ΚΙΝΑΛ: Η αλήθεια για το κυβερνητικό σχέδιο για τις επικουρικές


Mε τίτλο «Επικουρικές Συντάξεις – Η αλήθεια για το κυβερνητικό σχέδιο», το Κίνημα Αλλαγής, σε ενημερωτικό σημείωμά του ασκεί οξεία κριτική στη «δήθεν “μεταρρύθμιση” στις επικουρικές συντάξεις» που προωθεί η κυβέρνηση και την κατηγορεί ότι «με το σχέδιό της δημιουργεί ένα σύστημα δύο ταχυτήτων, ενώ δηλώνει ότι θα καταψηφίσει την κυβερνητική πρόταση.

Στο αναλυτικό ενημερωτικό σημείωμά του, το Κίνημα Αλλαγής επικεντρώνει τη δριμεία κριτική του σε έξι σημεία και θέτει σειρά ερωτημάτων για τη δημοσιονομική επιβάρυνση που εκτιμά πως θα φέρει η κυβερνητική πρόταση, καθώς δεν παρέχει καμία ουσιαστική εγγύηση για όσα θεσπίζει. Το Κίνημα Αλλαγής υποστηρίζει πως η κυβερνητική παρέμβαση οδηγεί σε δραματική μείωση των επικουρικών συντάξεων.

Ταυτόχρονα, προτείνει: 1. Στήριξη του πρώτου πυλώνα της ασφάλισης με τη μετάβαση σε έναν φορέα ΕΦΚΑ που λειτουργεί με διαφάνεια, αποτελεσματικότητα και παρέχει κίνητρο ασφάλισης μέσα από την ενίσχυση του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης.

2. Ανάπτυξη του δεύτερου πυλώνα της ασφάλισης, με σύσταση και ανάπτυξη των επαγγελματικών ταμείων. Χωρίς κανέναν ηλικιακό διαχωρισμό.

Ακολουθεί το πλήρες ενημερωτικό κείμενο του ΚΙΝΑΛ για τις επικουρικές συντάξεις:

«1] Παρέμβαση με συντηρητικό και ιδεοληπτικό περιεχόμενο.

Η Κυβέρνηση έθεσε σε διαβούλευση ένα Σχέδιο Νόμου για τη δήθεν “μεταρρύθμιση” στις επικουρικές συντάξεις.

Με το σχέδιο της δημιουργεί ένα σύστημα δύο ταχυτήτων.

Διατηρεί το σημερινό αναδιανεμητικό σύστημα για συνταξιούχους και εργαζόμενους άνω των 35 ετών και εισάγει ένα κεφαλαιοποιητικό σύστημα (κουμπαρά) για τους νεοεισερχόμενους στην εργασία και τους νέους ως 35 ετών (προαιρετικά).

Επιχειρεί έτσι ξεκινώντας από τις Επικουρικές, την κατάργηση του αναδιανεμητικού συστήματος στην Κοινωνική Ασφάλιση. Αυτή είναι μια βαθιά συντηρητική και ιδεοληπτική επιλογή.

Γιατί επιχειρεί να περάσει από ένα σύστημα που στηρίζεται στην αλληλεγγύη των γενεών, στην συλλογική προσπάθεια και το “κοινό καλό”, σε ένα σύστημα που κυριαρχεί απόλυτα το ατομικό συμφέρον.

Όπως η ΝΔ πράττει σ όλους τους τομείς της οικονομικής και κοινωνικής ζωής.

Στην υγεία, την παιδεία, την εργασία, στην επιχειρηματικότητα.

2] Αδιέξοδα και κίνδυνοι για τους σημερινούς εργαζόμενους και συνταξιούχους.

Το Κυβερνητικό σχέδιο οδηγεί σε επικίνδυνα οικονομικά αδιέξοδα το Ενιαίο Επικουρικό Ταμείο (ΕΤΕΑΕΠ).

Γιατί μειώνει σταδιακά, αλλά σταθερά τα έσοδα του, μια και οι εισφορές των νέων θα εντάσσονται στο “άλλο” σύστημα, στον νέο φορέα που δημιουργείται.

Έτσι σύμφωνα με τις αναλογιστικές μελέτες το Επικουρικό Ταμείο θα έχει ετήσιο έλλειμμα:

1 δισ. ευρώ μετά το 2030

3 δισ. ευρώ μετά το 2040.

Με το συνολικό κόστος της “μετάβασης” να ανέρχεται στα 75-78 δισ. ευρώ.

Ποιο Υπουργείο, και ποια Κυβέρνηση τότε θα δεχθεί να καλύπτει τέτοια ποσά, που επιπλέον θα επιβαρύνουν και το δημόσιο χρέος;

Ελλείμματα 10πλάσια από αυτά που έχουμε σήμερα.

Προφανώς θα οδηγηθούμε σε νέα πολύ μεγάλη μείωση των επικουρικών συντάξεων, μετά από αυτή που επέβαλε ο Νόμος Κατρούγκαλου.

Ή σε μεγάλη αύξηση των εισφορών στην επικουρική ασφάλιση.

Επισημαίνουμε ότι με βάση το μοντέλο της Κυβέρνησης, το 2050 θα έχουμε 1.650.000 συνταξιούχους με το παλιό σύστημα και κανένα ασφαλισμένο, άρα καμία εισροή νέων πόρων.

Το απόλυτο αδιέξοδο.

Όσο για τα αποθεματικά των Ταμείων, δεν αρκούν παρά για να καλύψουν τα ελλείμματα μόνο των πρώτων ετών.

3] Λόγια…λόγια…λόγια για τους νέους εργαζόμενους.

Η Κυβέρνηση δηλώνει ότι οι νεοεισερχόμενοι στην εργασία, «μπορεί» να πάρουν μεγαλύτερες επικουρικές συντάξεις.

Για να γίνει πράξη όμως αυτό, πρέπει η οικονομία να καλπάζει ανοδικά για δεκαετίες και οι “επενδύσεις” των εισφορών τους να αποδίδουν.

Ποιος το εγγυάται αυτό;

Ποιος μπορεί να αποκλείσει μια νέα οικονομική κρίση ή προβλήματα σε μερικά χρόνια;

Αν υπάρξουν τέτοια προβλήματα οι σημερινοί νέοι θα πάρουν μόνο μια “εγγυημένη” επικούρηση, που θα είναι 25% χαμηλότερη από τη σημερινή.

Οι υπεραισιόδοξες Κυβερνητικές προβλέψεις, οδηγούν σε εκτιμήσεις κάθε άλλο παρά υπεύθυνες. Παίζουν ουσιαστικά επικοινωνιακό παιγνίδι εις βάρος της νέας γενιάς.

4] Οι…σίγουρα κερδισμένοι από την αλλαγή.

Με το νέο σύστημα ενισχύονται οι πόροι που θα διατίθενται για επενδύσεις στην κεφαλαιαγορά, από τις εταιρείες διαχείρισης κεφαλαίων.

Αυτοί είναι οι μόνοι που θα κερδίσουν στα σίγουρα.

Εξ’ άλλου η Διοίκηση και οι διαχειριστές του νέου φορέα δεν θα έχουν καμία ευθύνη για τυχόν αρνητικό αποτέλεσμα από τις «επενδύσεις» στα χρηματιστήρια των εισφορών της νέας γενιάς, μια και η Κυβέρνηση φροντίζει να νομοθετήσει το ακαταδίωκτο τους.

5] Ένα σύστημα που δεν υπάρχει στις ανεπτυγμένες χώρες της Ευρώπης.

Είναι ψευδής ο Κυβερνητικός ισχυρισμός ότι αυτό το μοντέλο εφαρμόζεται στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

Όμως καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν έχει σύστημα ατομικών λογαριασμών (κουμπαρά) και μάλιστα υποχρεωτικό.

Ακόμη και στη Σουηδία που επικαλείται η ΝΔ, το σύστημα έχει ισχυρά διανεμητικά στοιχεία και αλληλεγγύη των γενεών, δεν είναι μόνο ατομικός κουμπαράς.

6] Η Κυβέρνηση “κλείνει τα μάτια”, αγνοεί επιδεικτικά τα πραγματικά προβλήματα του Ασφαλιστικού Συστήματος.

• Σήμερα 283.000 συνταξιούχοι περιμένουν για πολλούς μήνες να πάρουν την σύνταξη τους (156.000 κύριες και 127.000 επικουρικές).

Και δεκάδες χιλιάδες ακόμη το εφ’ άπαξ τους.

Αυτά που δικαιούνται, μετά από δεκαετίες εργασιακού βίου και καταβολής εισφορών.

Ένα εφιαλτικό νούμερο που η ανικανότητα της Κυβέρνησης οδηγεί στην συνεχή αύξηση του κατά 35% αυξήθηκαν συνολικά οι εκκρεμότητες επί διακυβέρνησης ΝΔ. Ένα κράτος αναξιόπιστο απέναντι στους πολίτες του.

• Σήμερα και μετά την ψήφιση Κατρούγκαλου-Βρούτση, οι νέοι συνταξιούχοι παίρνουν μειωμένες συντάξεις.

Μάλιστα μειώθηκε ιδιαίτερα το ανταποδοτικό μέρος των κύριων συντάξεων, δημιουργώντας ένα αντικίνητρο ασφάλισης των εργαζόμενων.

• Σήμερα και παρά τις ιδιαίτερα δυσμενείς προβλέψεις, η Κυβέρνηση δεν παίρνει κανένα ουσιαστικό μέτρο για την αντιμετώπιση του Δημογραφικού προβλήματος, που απειλεί και το μέλλον της Κοινωνικής Ασφάλισης.

Μάλιστα δεν προβλέπονται και ουσιαστικές παρεμβάσεις στον τομέα αυτό, ούτε και από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.

• Σήμερα-και μετά την κατάργηση του ΕΚΑΣ από τον ΣΥΡΙΖΑ-υπάρχουν πάρα πολλοί συνταξιούχοι, που λαμβάνουν κύρια σύνταξη φτώχειας, ακόμη και 200 ευρώ.

Ένα απαράδεκτο φαινόμενο για μια ευρωπαϊκή κοινωνία.

Για όλα αυτά “ούτε φωνή, ούτε ακρόαση”, πλήρης αδιαφορία από την Κυβέρνηση της ΝΔ.

7] Ώρα για τολμηρές αλλαγές και πραγματικές μεταρρυθμίσεις στην Ασφάλιση

Συμπέρασμα: Το Κυβερνητικό σχέδιο είναι επικίνδυνο για τους νυν εργαζόμενους χωρίς να προσφέρει ουσιαστικά στους νέους.

Όμως εμείς δεν επιλέγουμε την “ακινησία”. Είναι ώρα για άμεσες και τολμηρές αλλαγές, που θα στηρίζουν το σύστημα.

Με προϋπόθεση βέβαια την άμεση αντιμετώπιση της ντροπής των εκατοντάδων χιλιάδων εκκρεμών συντάξεων.

Τι προτείνουμε:

A. Στήριξη του πρώτου πυλώνα της ασφάλισης με τη μετάβαση σε ένα Φορέα ΕΦΚΑ που λειτουργεί με διαφάνεια , αποτελεσματικότητα και παρέχει κίνητρο ασφάλισης μέσα από την ενίσχυση του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης. Η σημερινή κατάσταση του ΕΦΚΑ αποτελεί παράγοντα απαξίωσης της Κοινωνικής Ασφάλισης πολύ περισσότερο για τους νέους.

Β) Ανάπτυξη του δεύτερου πυλώνα της Ασφάλισης, με σύσταση και ανάπτυξη των επαγγελματικών Ταμείων.

Χωρίς κανένα ηλικιακό διαχωρισμό.

Αυτή η πραγματική μεταρρύθμιση που ξεκίνησε το 2010 από την Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αλλά δεν είχε συνέχεια.

Η εμπειρία από τα 4 πρώτα επαγγελματικά Ταμεία που ιδρύθηκαν και λειτουργούν (Φαρμακοϋπαλλήλων, Ασφ. Επιχειρήσεις, Πετρελαιοειδών, Τροφίμων) με συμφωνίες εργοδοτών-εργαζόμενων, αποτελεί μια θετική παρακαταθήκη για την συνέχεια.

Τα επαγγελματικά Ταμεία, έχουν την δυνατότητα να αξιοποιούν με δική τους επιλογή τα αποθεματικά τους, χωρίς κρατικές παρεμβάσεις και να εξασφαλίζουν τις μεγαλύτερες αποδόσεις για ασφαλισμένους και συνταξιούχους.

Γ) Θεσμοθέτηση ελάχιστου και εγγυημένου εισοδήματος για τους συνταξιούχους με επαναφορά μιας νέας μορφής ΕΚΑΣ.

Αυτό που καθιέρωσε η Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ το 1996 και κατήργησε τελικά το Μνημόνιο του ΣΥΡΙΖΑ.

Δ) Γενναία μέτρα για το Δημογραφικό τώρα.

Με οικονομική στήριξη των νέων ζευγαριών που αποκτούν παιδιά αλλά και ουσιαστική επιδότηση, της απόκτησης στέγης (ή του ενοικίου τους).

Κίνητρα για την είσοδο των νέων στην αγορά εργασίας.

Για κάθε 1.000 ευρώ που πληρώνει μια επιχείρηση για πρόσληψη επιπλέον εργαζόμενων (με πλήρη απασχόληση) να φοροαπαλλάσσεται για 1.500.

Νέο σύστημα κατάρτισης για την ανταπόκριση τους στα νέα επαγγέλματα που δημιουργεί η ψηφιακή εποχή.

8] Καταψηφίζουμε το Κυβερνητικό σχέδιο.

Προτείνουμε ένα διάλογο ουσίας για το Ασφαλιστικό. Ώστε να σχεδιάσουμε ένα δίκαιο και βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα.

Όχι στα επικοινωνιακά περιτύλιγμα, αδιέξοδων δήθεν λύσεων.

Γιατί το όλο το σύστημα πρέπει να εξετασθεί σε βάθος. Όταν η οικονομία και η κοινωνία εξελίσσεται, θα εξελίσσεται και αυτό. Αλλά με μελέτες και παραδοχές, που θα κάνουν κάθε αλλαγή και πραγματική μεταρρύθμιση».



Πηγή