Καθυστερήσεις σε ιδιωτικοποιήσεις και καζίνο Ελληνικού
Στην έκθεσή της η Κομισιόν επισημαίνει ότι η (τελευταία) αρχική δέσμευση της χώρας για την έναρξη των εργασιών στο Ελληνικό αναφερόταν στο… 2018.
Ακόμη και σήμερα, στο παρά πέντε της έναρξης των εργασιών, υπάρχει ένας φορέας που δεν έχει απομακρυνθεί από το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού. Αν και οι εγκαταστάσεις του δεν χρησιμοποιούνται εδώ και χρόνια (πρώην επιχείρηση «Ακρωτήρι»), μόλις πρόσφατα ελήφθη η απόφαση έξωσης του πρώην μισθωτή, ο οποίος μάλιστα έχει προσφύγει στον Αρειο Πάγο για άλλες διαφορές του με την εταιρεία «Ελληνικό Α.Ε.». Ωστόσο, καθώς η εταιρεία «Ελληνικό Α.Ε.» έχει κερδίσει την υπόθεση της έξωσης στο Εφετείο, η διαδικασία αποχώρησης του τελευταίου ενοικιαστή αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες.
Πάντως, στη χθεσινή έκθεση της Κομισιόν για την αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας, εκφράζεται κάποια ανησυχία όσον αφορά τις νομικές επιπλοκές σχετικά με την παραχώρηση της άδειας του καζίνο στο Ελληνικό. Αν και η έκθεση είναι ενήμερη για τις τελευταίες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (απόφαση επί των ασφαλιστικών μέτρων της HardRock), οι τεχνοκράτες της Κομισιόν κρατούν επιφυλάξεις σχετικά με τον χρόνο ολοκλήρωσης του διαγωνισμού. Ισως και όχι άδικα, αφού, όπως επισημαίνουν, η (τελευταία) αρχική δέσμευση της χώρας για την έναρξη των εργασιών στο Ελληνικό αναφερόταν στο… 2018. Το θετικό στη νέα έκθεση είναι ότι προβλέπεται τα έργα κατεδάφισης ακινήτων να ξεκινήσουν πολύ σύντομα.
Αναφορικά με τη διανομή του δικαιώματος κυριότητας μεταξύ των συνιδιοκτητών (ελληνικό Δημόσιο και «Ελληνικό Α.Ε.»), η έκθεση αναφέρει ότι υπάρχει αρχική συμφωνία και ότι το σχέδιο βρίσκεται στο γραφείου του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα. Η τελική συμφωνία ωστόσο δεν έχει ολοκληρωθεί και, όταν αυτό συμβεί, θα επικυρωθεί στη Βουλή, όπως επίσης και η συμφωνία για την παραχώρηση της άδειας καζίνο στο Ελληνικό.
Σχετικά με την πορεία των αποκρατικοποιήσεων, η έκθεση της Επιτροπής διαπιστώνει την απώλεια του βηματισμού του ΤΑΙΠΕΔ εξαιτίας της πανδημίας. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, η διοίκηση του Ταμείου έχει βάλει στον «πάγο» κάθε σχέδιο αποκρατικοποίησης (ΔΑΑ, λιμάνια, ΔΕΠΑ κ.λπ.), πλην του Ελληνικού και της μαρίνας Αλίμου, που βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης.
Πάντως, παρά τις εύλογες καθυστερήσεις που σημειώνονται, οι τεχνοκράτες της Κομισιόν εκτιμούν ότι τόσο η κυβέρνηση όσο και το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα μείνουν άπραγοι και ότι θα προχωρήσουν άλλες προαπαιτούμενες δράσεις που άπτονται της αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων και αίρουν αβεβαιότητες. Τέτοιες δράσεις είναι π.χ. στην περίπτωση της αποκρατικοποίησης της Εγνατίας Οδού, η ολοκλήρωσης των σταθμών διοδίων, η πιστοποίηση των γεφυρών, η επίλυση του θέματος των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) κ.λπ.
Οσον αφορά τις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, του ΔΑΑ και των περιφερειακών λιμένων, στην έκθεση διαπιστώνονται καθυστερήσεις, παρά το υψηλό ενδιαφέρον. Πάντως θεωρεί ότι ορθώς υπάρχουν καθυστερήσεις με δεδομένη την πτώση των αξιών στο Χρηματιστήριο (π.χ. ΕΛΠΕ), αλλά και των μη εισηγμένων επιχειρήσεων (π.χ. ΔΑΑ), που η κίνησή τους και τα έσοδά τους μειώθηκαν δραστικά λόγω της κρίσης του κορωνοϊού.