Με ορούς η πώληση των F-16 στην Τουρκία λέει ο Μπλίνκεν
Στην Επιτροπή Διεθνών Σχέσων, της Αμερικανικής Βουλής ο Άντονι Μπλίνκεν, όταν ρωτήθηκε από βουλευτή των Δημοκρατικών τι προτίθεται να κάνει η αμερικανική κυβέρνηση, καθώς είναι δεδομένο ότι τουρκικά F-16 χρησιμοποιούνται για να παραβιάζεται η ελληνική κυριαρχία.
Από την πλευρά του, ο αμερικανικός ΥΠ.ΕΞ. απάντησε ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ επιθυμεί να πουλήσει και να αναβαθμίσει τουρκικά F-16, προκειμένου να υπάρχει σωστή διαλειτουργικότητα στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ.
Ωστόσο, είπε , ότι θα προσπαθήσει να βρει η αμερικανική κυβέρνηση ένα τρόπο έτσι ώστε να διασφαλίσει ότι αυτά δεν θα χρησιμοποιηθούν στην ένταση ανάμεσα σε συμμάχους του ΝΑΤΟ.
Συνεχίζονται οι τουρκικές αμφισβητήσεις στο Αιγαίο
Από την άλλη, η Άγκυρα μπορεί να έχει ρίξει τους τόνους ωστόσο, όπως αποκαλύπτει το MEGA, συνεχίζει να αμφισβητεί ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα στο Αιγαίο.
Δεν υπάρχει σε φραστικό – τουλάχιστον – επίπεδο, επιθέσεις από αξιωματούχους της Τουρκίας σε βάρος της Ελλάδας, ούτε παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου (FIR), ωστόσο υπάρχουν από την πλευρά της Τουρκίας παραβιάσεις των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων με NOTAM.
Στην πρώτη περίπτωση , η Αθήνα δέσμευσε περιοχές προκειμένου να διεξαχθεί στις 26 Απριλίου με 4 Μαΐου η πολυεθνική πλέον άσκηση «Ηνίοχος».
Η Τουρκία αντέδρασε λέγοντας ότι δεν μπορεί να γίνει στα νησιά αυτά άσκηση.
Συγκεκριμένα, αφορά τα νησιά της Χίου, Σάμου, Ψαρά, Ικαρία, Κω, Ρόδο, Κάσσο, Κάρπαθο, Κάλυμνο και Καστελόριζο, καθώς η Τουρκία θεωρεί ότι αυτά τα νησιά πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα.
Στην δεύτερη περίπτωση, μόλις χθες το βράδυ, η Τουρκία εξέδωσε την δική της ΝΟΤΑΜ, με αυτή διχοτομεί στα δύο το Αιγαίο. Χωρίς να έχει καμία δικαιοδοσία, η Τουρκία εξέδωσε την ΝΟΤΑΜ Α1968, λέγοντας ότι σε αυτές τις περιοχές θα διεξαχθούν πτήσεις στον διεθνή εναέριο χώρο του Αιγαίου.
Άμεση ήταν η αντίδραση της Αθήνας, που λέει ότι δεν υπάρχει καμία δικαιοδοσία της Τουρκίας μέσα στο FIR Αθηνών κι εκτός όλων των άλλων από τις περιοχές παραβιάζεται εθνική ελληνική κυριαρχία και δεν μπορεί να δεσμεύονται περιοχές για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, καθώς παρεμποδίσουν και τις επιβατικές και τις εμπορικές πτήσεις.