Οι πτήσεις μπορούν να ματαιωθούν ακόμα και ένα 24ωρο πριν
Προς το παρόν όλες οι ενδείξεις δείχνουν ότι ο Ιούλιος δεν μοιάζει πολύ διαφορετικός από τον Ιούνιο: ελάχιστες κρατήσεις, και ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις χωρίς προκαταβολές, στην προσπάθεια να έρθουν τουρίστες.
Οταν το Σάββατο 20 Ιουνίου οι εκπρόσωποι των τουριστικών φορέων της Κρήτης «συναντήθηκαν» στο παραδοσιακό τους διαδικτυακό ραντεβού, το νούμερο που άκουσαν για «κλεισμένα σλοτς» (βεβαιωμένες αφίξεις), από το στόμα του αερολιμενάρχη Ηρακλείου, τους εξέπληξε: 57 αφίξεις την 1η Ιουλίου με το καλημέρα σας. Ο αριθμός εξέπληξε όλους, ενόψει του τι αναμένεται μέχρι σήμερα να γίνει στην προβλεπόμενη ισχνή σεζόν, και ήχησε σαν μουσική στα αυτιά των περισσοτέρων. Τέσσερις ημέρες αργότερα τα σλοτς είχαν… μειωθεί στα 40, ακυρώθηκαν δηλαδή 17. Στις καλές μέρες, το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας «έπιανε» 150 σλοτς. Αλλά αυτές δεν είναι καλές μέρες.
Αντίστοιχη εικόνα φαίνεται να προκύπτει και για το άλλο μεγάλο αεροδρόμιο της Κρήτης, των Χανίων, όπου προβλεπόταν στα μέσα Ιουνίου να διακινηθούν 315.000 επιβάτες έως το τέλος της σεζόν (Ιούλιος – Οκτώβριος). Τα Χανιά ξεκίνησαν από δυσμενέστερη θέση σε σχέση με το Ηράκλειο επειδή βασίζονται περισσότερο στη σκανδιναβική και στη βρετανική αγορά. Πέρυσι είχαν καταγραφεί 829.000 αφίξεις-αναχωρήσεις (415.000) επιβάτες.
Ελαστικό καθεστώς
Η μείωση (24%) μοιάζει πολύ μικρή σε σχέση με όσα έχουν συμβεί στη βιομηχανία ταξιδιών τους τελευταίους μήνες. Και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι υπάρχει ένα πολύ ελαστικό καθεστώς ακυρώσεων εκ μέρους της ΙΑΤΑ, που επιτρέπει την ακύρωση μιας πτήσης ακόμα και ένα 24ωρο πριν γίνει. Ετσι παρουσιάζεται το παράδοξο πτήσεις να μην έχουν ακυρωθεί ακόμα. Οι πτήσεις από Βρετανία με προορισμό τα Χανιά εμφάνιζαν αύξηση 3,1% με βάση τις κρατήσεις. Το ίδιο συνέβαινε και με εκείνες από την Πολωνία (+22%). Η μείωση της κίνησης από τη Σκανδιναβία στο ίδιο αεροδρόμιο είναι από 33% έως 58% έναντι του 2019.
Πάντως η άλλη μεγάλη, εκτός της Tui, εταιρεία ταξιδίων από το Ηνωμένο Βασίλειο προχώρησε σε μαζική ακύρωση πτήσεων λόγω έλλειψης ζήτησης τόσο προς την Κρήτη όσο και προς μεγάλους προορισμούς των Δωδεκανήσων. «Υπολογίζουμε σε μικρότερη προσέλευση, ιδιαίτερα τις πρώτες εβδομάδες του Ιουλίου, με τάση για άνοδο όσο τα πράγματα εξελίσσονται καλά», είπε στην «Κ» πηγή του σκανδιναβικού tour operator Apollo που «βάζει» το πρώτο αεροπλάνο για τα Χανιά στις 4 Ιουλίου.
Η ίδια πηγή δεν θέλησε να αποκαλύψει πόσες θέσεις έχουν πουληθεί έως την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, αλλά η γενική εικόνα από ολόκληρη την Κρήτη, καθώς επίσης και από Κω, Ρόδο και Σκιάθο, είναι ότι οι θέσεις πουλιούνται δύσκολα και πάντως δυσκολότερα από άλλες χρονιές. Η εικόνα αυτή αντανακλάται και στην τιμολογιακή πολιτική ορισμένων εταιρειών low cost (χαμηλού κόστους) σε δημοφιλείς προορισμούς, που εμφανίζουν τιμές υψηλότερες πριν από την 1η Ιουλίου σε σχέση με το διάστημα που αρχίζει μετά την 1η Ιουλίου.
Η γενική εικόνα που έχουν τόσο οι διοικήσεις των αεροδρομίων όσο και οι σύνδεσμοι ξενοδόχων αλλά και οι tour operators της Γερμανίας, της Μεγάλης Βρετανίας και της Σκανδιναβίας είναι ότι εκτός από τις εταιρείες χαμηλού κόστους σε συγκεκριμένους προορισμούς (Κέρκυρα, Κως, Ρόδος, Σκιάθος), για τους άλλους προορισμούς υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα. «Θα ξέρουμε μετά τις 20 Ιουλίου πού ακριβώς θα κάτσει η μπίλια, αν θα κοιτάζει το 20% της περυσινής σεζόν ή το 30%», είπε στην «Κ» αερολιμενάρχης ενός από τα τρία μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Αύριο, Δευτέρα, η εφημερίδα Bild φέρνει στην Κω γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό που διακρίθηκαν στην αντιμετώπιση της πανδημίας σε γερμανικά νοσοκομεία, σε μια χειρονομία που συμπίπτει με το άνοιγμα της σεζόν για ταξίδια εκτός Γερμανίας για τους Γερμανούς πολίτες. «Ο Ιούλιος θα είναι δύσκολος, αλλά αν οι πρώτοι ταξιδιώτες ικανοποιηθούν από τα στάνταρντς ασφαλείας και γυρίσουν πίσω λέγοντας “πέρασα απίθανα”, τότε το καρουζέλ του τουρισμού θα αρχίσει να γυρίζει. Ετσι και αλλιώς η ελληνική και η ισπανική αγορά είναι οι μόνες που έχουν ζήτηση για την ώρα», είπαν στην «Κ» πηγές από τις εταιρείες Tui και Der Touristik (Der Tour).
H Tui ξεκινάει ταξίδια και από το Ηνωμένο Βασίλειο και το Βέλγιο προς την Ελλάδα στις 11 Ιουλίου, ενώ σχετικά νωρίς μέσα στον Ιούλιο αναμένεται να ξεκινήσει και από τις σκανδιναβικές χώρες. «Σε όλες αυτές τις αγορές το πρόβλημα είναι η ζήτηση, καθώς οι ταξιδιώτες ζυγίζουν ακόμα τις αποφάσεις τους», είπε στην «Κ» μια πηγή του βρετανικού ταξιδιωτικού οργανισμού Jet-2.
Οι έλεγχοι και τα τεστ
Ενόψει αυτής της πραγματικότητας, τα συνεργεία της πολιτικής προστασίας που θα αναλάβουν τους ελέγχους στα 25 αεροδρόμια της χώρας, τα οποία θα είναι και πύλες εισόδου, δεν αναμένεται να αντιμετωπίσουν ιδιαίτερα προβλήματα. Τις τελευταίες ημέρες ο υφυπουργός Ν. Χαρδαλιάς επιθεωρεί τις εγκαταστάσεις τους που θα επανδρωθούν με στρατιωτικούς γιατρούς και άνδρες του Πυροσβεστικού Σώματος, οι οποίοι θα κάνουν τα τεστ.
Ο ΕΟΔΥ από την πλευρά του θα αναλάβει τις χερσαίες πύλες της χώρας και τα δύο λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας. Εχουν αγοραστεί 200.000 τεστ, «μεγάλη επιτυχία αν σκεφτεί κανείς την κατάσταση στην αγορά», είπε στην «Κ» κυβερνητική πηγή. Ενας αλγόριθμος που έχουν επεξεργασθεί οι επιδημιολόγοι θα συμβάλει στο να προκύπτει η απόφαση ποιοι ταξιδιώτες θα εξετασθούν με τεστ και ποιοι όχι. Πρόκειται για τα μηχανογραφημένα στοιχεία της φόρμας PLF, στα οποία μεταξύ των άλλων θα αναφέρεται πού βρισκόταν ο ταξιδιώτης τις τελευταίες 14 ημέρες, τι επάγγελμα κάνει και αν έχει ασθενείς με κορωνοϊό στο περιβάλλον του. Βαρύνουσα σημασία έχει η αρχική χώρα προέλευσης και τα επιδημιολογικά της δεδομένα, καθώς τώρα παρουσιάζεται το φαινόμενο πολλοί ταξιδιώτες να πετούν στη χώρα από «καθαρά» αεροδρόμια μετεπιβίβασης, ενώ προέρχονται από χώρες με επιδημιολογική επιβάρυνση.