότινος λάθη της, διαμορφώνοντας έναν νέο τρόπο με τον οποίο θα πραγματοποιούνται τα ταξίδια μετά την εμφάνιση του κορονοϊού.
Η νέα πραγματικότητα
Ενώ το ακριβές χρονοδιάγραμμα της ανάκαμψης είναι ασαφές -πολλοί προβλέπουν ένα πιθανό παράθυρο διάρκειας δύο έως έξι μηνών- ο αντίκτυπος τελικά θα περάσει. Και μόλις τελειώσει όλο αυτό, ο κόσμος θα ταξιδέψει ξανά. Ωστόσο, η τουριστική βιομηχανία θα αντιμετωπίσει μία νέα πραγματικότητα μετά τον Covid-19, όπου όλες οι επιχειρήσεις της θα αγωνίζονται να κερδίσουν εκ νέου την καρδιά και το μυλαό των επιφυλακτκών, πια, ταξιδιωτών.
Καθώς, λοιπόν, το κόστος είναι ο βασικός παράγοντας με βάση τον οποίο ο κάθε ταξιδιώτης θα οργανώνει το ταξίδι του, είναι πολύ πιθανό να κυριαρχήσει η τάση των ολιγοήμερων ταξιδιών, με λιγότερες μετακινήσεις και δρομολόγια και, φυσικά, λιγότερα έξοδα.
Δεν υπάρχουν γρήγορες διορθώσεις και ένα πράγμα είναι σαφές σε όλους. Η τουριστική βιομηχανία θα αλλάξει για πάντα μετά την «επέλαση» του Covid-19. Σημαντικές κρίσεις όπως αυτή του Covid-19 σχεδόν πάντα αλλάζουν ουσιαστικά και εξελίσσουν το status quo. Έτσι, δεν πρόκειται για μια επανεκκίνηση του «κινητήρα» του ταξιδιωτικού κλάδου. Αντιθέτως, όλη η οικογένεια του παγκόσμιου τουρισμού θα πρέπει να καταλάβει τι έχει αλλάξει και ποιος θα είναι ο καλύτερος τρόπος έτσι ώστε να αναπτυχθεί από κοινού η τουριστική βιομηχανία και να γίνει και πάλι μια παγκόσμια δύναμη στη νέα πραγματικότητα.