Κορκίδης: Κατώτερη των προσδοκιών η εικόνα των θερινών εκπτώσεων 


«Κατώτερη των προσδοκιών εμφανίζεται έως τώρα η εικόνα των θερινών εκπτώσεων, κατά βάση στον κλάδο ένδυσης και υπόδησης, ο οποίος εξαρτάται άμεσα από τη συγκεκριμένη εκπτωτική περίοδο», όπως αναφέρει σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης, σχετικά με την πορεία των θερινών εκπτώσεων.

Ο ίδιος προσθέτει: «Οι αυξήσεις των τιμολογίων στο ρεύμα και ο καύσωνας επηρέασαν την αγορά τον Ιούλιο. Όσα συνέβησαν με τα τιμολόγια του ρεύματος προκαλώντας φόβο νέων αυξήσεων στους καταναλωτές, αλλά και ο συνεχιζόμενος καύσωνας, ήταν δραστικοί παράγοντες για την αγορά. Οι εκπτώσεις που αφορούν κυρίως σε κλάδους της λιανικής που περιμένουν πολλά από την περίοδο αυτή, δεν κινήθηκαν ικανοποιητικά. Ειδικά για την ένδυση και υπόδηση, καθότι είναι ο κλάδος που έχει την ελαστικότερη ζήτηση και είναι το πρώτο πράγμα που ο κόσμος θα περιορίσει ως προς τις δαπάνες του, είτε λόγω έλλειψης χρημάτων, είτε επειδή θα επιλέξει τις διακοπές ως προτεραιότητα. Ο κόσμος δεν συγκινήθηκε από τις φετινές εκπτώσεις για να βρει προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές. Αναμφίβολα υπήρξε ιεράρχηση των αναγκών, λόγω διαθέσιμου εισοδήματος, αυξημένων δαπανών και διαφορετικών προτεραιοτήτων. Ο κόσμος επιθυμεί να βγει περισσότερο και να πάει διακοπές παρά να αγοράσει διαρκή καταναλωτικά αγαθά. Η επιβράδυνση του τζίρου είναι μεγαλύτερη από αυτή που περιμέναμε και ειδικά για μικρότερες επιχειρήσεις, κάτι που είναι ακόμα περισσότερο αισθητό σε περιοχές όπου δεν υπάρχει έντονη κινητικότητα λόγω του τουρισμού. Αλλά και στις τουριστικές περιοχές δεν επαρκεί ο τουρισμός για να καλύψει το έλλειμμα του Έλληνα καταναλωτή. Η πτώση του τζίρου δεν είναι το ίδιο μεγάλη στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις λιανικής στα κέντρα των πόλεων και στα εμπορικά κέντρα. Σε κάθε περίπτωση τα επίσημα στοιχεία είναι αυτά που θα δείξουν ποια είναι τα ακριβή δεδομένα καθώς και ποια είναι η θέση όλων των εταιρειών σε σχέση με την κατανάλωση. Το βέβαιο είναι ότι υπάρχει μετατόπιση τζίρου στις μεγάλες αλυσίδες, τα πολυκαταστήματα και τους κλιματιζόμενους πολυχώρους, που μάλιστα δηλώνουν αύξηση του τζίρου τους από 3,4% έως και 7%. Στόχος παραμένει να τζιράρει η αγορά και φέτος πάνω από τα 7 δισ. ευρώ στο δίμηνο των εκπτώσεων Ιουλίου – Αυγούστου, συμπεριλαμβανομένων τροφίμων, οχημάτων και καυσίμων, ενώ αν αφαιρεθούν οι τρεις κατηγορίες ο τζίρος της λιανικής υπολογίζεται κοντά στα 3 δισ. ευρώ. Η πρόβλεψη μας είναι ότι θα κινηθούμε περίπου στα περσινά επίπεδα, αφού εκτός των άλλων ο εισερχόμενος τουρισμός δεν παρουσιάζει το ίδιο ποιοτικά χαρακτηριστικά με πέρυσι. Πάντως, οι τουριστικές περιοχές θα είναι οι πιο κερδισμένες, καθώς και το κέντρο της πρωτεύουσας που έχει γίνει τουριστικός προορισμός με μέσο όρο δύο διανυκτερεύσεις. Ελπίζουμε, παρά τις θερινές διακοπές, τα πράγματα να εξελιχθούν καλύτερα σε αγοραστική κίνηση τον Αύγουστο».

Ενημερωτικά, υπενθυμίζει ο κ. Κορκίδης ότι ο τζίρος στο λιανικό εμπόριο, το πρώτο εξάμηνο του 2024, δείχνει επιβράδυνση της αύξησης που παρατηρήθηκε τις δύο προηγούμενες χρονιές, δηλαδή το 2022 και το 2023. Μάλιστα, χωρίς τις κατηγορίες τροφίμων, καυσίμων και οχημάτων, αναλογεί στο 36% του συνόλου της λιανικής. Για του λόγου το αληθές, ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο, σε ετήσια βάση, αυξήθηκε πέρυσι κατά 7% και έφτασε τα 68,2 δισ. ευρώ. Εάν όμως εξαιρέσουμε τρόφιμα, καύσιμα και οχήματα, ο τζίρος έφτασε τα 24,8 δισ. ευρώ, ενώ για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν ξεπέρασε τα 20 δισ. ευρώ και μάλιστα, με αύξηση που περιορίστηκε στο 1,7%, δηλαδή πολύ μικρότερη του ετήσιου πληθωρισμού. Από τα παραπάνω στοιχεία δεν πρέπει να μας διαφεύγουν οι ετήσιες online αγορές αγαθών που φθάνουν τα 17,5 δισ. ευρώ, αντιστοιχούν στο 25% των συνολικών πωλήσεων, εκ των οποίων μόνο το 50% μένει στην ελληνική αγορά. Τα συγκριτικά στοιχεία του πρώτου εξαμήνου δείχνουν επιβράδυνση των πωλήσεων κατά το ήμισυ στο 3,4% και την ακρίβεια να «φρενάρει» την κατανάλωση η οποία, σημειωτέον, συμμετέχει στο 70% του ΑΕΠ της χώρας μας».



enikonomia.gr