Η Opel γιορτάζει 120 χρόνια στην παραγωγή αυτοκινήτων


Η Opel είναι από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων με την πλουσιότερη παράδοση στον κόσμο και του χρόνου, η μάρκα θα γιορτάσει τα 120 χρόνια της στο χώρο της αυτοκίνησης.

Ακολουθώντας τις συμβουλές των παιδιών της Carl, Wilhelm και Friedrich, η Sophie Opel αποφάσισε να ξεκινήσει την παραγωγή αυτοκινήτων το 1899, τέσσερα χρόνια μετά το θάνατο του ιδρυτή της εταιρίας Adam Opel.

Όταν ξεκίνησε η παραγωγή σε ένα γκαράζ στο Rüsselsheim am Main με 65 χειροποίητα Opel Patentmotorwagen «System Lutzmann», κανείς δεν περίμενε ότι σήμερα θα ξεπερνούσε τα 70 εκατομμύρια οχήματα. Από την αρχή, η Opel ήταν υπέρμαχος της άποψης ότι το κόστος παραγωγής έπρεπε να είναι όσο το δυνατόν χαμηλότερο, κάνοντας τα αυτοκίνητα προσιτά σε ένα ευρύ κοινό. Έτσι, η μάρκα ήταν η πρώτη Γερμανική κατασκευάστρια εταιρία αυτοκινήτων που εισήγαγε το 1924 τη γραμμή συναρμολόγησης, μειώνοντας το κόστος παραγωγής. Αυτό βοήθησε το Opel 4/12 PS «Laubfrosch» και όλες τις μετέπειτα εκδόσεις του Opel 4 PS να γίνουν bestseller.

Η Γερμανική εταιρία ήδη κατασκεύαζε τεχνολογικά προηγμένα οχήματα για το ευρύ κοινό με το Opel P4 και το Kadett (ήδη με αυτοφερόμενο αμάξωμα) τη δεκαετία του 1930, ενώ έμεινε πιστή στο δόγμα της για τον εκδημοκρατισμό των τεχνολογιών και στην εξέλιξη ενός σπορ αυτοκινήτου, καθώς ένα προσιτό «dream car» κυκλοφόρησε το 1968 με τη μορφή του Opel GT.

Η μάρκα έδωσε «παρών» σε όλες τις κατηγορίες, με μοντέλα όπως τα Kadett, Rekord και Kapitän που σηματοδότησαν την περίοδο της ανασυγκρότησης και του «οικονομικού θαύματος».

Ακολούθησαν μοντέλα που έγραψαν ιστορία με το στυλ τους, όπως τα Opel GT, Manta και Monza. Τις δεκαετίες του 1980 και 1990, τα Corsa, Astra και Zafira έγιναν bestsellers και σύμβολα της επανένωσης. Μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου και την έναρξη λειτουργίας του εργοστασίου στο Eisenach, η μάρκα έγινε πιο δημοφιλής από ποτέ.

Από το Lutzmann στο Doktorwagen

Η Opel προσχωρεί στο κλαμπ των πρωτοπόρων της αυτοκίνησης στα τέλη του 19ου αιώνα, πλαισιώνοντας τις Daimler, Benz και Peugeot, αγοράζοντας το εργοστάσιο αυτοκινήτων του Friedrich Lutzmann. Την άνοιξη του 1899, το πρώτο Opel patent motor car «System Lutzmann» κατασκευάζεται στο Rüsselsheim. Δύο χρόνια αργότερα, ένα τροποποιημένο Lutzmann κερδίζει στην ανάβαση Heidelberg-Königstuhl κατατροπώνοντας «16 άλλα οχήματα διάσημων Γερμανών κατασκευαστών».

Γενικά, η εξέλιξη στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ασύλληπτη. Ενώ τα πρώτα μοντέλα προέρχονταν απευθείας από άμαξες που έσερναν άλογα, η Opel δημιουργεί ένα υπερσύγχρονο μικρό αυτοκίνητο με ανταγωνιστική τιμή το 1909. Το 4/8 PS Opel Doktorwagen διαθέτει ήδη έναν 4κύλινδρο εν σειρά κινητήρα με την υπογραφή εξέλιξης και παραγωγής της Opel. Στις διαφημίσεις, η Opel υπόσχεται ότι είναι ιδανικό για «Γιατρούς, κτηνίατρους και δικηγόρους».

Οι τιμές για το Doktorwagen κυμαίνονται μεταξύ 4.000 και 5.000 Mark, ενώ πολλά άλλα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν το διάστημα αυτό κοστίζουν 20.000 Mark. Αυτό μεταμορφώνει το αυτοκίνητο από πολυπόθητο παιχνίδι για τους πλούσιους και διάσημους σε μία προσιτή λύση μετακίνησης για το ευρύ κοινό.

Από το Laubfrosch στο Kadett

Ο Friedrich (ο οποίος από τότε είχε προαχθεί σε αρχιμηχανικό) και ο αδερφός του Wilhelm εισάγουν τη γραμμή συναρμολόγησης στην παραγωγή Opel το 1924. Η Ford ήταν η πρώτη εταιρία που λανσάρισε αυτή την οικονομική μέθοδο στην Αμερική 1913.

Η Opel ανέκαθεν παρακολουθούσε τις εξελίξεις σε άλλες χώρες. Ο Adam Opel είχε γοητευθεί από την ραπτομηχανή όταν ταξίδεψε στη Γαλλία και αργότερα, το System Darracq τόνωσε σημαντικά την παραγωγή αυτοκινήτων στο Rüsselsheim. Στη συνέχεια, οι αδελφοί Opel λανσάρουν το καινοτόμο 4/12 PS «Laubfrosch». Το διθέσιο με τελική ταχύτητα 60 χλμ διατίθεται στην τιμή των 3.900 Goldmark χάρη στην παραγωγή σε γραμμή συναρμολόγησης. Αργότερα, το «αυτοκίνητο για όλους» διατίθεται αντί 1.930 Reichsmark. Τα επόμενα χρόνια, μία ολόκληρη οικογένεια αυτοκινήτων δημιουργείται βασισμένη στην τεχνολογία του Laubfrosch. Συνολικά, 119.484 οχήματα Opel 4 PS κατασκευάζονται μέχρι το 1931.

Ότι ήταν αυτά τα επαναστατικά αυτοκίνητα για τη δεκαετία του 1920, είναι το Kadett για τη δεκαετία του 1930. Η εξέλιξη στο χώρο του αυτοκινήτου κάνει άλματα. Το Kadett αντικαθιστά το επιτυχημένο P4 και γιορτάζει το ντεμπούτο του με ένα αυτοφερόμενο, ατσάλινο αμάξωμα, ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση, 4κύλινδρο, τετράχρονο κινητήρα και υδραυλικά φρένα (ταμπούρα).

Οι τιμές είναι πολύ χαμηλότερες από αυτές του άμεσου ανταγωνισμού. Το 1938, το «απλό» Kadett διατίθεται στην τιμή των 1.795 Mark.

Το όνομα Kadett ξαναζωντανεύει το 1962 και η μάρκα ανεβάζει  ακόμα ψηλότερα τον πήχη με το Kadett A. Ενώ πολλοί ανταγωνιστές εξακολουθούν να χρησιμοποιούν δίχρονο ή αερόψυκτο, πίσω τοποθετημένο κινητήρα, τα νέα μοντέλα εντυπωσιάζουν με την άνεση ενός υδρόψυκτου, 4κύλινδρου κινητήρα, ενός αθόρυβου κιβωτίου 4 σχέσεων και τύπους αμαξώματος από coupé έως Caravan.

Από το Olympia Rekord στα μοντέλα «KAD»

Το πρώτο νέο Opel της μεταπολεμικής περιόδου είναι το Olympia Rekord και σηματοδοτεί μία νέα εποχή με αμάξωμα τύπου ponton και χρωμιωμένο «στόμα καρχαρία». Η σχεδίαση είναι εμπνευσμένη από μεγάλες, Αμερικάνικες λιμουζίνες και ταιριάζει με το οικονομικό θαύμα που μόλις ξεκινά. Όσοι είναι επιτυχημένοι θέλουν να το προβάλλουν.

Παράλληλα ένας νέος τύπος οχήματος κάνει το ντεμπούτο του με τη μορφή του Olympia Rekord Caravan, ένα lifestyle station wagon για όλη την οικογένεια. Το νέο Kapitän φτάνει το 1954, το Rekord P2 λανσάρεται το 1960 και το Rekord A ακολουθεί το 1963 με δισκόφρενα και αμέσως μετά με 6 κυλίνδρους. Ανεξάρτητα αν είναι coupé, station ή sedan, το μεσαίο Rekord γίνεται συνώνυμο της νέας μεσαίας τάξης στη νέα Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας.

Η Opel παράγει 882.433 Rekord A μέχρι το 1965. Αυτή η επιτυχία ανοίγει την πόρτα για το «μεγάλο τρίδυμο» και το 1964 τα μοντέλα «KAD» (Kapitän, Admiral και Diplomat) πλαισιώνουν την πολυτελή κατηγορία. Η δεύτερη γενιά των KAD μπορεί να αυξήσει σημαντικά το επίπεδο οδηγικής άνεσης χάρη στον θρυλικό πίσω άξονα de Dion.

Η Opel εισάγει την κολώνα τιμονιού ασφαλείας με το Rekord C το 1968, ενώ πολλές καινοτομίες βοηθούν στην αντιμετώπιση της αυξανόμενης κυκλοφορίας.

Από το Opel GT στο Calibra

Η Opel γίνεται ο πρώτος Ευρωπαίος κατασκευαστής που ανοίγει ένα γνήσιο, σύγχρονο στούντιο σχεδίασης τον Ιούνιο του 1964. Και μόλις ένα χρόνο αργότερα, το πρώτο πρωτότυπο αυτοκίνητο από Ευρωπαίο κατασκευαστή, το Experimental GT, γιορτάζει το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης 1965. Μετά από 36 μήνες, το Opel GT μαζικής παραγωγής διατίθεται από τους διανομείς της μάρκας και σηματοδοτεί τη γέννηση ενός θρυλικού, σπορ αυτοκινήτου.

Το εμβληματικό μοντέλο είναι προσιτό σε ένα ευρύ κοινό χάρη στην τεχνολογία μαζικής παραγωγής και γίνεται η επόμενη μεγάλη επιτυχία από το Rüsselsheim. Η εταιρία παραμένει πιστή στη φιλοσοφία της και τα επόμενα χρόνια.

Το Manta μοιράζεται την τεχνολογία του με το Ascona όταν λανσάρεται το 1970, ενώ το Calibra «δανείζεται» την τεχνολογία του Vectra από το 1989. Η κορυφαία έκδοση του παγκόσμιου πρωταθλητή αεροδυναμικής (Cd: 0.26), το Calibra Turbo 4×4 αποδίδει 204 ίππους και προσφέρει οδηγικές επιδόσεις σπορ αυτοκινήτου διπλάσιες σε σχέση με την τιμή του.

Από το Corsa στο Ampera

Το 1982, η Opel έκανε τεράστια εντύπωση με ένα μικρό αυτοκίνητο. Η γκάμα της εταιρίας ολοκληρώθηκε με το Corsa A να τοποθετείται πριν το Kadett. Το Corsa ήταν πρότυπο αξιοποίησης ενός μικρού χώρου, χωρίς θυσίες στην οδηγισιμότητα ή την τιμή. Η κάθε γενιά του Corsa (A – E) συνέχισε να υπηρετεί το δόγμα της εταιρίας, για τον εκδημοκρατισμό της προσωπικής μετακίνησης. Μέχρι σήμερα, έχουν ταξινομηθεί σχεδόν 14 εκατομμύρια Corsa, ενώ του χρόνου, η επόμενη γενιά θα περιλαμβάνει μία πλήρως ηλεκτρική έκδοση του Corsa.

Όπως ακριβώς το Corsa διαμόρφωσε τη μικρή κατηγορία, έτσι και το Zafira το 1999 ήταν ο ιδρυτής της κατηγορίας των συμπαγών πολυμορφικών με χώρο για επτά άτομα, μέσω της τρίτης σειράς καθισμάτων που εξαφανίζεται πλήρως κάτω από το πάτωμα του χώρου αποσκευών. Επτά άτομα ταξιδεύουν άνετα στο Zafira μήκους 4.32 μ..

Εναλλακτικά, το συμπαγές πολυμορφικό μπορεί να μεταμορφώνεται σε όχημα μεταφορών μέσα σε δευτερόλεπτα, με την αναδίπλωση των καθισμάτων και τη δημιουργία μας επιφάνειας φόρτωσης 1,56 x 1,15 μ. με συνολική χωρητικότητα 1.700 λίτρα. Το σύγχρονο Zafira είναι επίσης πολυχρηστικό, αφού μπορεί να λειτουργεί σαν όχημα μεταφορών και σαν σαλόνι πάνω σε τροχούς, χάρη στο σύστημα καθισμάτων Flex7®Plus.

Ένα ακόμα καινοτόμο μοντέλο κάνει την παγκόσμια πρώτη του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης 2009. Το Ampera, «Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2012» κινείται ηλεκτρικά και έχει δική του πηγή ενέργειας με σύστημα επέκτασης αυτονομίας (range extender). Αυτό καταργεί την εξάρτηση του από τους σταθμούς φόρτισης, χαρίζοντάς του την ελευθερία κινήσεων ενός συμβατικού, επιβατικού αυτοκινήτου.

Η Opel παρουσιάζει την επόμενη γενιά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού 2016. Το Ampera-e έχει πλήρως ηλεκτρική αυτονομία NEDC 520 χλμ, χάρη στην προηγμένη μπαταρία ιόντων λιθίου 60 kWh. Και ο ηλεκτροκινητήρας 204 ίππων του χαρίζει επιτάχυνση σπορ αυτοκινήτου.

Από το Astra στο Insignia

Η μάρκα ανακαλύπτει τα πλεονεκτήματα μείωσης βάρους με το λανσάρισμα της τρέχουσας γενιάς Astra το 2015. Το συμπαγές όχημα ζυγίζει μέχρι 200 κιλά λιγότερο από τον προκάτοχο του. Παράλληλα, η γκάμα κινητήρων ακολουθεί τη στρατηγική downsizing, με μικρότερο κυβισμό και υπερσυμπίεση, χαμηλότερη κατανάλωση και υψηλότερη απόδοση. Για πρώτη φορά, το Astra διατίθεται με έναν 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα άμεσου ψεκασμού και επαναστατικό σύστημα φωτισμού IntelliLux LED matrix. Το Astra πείθει πελάτες και ειδικούς και ψηφίζεται «Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016».

Το Insignia A είναι το πρώτο Opel που μπορεί να αναγνωρίζει σήματα οδικής κυκλοφορίας το 2008 και προσφέρει το ευφυές σύστημα φωτισμού AFL+. Η δεύτερη γενιά της ναυαρχίδας της Opel έχει βελτιωθεί με γνώμονα την απόδοση. Η νέα γενιά του Insignia είναι ελαφρύτερη, πιο οικονομική και ταυτόχρονα πολύ πιο ευρύχωρη, ενώ αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό του μοντέλου είναι το προσαρμοζόμενο σύστημα τετρακίνησης με torque vectoring που μπορεί να επιταχύνει τους πίσω τροχούς μεμονωμένα σε κλάσματα δευτερολέπτου, ανάλογα με τις οδηγικές συνθήκες.

Από το Mokka στο Grandland X

Τα SUV είναι «η τελευταία λέξη της μόδας» στη βιομηχανία αυτοκινήτου. Οι πελάτες θέλουν να κάθονται λίγο ψηλότερα, να έχουν καλύτερη ορατότητα και να απολαμβάνουν τη μαγεία των ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων και τη χαρά της περιπέτειας. Η Opel αναγνώρισε αυτή την τάση από τα πρώτα στάδια και έφερε μία πρόταση στην κατηγορία B.

Το μοντέρνο, μικρό SUV Mokka διατίθεται και με τετρακίνηση, ενώ από την πρώτη στιγμή η δημοτικότητά του εκτοξεύεται στα ύψη. Το 2017, δύο νέα, μεγαλύτερα μοντέλα, τα Crossland X και Grandland X πλαισιώνουν το δημοφιλές SUV της μάρκας. Όλα τα μέλη της X-Family διατίθενται με ενεργά καθίσματα πιστοποιημένα από το AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.)., που αποτελούν τμήμα του DNA της Opel εδώ και αρκετό καιρό, καθώς πριν από 120 χρόνια, το Opel Patentmotorwagen «System Lutzmann» διέθετε ήδη δερμάτινη ταπετσαρία.

Νίκος Τσάδαρης



Πηγή