Jaguar Land Rover: Κυβερνοεπίθεση έχει παγώσει τα πάντα!
Η Jaguar Land Rover βρίσκεται στη δίνη μιας κρίσης που ήδη χαρακτηρίζεται ως η σοβαρότερη στην ιστορία της. Από τις 31 Αυγούστου, μια εκτεταμένη κυβερνοεπίθεση έχει παραλύσει την παραγωγή της σε Βρετανία, Σλοβακία, Ινδία και Κίνα, με τις πρώτες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για απώλειες που μπορεί να ξεπεράσουν το 1 δισ. λίρες.
Τα εργοστάσια του Halewood, του Solihull, της Wolverhampton και του Castle Bromwich έχουν σταματήσει, στερώντας από την εταιρεία περίπου 1.000 αυτοκίνητα την ημέρα, ενώ περισσότεροι από 33.000 εργαζόμενοι αναγκάζονται να μένουν στα σπίτια τους.
Η επίθεση, που αποδίδεται στην ομάδα Scattered Lapsus$ Hunters, θυγατρική της διαβόητης Scattered Spider, έπληξε καίρια τα πληροφοριακά συστήματα της JLR. Η εταιρεία παραδέχεται ότι έχει χάσει την πλήρη ιχνηλασιμότητα για περίπου 40.000 αυτοκίνητα που είχαν ήδη κατασκευαστεί, αν και διαψεύδει ότι δεν ελέγχει την κατάσταση.
Παράλληλα, οι αντιπροσωπείες βρίσκονται αντιμέτωπες με σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις, ενώ τα συνεργεία δεν έχουν πρόσβαση σε κρίσιμα ανταλλακτικά.
Το πρόβλημα επεκτείνεται στην εφοδιαστική αλυσίδα: δεκάδες μικροί και μεσαίοι προμηθευτές δηλώνουν ότι έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα, με αρκετούς να μειώνουν προσωπικό ή ώρες εργασίας και κάποιους να προειδοποιούν ότι ίσως δεν τα καταφέρουν να επιβιώσουν μέχρι την επανεκκίνηση.
Η JLR είχε ανακοινώσει ότι θα επαναλειτουργήσει την παραγωγή στις 24 Σεπτεμβρίου, όμως πλέον η παράταση φτάνει τουλάχιστον έως την 1η Οκτωβρίου, με σενάρια που μεταθέτουν την επιστροφή ακόμη και για τον Νοέμβριο. Στο μεταξύ, έχει ξεκινήσει η σταδιακή επαναφορά ορισμένων συστημάτων, ώστε να αποκατασταθεί η ροή πληρωμών και logistics, χωρίς όμως να έχει επιτευχθεί πλήρης λειτουργία.
Το πλήγμα αποτυπώνεται και στο χρηματιστήριο, με τη μητρική Tata Motors να βλέπει την αξία της να πιέζεται, ενώ αναλυτές εκτιμούν ότι οι συνολικές ζημίες μπορεί να αγγίξουν τα 2 δισ. λίρες.
Η βρετανική κυβέρνηση έχει κινητοποιήσει το NCSC (National Cyber Security Centre) και το GCHQ (Government Communications Headquarters), αναγνωρίζοντας τον στρατηγικό χαρακτήρα της JLR, που στηρίζει άμεσα ή έμμεσα πάνω από 200.000 θέσεις εργασίας στη χώρα. Γίνονται ήδη συζητήσεις για μέτρα στήριξης των προμηθευτών, αν και το Λονδίνο αντιστέκεται σε εκτεταμένα πακέτα ενίσχυσης, παρά τις πιέσεις συνδικάτων και βιομηχανικών ενώσεων. Η υπόθεση αποκάλυψε επίσης ότι η εταιρεία δεν είχε ολοκληρώσει ασφάλιση έναντι κυβερνοεπιθέσεων, γεγονός που σημαίνει ότι το πλήρες κόστος αποκατάστασης θα βαρύνει την ίδια.
Το ενδιαφέρον είναι πως η κρίση έχει δώσει μια πρόσκαιρη ανάσα στους αντιπροσώπους της μάρκας καθώς η ξαφνική έλλειψη μοντέλων των Range Rover και Land Rover έχει οδηγήσει σε άνοδο τιμών και μείωση των εκπτώσεων.
Ωστόσο, η συνολική εικόνα παραμένει ζοφερή, ειδικά σε μια περίοδο που ο Σεπτέμβριος θεωρείται παραδοσιακά μήνας-κλειδί για τις ταξινομήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Το περιστατικό πάντως αποτελεί καμπανάκι για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία, αναδεικνύοντας πως η κυβερνοασφάλεια δεν είναι πια μια δευτερεύουσα επένδυση, αλλά προϋπόθεση επιβίωσης.