Μεγάλες ανατιμήσεις σε όλο το φάσμα της αγοράς τον Νοέμβριο
Ολο το φάσµα των αγαθών και υπηρεσιών, από φυσικό αέριο και πετρέλαιο μέχρι ψωμί και είδη ένδυσης, χαρακτηρίζουν πλέον οι ανατιμήσεις, οι οποίες μάλιστα είναι υψηλές όχι μόνο σε σύγκριση με πέρυσι, αλλά ακόμη και σε σύγκριση με ένα μήνα πριν, εξέλιξη που επιδεινώνει συνεχώς την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο Νοέμβριος έκλεισε με πληθωρισμό 4,8%, στο δεύτερο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2011, οπότε είχε διαμορφωθεί σε 5,2%. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών καταγράφονται, όπως ήταν αναμενόμενο, στα ενεργειακά προϊόντα και κυρίως στο φυσικό αέριο, όπου παρατηρείται σχεδόν τριπλασιασμός της τιμής, όμως είναι πολύ υψηλές και σε σειρά άλλων αγαθών, μεταξύ αυτών και σε βασικά είδη διατροφής, όπως το ψωμί, τα ζυμαρικά, οι πατάτες, τα ψάρια, το κρέας, το κοτόπουλο και τα αλλαντικά. Ανατιμήσεις, πλέον, καταγράφονται ακόμη και στα είδη ένδυσης και υπόδησης, κατηγορία στην οποία οι τιμές επί σχεδόν μία δεκαετία μειώνονταν ή έμεναν στάσιμες. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι ενώ μέχρι τις αρχές του φθινοπώρου αυξήσεις στην κατηγορία του κρέατος παρατηρούνταν μόνο στο αρνί και στο κατσίκι, πλέον καταγράφονται ανατιμήσεις, και μάλιστα σημαντικές, και στο χοιρινό και στο μοσχάρι και στα πουλερικά, κάτι που σχετίζεται κυρίως με τη μεγάλη αύξηση της τιμής των ζωοτροφών και της ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι μεταβολές τιμών σε ετήσια βάση στις κύριες κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή έχουν ως εξής:
• 3,5% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί (4,3%), άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (2,4%), ζυμαρικά (3,9%), μοσχάρι (1,5%), πουλερικά (5,6%), αρνί και κατσίκι (21,3%), παρασκευάσματα με βάση το κρέας (6,1%), νωπά ψάρια (9,8%), τυριά (3,5%), ελαιόλαδο (18,5%), άλλα βρώσιμα έλαια (16,7%), νωπά φρούτα (0,4%), νωπά λαχανικά (2,5%), πατάτες (11,9%), σοκολάτες – προϊόντα σοκολάτας (3,8%), καφέ (3,9%).
• 3,9% στην ομάδα «Ενδυση και υπόδηση».
Αυξήσεις καταγράφονται και σε ένδυση – υπόδηση, όπου οι τιμές παρέμεναν σταθερές την τελευταία δεκαετία.
• 17,7% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών (0,3% ), ηλεκτρισμό (37,8%), φυσικό αέριο (180,9%), πετρέλαιο θέρμανσης (45,2%).
• 2,3% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη (3,2%), υαλικά – επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (5,3%), είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (1,8%), οικιακές υπηρεσίες (5,7%).
• 9,3% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά (24,9%), καινούργια αυτοκίνητα (6,3%), εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο (12,1%).
• 1,3% στην ομάδα «Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια – ζαχαροπλαστεία – καφενεία (1,1%) και ξενοδοχεία – μοτέλ – πανδοχεία (12,8%).
Σημαντικές ανατιμήσεις καταγράφονται και σε μηνιαία βάση, επίσης σε ό,τι έχει σχέση με την ενέργεια, συμπαρασύροντας τις τιμές προς τα πάνω και σε σειρά άλλων προϊόντων. Η τιμή του φυσικού αερίου αυξήθηκε τον Νοέμβριο του 2021 σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2021 κατά 31,7% και του ηλεκτρικού ρεύματος κατά 15,9%.