Κερδισμένοι και χαμένοι από τις αλλαγές στα τέλη ταξινόμησης
Οι αλλαγές εντάσσονται στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής για ανανέωση του υφιστάμενου στόλου αυτοκινήτων και την προώθηση μη ρυπογόνων οχημάτων νέας τεχνολογίας. (Φωτ. ΙΝΤΙΜΕ)
Αλλάζει ριζικά ο τρόπος υπολογισμού των τελών ταξινόμησης Ι.Χ. αυτοκινήτων με το σχέδιο νόμου που δόθηκε από το υπουργείο Οικονομικών προς δημόσια διαβούλευση. Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, η ρύθμιση εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης κυβερνητικής πολιτικής για την ανανέωση του υφιστάμενου στόλου αυτοκινήτων και την προώθηση μη ρυπογόνων οχημάτων νέας τεχνολογίας. Ειδικότερα, καθιερώνεται νέο σύστημα προοδευτικής φορολόγησης επιβατικών αυτοκινήτων και αναμορφώνονται σε συνάρτηση με την παλαιότητα του οχήματος αναλογικότερα οι προσαυξήσεις, οι οποίες επιβάλλονται με βάση την αντιρρυπαντική τεχνολογία EURO. Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο αλλάζει τον τρόπο υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης στα καινούργια και εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ενώ ελκυστικά θα γίνουν τα υβριδικά μοντέλα, στα οποία η έκπτωση του τέλους ταξινόμησης φθάνει στο 75% εφόσον εκπέμπουν έως 50 γραμμάρια CO2.
Καινούργια αυτοκίνητα. Αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των τελών ταξινόμησης. Πλέον, με βάση τη νέα κλίμακα, ο υπολογισμός τους θα γίνεται όπως και στη φορολογία εισοδήματος προοδευτικά. Για αυτοκίνητα με αξία λιανικής προ φόρων έως 14.000 ευρώ, ο συντελεστής παραμένει στο 4%. Πάνω από τις 14.001 ευρώ, οι συντελεστές αλλάζουν και φορολογείται μόνο το υπερβάλλον ποσό για κάθε κλίμακα και όχι ολόκληρο το ποσό της αξίας λιανικής προ φόρων που ισχύει σήμερα. Ειδικότερα:
• Για αξίες λιανικής προ φόρων από 14.001 ευρώ έως και 17.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 26%.
• Για αξίες λιανικής προ φόρων από 17.001 ευρώ έως και 20.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 53%.
• Για αξίες λιανικής προ φόρων από 20.001 ευρώ έως και 25.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 62%.
• Για αξίες λιανικής προ φόρων από 25.001 ευρώ έως και 30.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 71%.
• Για αξίες λιανικής προ φόρων πάνω από 30.001 ευρώ ο συντελεστής είναι 30%.
Για παράδειγμα, το τέλος ταξινόμησης σε ένα καινούργιο αυτοκίνητο με αξία λιανικής προ φόρων 20.000 ευρώ, με το τωρινό καθεστώς εκτελωνισμού θα ανερχόταν σε 3.200 ευρώ. Με το νέο καθεστώς, το τέλος ταξινόμησης υπολογίζεται για τις πρώτες 14.000 ευρώ με συντελεστή 4%, γεγονός που μεταφράζεται σε 560 ευρώ, τα επόμενα 3.000 ευρώ θα υπολογιστούν με συντελεστή 26%, γεγονός που μεταφράζεται σε 780 ευρώ, και τα υπόλοιπα 3.000 ευρώ με 53%. Δηλαδή, το συνολικό κόστος εκτελωνισμού θα ανέλθει σε 2.930 ευρώ.
Υβριδικά. Τα υβριδικά επιβατικά αυτοκίνητα με εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα μεγαλύτερη ή ίση με 51 γρ./χλμ. απαλλάσσονται από το 50% των τελών ταξινόμησης. Τα υβριδικά αυτοκίνητα με εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα μικρότερη ή ίση με 50 γρ./χλμ. απαλλάσσονται από το 75% των τελών ταξινόμησης, ενώ τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν υπόκεινται σε τέλος ταξινόμησης.
Μεταχειρισμένα. Προσαυξημένα από 50% έως και 200% θα είναι τα τέλη ταξινόμησης για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με ημερομηνία πρώτης ταξινόμησης έως και 31.8.2018. Σύμφωνα με τη διάταξη, για τα επιβατικά αυτοκίνητα που:
α) Πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών EURO 6, με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης ως προς την πρώτη ταξινόμηση έως και 31.8.2018, τα τέλη που αναφέρονται παραπάνω προσαυξάνονται κατά 50%.
β) Πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών EURO 6 και 5b, με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης έως και 31.8.2015, τα τέλη προσαυξάνονται κατά 100%.
γ) Πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών EURO 5a, με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης έως και 31.12.2012, προσαυξάνονται κατά 200%.