«Καμπανάκι» από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών για νέα ηλεκτρονική απάτη: Έτσι αδειάζουν οι επιτήδειοι τον λογαριασμό σας
Χρήσιμες συμβουλές για την αντιμετώπιση της νέας τυπολογίας απάτης γνωστής ως Caller ID Spoofing (αλλαγή ταυτότητας του αριθμού κλήσης και υποκλοπή πραγματικού αριθμού) δίνει η Ελληνική Ένωση Τραπεζών προς το συναλλακτικό κοινό προκειμένου να μην του αδειάσουν τον λογαριασμό.
Αναλυτικά η Ένωση συμβουλεύει το συναλλακτικό κοινό:
- Να είναι ιδιαίτερα προσεκτικό με τηλεφωνήματα που φαίνεται να προέρχονται από την τράπεζά του αλλά ο συνομιλητής του ζητεί ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία.
- Να θυμάται πάντοτε ότι κατά την διάρκεια μίας γνήσιας επικοινωνίας από την Τράπεζά του, ακόμη και αν δεν την περιμένει ή όντως αφορά επαλήθευση συναλλαγών, τότε δεν θα του ζητηθεί ποτέ να αποκαλύψει ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία.
- Αν δεχθεί μία παρόμοια κλήση ή κατά τη διάρκεια μίας κλήσης και νιώσει ότι προσπαθούν να τον εξαπατήσουν, τότε να τερματίσει αμέσως την κλήση και να καλέσει το ίδιο στον αριθμό εξυπηρέτησης πελατών της Τράπεζάς του.
- Να μην πληκτρολογεί ποτέ «κωδικούς» που του υποδεικνύουν κατά την διάρκεια τέτοιων κλήσεων.
- Να διαβάζει πολύ προσεκτικά ολόκληρα τα μηνύματα που του στέλνει η τράπεζά του με SMS OTP ή Viber OTP και να μην περιορίζεται στην αναζήτηση και άμεση πληκτρολόγηση του εξαψήφιου κωδικού μίας χρήσης.
Επτά σημεία που πρέπει να προσέχετε για να αντιληφθείτε μία απατηλή κλήση
Επίσης οι πολίτες θα πρέπει να γνωρίζουν σύμφωνα με την Ένωση τα εξής:
- Ο καλών δεν αφήνει χρόνο στον πολίτη να σκεφτεί, να ζητήσει περισσότερες πληροφορίες ή να συζητήσει με κάποιο άλλο μέλος της οικογένειάς του καθώς «δεν υπάρχει χρόνος». Προσπαθεί, επικαλούμενος τον ίδιο λόγο, να αποτρέψει τον πολίτη να επικοινωνήσει ο ίδιος με την τράπεζά του.
- Ζητούν από τον πολίτη τα στοιχεία της κάρτας του, ολόκληρο το PIN ή τα συνθηματικά ηλεκτρονικής τραπεζικής του (user name & password).
- Κατά την διάρκεια της κλήσης ο πολίτης δέχεται SMS από την τράπεζά και ο συνομιλητής του ισχυρίζεται ότι είναι για να ακυρώσει την απατηλή συναλλαγή. Στην πραγματικότητα δεν χρειάζεται κανένα κωδικός μίας χρήσης για να ακυρώσει η Τράπεζα τυχόν απατηλή συναλλαγή εις βάρος του πολίτη.
- Ζητούν από τον πολίτη να μεταφέρει τα χρήματα του σε άλλο «ασφαλή» λογαριασμό ή να κάνει μία «εικονική»/ «δοκιμαστική» συναλλαγή.
- Ζητούν από τον πολίτη να πάει σε ATM για να κάνει ανάληψη ή μεταφορά σε λογαριασμό που θα του υποδείξουν.
- Λένε στον πολίτη ότι είναι θύμα απάτης και θα του στείλουν κάποιο courier στο σπίτι του για να τους δώσει την κάρτα του και το PIN του ή χρήματα που του έπεισαν να αναλάβει από ΑΤΜ για να τα προστατεύσουν.
- Καλούν τον πολίτη στο σταθερό τηλέφωνο και ζητούν πληροφορίες για τη συσκευή του κινητού του ή τον προτρέπουν να το απενεργοποιήσει
Τι άλλο λέει η Ένωση
Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών, στο πλαίσιο των συστηματικών δράσεων των μελών της και της ίδιας, ενημερώνει το συναλλακτικό κοινό ότι διεθνώς παρατηρείται αύξηση της τυπολογίας απάτης Caller ID Spoofing (αλλαγή ταυτότητας του αριθμού κλήσης και υποκλοπή πραγματικού αριθμού).
Ειδικότερα, πελάτες Τραπεζών και λοιπών χρηματοπιστωτικών οργανισμών, δέχονται τηλεφώνημα που ενώ φαίνεται να προέρχεται από την Τράπεζά τους -καθώς η υπηρεσία αναγνώρισης κλήσης του παρόχου τηλεπικοινωνιών εμφανίζει στον πελάτη το τηλέφωνο της Τράπεζάς του- στην πραγματικότητα προέρχεται από κακόβουλους τρίτους που εκμεταλλευόμενοι υφιστάμενες τεχνολογικές δυνατότητες και ΧΩΡΙΣ να έχουν παραβιαστεί τα συστήματα της τράπεζας, καλούν υποδυόμενοι τραπεζικά στελέχη προσπαθώντας να υποκλέψουν ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία (username & password, αριθμούς καρτών, PIN, OTPs, κ.λπ) προκειμένου να αποσπάσουν χρήματα από τους λογαριασμούς των θυμάτων τους. Κατά κανόνα επικαλούνται την ανάγκη χρήσης αυτών των στοιχείων για να προστατευθεί δήθεν ο πελάτης από κακόβουλες ενέργειες.
Τα τηλεφωνήματα αυτά, για να γίνουν ακόμη πιο πιστευτά, συνήθως πραγματοποιούνται αμέσως μετά από μία αποτυχημένη τηλεφωνική προσπάθεια εξαπάτησης του ίδιου πελάτη. Στο δεύτερο τηλεφώνημα, οι κακόβουλοι τρίτοι ισχυρίζονται ότι καλούν από την Τράπεζα που εντόπισε την προηγούμενη προσπάθεια εξαπάτησης και καλούν για να προστατεύσουν τον πελάτη.