Η τιτανομαχία στο μηχανοκίνητο αθλητισμό μεταξύ δύο εμπορικών κολοσσών
Στις 07:10 της Κυριακής 17 Μαρτίου ανάβουν τα πρώτα πράσινα φώτα και για το παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1 για το 2019, με τον αγώνα στην πίστα του Άλμπερτ Παρκ της Μελβούρνης, στην Αυστραλία, να σηματοδοτεί τη σχεδόν καθολική έναρξη της αγωνιστικής δράσης σε όλες τις κορυφαίες διοργανώσεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού για το τρέχον έτος.
Το Moto GP άνοιξε την αυλαία του την προηγούμενη εβδομάδα στο Κατάρ, ενώ στο WRC η αρχή είχε γίνει ήδη από το Μόντε Κάρλο στις 24 Ιανουαρίου. Η σεζόν για την Formula E 2018-19 βρίσκεται κάπου στη μέση, το Superbike World Championship έκανε πρεμιέρα στο Φίλιπ Άιλαντ (Αυστραλία), το παγκόσμιο πρωτάθλημα Motocross έχει ήδη ένα grand prix «σημειωμένο» στο καλεντάρι του, αυτό στην Αργεντινή στις 5 Μαρτίου, ενώ στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, το αγαπημένο μηχανοκίνητο γεγονός για τους Βορειοαμερικανούς, το NASCAR Cup Series, έχει ήδη τέσσερις αγώνες στο ενεργητικό του. Η μόνη εκκρεμότητα αυτήν τη στιγμή αφορά το World Rallycross Championship, που κάνει εκκίνηση στις 5 Απριλίου στο Άμπου Ντάμπι.
Όλα αυτά -και ταυτόχρονα πολλά άλλα γεγονότα γύρω από τον θορυβώδη κόσμο του motorsport- συγκινούν ιδιαίτερα τους λάτρεις της ταχύτητας σε όλο τον πλανήτη. Ωστόσο, το ενδιαφέρον δεν περιορίζεται μόνο εκεί. Ή, για την ακρίβεια, έχει το φανατικό αυτό κοινό ως… πυρήνα, αλλά επεκτείνεται σε πολύ μεγάλη κλίμακα, που σχετίζεται με αυτό το οποίο κάνει τον κόσμο να κινείται – όπως έλεγε και η Λάιζα Μινέλι: το χρήμα. Ο χώρος του μηχανοκίνητου αθλητισμού συγκινεί και μεγάλες εταιρείες από όποιον τομέα μπορεί να φανταστεί κανείς. Από τους κολοσσούς της τεχνολογίας, μέχρι και τις εταιρείες που φτιάχνουν… γλειφιτζούρια. Όμως, η κυριαρχία ανήκει (χωρίς ιδιαίτερες αντιρρήσεις πάνω σε αυτό) στις εταιρείες που κατασκευάζουν ενεργειακά ποτά και ιδίως δύο: Red Bull και Monster.
Κατέχουν τις δύο πρώτες θέσεις στην αγορά των energy drinks
Μπορεί στην κουλτούρα του Έλληνα να μην είναι τόσο διαδεδομένη η χρήση ενεργειακών ποτών, καθώς το σύνηθες συνοδευτικό στη δουλειά, ή σε στιγμές που χρειάζεται να είναι κάποιος… στην τσίτα προτιμάται ο καφές, αλλά -κακά τα ψέματα- η ελληνική αγορά δεν είναι αυτή στην οποία απευθύνονται κατά κύριο λόγο. Οι μεγαλύτερες ευρωπαϊκές και διεθνείς αγορές είναι αυτές στις οποίες θα ήθελαν να έχουν την κυριαρχία. Και τη διεκδικούν, με χορηγίες και διαφήμιση…
Η ιστοσελίδα caffeineinformer.com αναφέρει σε σχετικό της άρθρο ότι η red Bull εξακολουθεί να κατέχει την πρωτιά στη διεθνή αγορά, αλλά η Monster κάνει αρκετά βήματα μπροστά. Μάλιστα, στην αμερικανική αγορά οι δύο εταιρίες για το 2018 κατέγραψαν κέρδη πάνω από 4 δισ. δολάρια η κάθε μια, περίπου 4,7 δισ. η πρώτη και περίπου 4,2 δισ. η δεύτερη. Το στοιχείο, πάντως, που παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον, είναι πως και οι δύο παρουσιάζουν αύξηση στα κέρδη τους, της τάξης του 4,8% η πρώτη και της τάξης του 10,4% η δεύτερη. Κοινώς, τα ενεργειακά ποτέ κερδίζουν όλο και περισσότερο κόσμο, άρα πελάτες.
Δικές τους ομάδες και πρωταθλήματα στο motorsport
Οι δύο αυτοί κολοσσοί στον χώρο των energy drinks έχουν πάρει τη μερίδα του λέοντος στην αγορά και αυτό το έχουν καταφέρει σε μεγάλο βαθμό και μέσω της προβολής τους από τον χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Άλλωστε, τα motorsports είναι συνυφασμένα με το μοντέλο της καπιταλιστικής οικονομίας και εκεί στηρίζονται. Ο χαρακτήρας τους είναι από τους λιγότερο λαϊκούς στον χώρο του αθλητισμού. Και μπορεί η εμπορευματοποίηση να έχει… ακουμπήσει το πιο λαοφιλές άθλημα, αλλά τα ταλέντα γνωρίζουν ότι ακόμη έχουν ευκαιρίες να αναδειχθούν, ασχέτως «πορτοφολιού». Στον μηχανοκίνητο αθλητισμό κάτι τέτοιο φαντάζει αδύνατο. Πόσοι οδηγοί ή αναβάτες βρήκαν χώρο στα κορυφαία πρωταθλήματα μόνο και μόνο διότι είχαν έναν μεγάλο χορηγό από πίσω τους.
Δεν είναι τυχαίο ότι η αυστριακή εταιρεία έχει δική της ομάδα στη Formula 1, τη γνωστή μας Red Bull Racing, που είχε κατακτήσει και τέσσερις σερί παγκόσμιους τίτλους σε οδηγούς με τον Σεμπάστιαν Φέτελ και σε κατασκευαστές το διάστημα 2010-13, ενώ ουσιαστικά είναι ιδιοκτήτρια και της… μικρούλας Toro Rosso. Παράλληλα, σπονσοράρει το πιο δημοφιλές πρωτάθλημα μοτοσικλέτας για νέους οδηγούς. Από την άλλη, η αμερικανική εταιρεία έχει εδώ και λίγα χρόνια δική της συμμετοχή στο Moto GP, στη συνεργασία της με τη Yamaha. Μάλιστα, φέτος θα «φορά» το Monster στην πρώτη ομάδα του ιαπωνικού εργοστασίου, με την οποία τρέχει ο θρυλικός Βαλεντίνο Ρόσι, αλλά και ο ταχύτατος Μάβερικ Βινιάλες. Επίσης, στο πρωτάθλημα των NASCAR έχει ως βασικό χορηγό του εκείνη.
Κάθε αγώνας στην πίστα είναι και μάχη για τη δική τους πρωτιά
Όμως, δεν περιορίζονται εκεί. Σχεδόν σε κάθε μορφή του motorsport υπάρχει είτε το σήμα με τους δύο ταύρους, είτε το σήμα με τη… νυχιά σε σχήμα του γράμματος «Μ». Επίσης, έκαστοι σπονσοράρουν εκτός από ομάδας και οδηγούς/αναβάτες, οι οποίοι αυξάνουν τον τραπεζικό τους λογαριασμό με το να έχουν πάνω στο κράνος τους ή τη φόρμα τους το logo της εταιρείας. Η εικόνα δεν αλλάζει ούτε όταν οι πρωταγωνιστές δεν βρίσκονται μέσα στα κόκπιτ, τα μπάκετ ή πάνω στη σέλα τους. Στα πάντοκ, στα φορτηγά των ομάδων ακόμη και στον περιβάλλοντα χώρο κάθε πίστας οι αναφορές είναι σχεδόν παντού.
Για να γίνει κατανοητό το πόσο σημαντικό είναι για την κάθε μια από αυτές τις δύο εταιρείες να έχει μεγάλα αστέρια του motorsport υπό τη δική της «στέγη», είναι χαρακτηριστικό ότι σχεδόν όλοι οι πρωταγωνιστές στον χώρο έχουν χορηγία είτε με τη Red Bull, είτε με τη Monster. Στην πρώτη ανήκουν οδηγοί/αναβάτες όπως οι Μαρκ Μάρκες, Μαξ Φερστάπεν, Σεμπαστιάν Οζιέ, Σεμπαστιάν Λεμπ, Αντρέα Ντοβιτσιόζο και Τιερί Νεβίλ για τη Red Bull και Βαλεντίνο Ρόσι, Λιούις Χάμιλτον, Νίκο Ρόσμπεργκ, Βαλτέρι Μπότας (όλοι οι οδηγοί της Mercedes τα τελευταία χρόνια), Κεν Μπλοκ, Μάβερικ Βινιάλες και Κερτ Μπους. Μάλιστα, η αμερικανική εταιρεία έχει δημιουργήσει και δύο ειδικές εκδόσεις με τα ονόματα των Ρόσι και Χάμιλτον, τα οποία μπορεί να βρει κάποιος και στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Επίσης, στην αρχή αυτού του χρόνου, όταν μετακινήθηκε ο Λορένθο από το «τέρας» στους «ταύρους» πανηγυρίστηκε σαν μεταγραφή.
Έτσι, κάθε μάχη στην πίστα είναι και μάχη ανάμεσα στις δύο εταιρείες. Όταν, για παράδειγμα ο Μάρκες προσπερνά τον Ρόσι, είναι σαν να προσπερνά η Red Bull την Monster και εάν κάνει κάτι τέτοιο ο Χάμιλτον στον Φερστάπεν είναι σαν να προσπερνά η Monster τη Red Bull. Ενδεχομένως αυτό εμπεριέχει και μια δόση υπερβολής, ωστόσο αυτό δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Είναι ένας «πόλεμος» με… αρκετά γκάζια, ο οποίος φαίνεται ότι θα συνεχιστεί για αρκετά χρόνια ακόμη. Κάτι σαν τα παλαιότερα χρόνια, όπου στον χώρο κυριαρχούσαν οι καπνοβιομηχανίες, μέχρι που απαγορεύτηκε η διαφήμισή τους.
Πάντως, όπως δείχνουν και οι αριθμοί, ίσως αυτή η τιτανομαχία να είναι προς το καλό και των δύο. Ευγενική άμιλλα δεν θα χαρακτηριζόταν, αλλά ένας ανταγωνισμός, που θα κορυφώνεται με το πέρασμα του χρόνου, ενδεχομένως να ευνοεί για να συνεχίσουν την αναρρίχησή τους στο μερίδιο της αγοράς.