Μεσοπρόθεσμο με δύο σενάρια εξετάζει η κυβέρνηση
Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για τη σύνταξη του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2021-2024, με το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στις νέες φοροελαφρύνσεις που θα περιλαμβάνει, ανάλογα με τη μείωση ή μη του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Ο υφυπουργός Δημοσιονομικής Πολιτικής Θεόδωρος Σκυλακάκης εξέδωσε την Τρίτη εγκύκλιο για την κατάρτιση του προγράμματος, δίνοντας οδηγίες για τη διαμόρφωση μόνο ενός βασικού σεναρίου, «χωρίς πρόσθετες παρεμβάσεις και νέες πολιτικές, πέραν εκείνων που έχουν θεσμοθετηθεί μέχρι σήμερα». Ετσι, αφήνει ανοικτό να υπάρξει εκ των υστέρων και ένα εναλλακτικό σενάριο, με πρόσθετες παρεμβάσεις, οι οποίες θα μπορέσουν να υλοποιηθούν ανάλογα με την εξέλιξη των αιτημάτων της κυβέρνησης για πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο. Πάντως, προς το παρόν, υπενθυμίζει ο υφυπουργός στους φορείς του Δημοσίου και της γενικής κυβέρνησης ότι «η χώρα ως βασικό σενάριο έχει δεσμευθεί στην υλοποίηση συγκεκριμένων δημοσιονομικών στόχων για την περίοδο 2021-2024, οι οποίοι στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας προβλέπουν την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης μέχρι το 2022».
Οι φορείς καλούνται να προβλέψουν έξοδα και έσοδα για όλη την περίοδο έως το 2024, με ρεαλισμό και ακρίβεια. Το υπουργείο Οικονομικών επισυνάπτει πίνακα με τις οροφές δαπανών, με σημείο εκκίνησης τον προϋπολογισμό του 2020. Συνολικά, οι οροφές δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού το 2024 αναμένεται να φτάσουν τα 59,702 δισ. ευρώ, έναντι 57,263 δισ. ευρώ το 2020, σύμφωνα με τους υπολογισμούς κατά ESA, του ευρωπαϊκού στατιστικού συστήματος.
«Καμπανάκι» χτυπάει η εγκύκλιος για το μισθολογικό κόστος και τις ληξιπρόθεσμες οφειλές. Για το πρώτο, προειδοποιεί τους φορείς της γενικής κυβέρνησης ότι «δεν πρέπει να ενσωματώνεται η υπόθεση αύξησης του προσωπικού λόγω νέων προσλήψεων, μετακινήσεων, μετατάξεων κ.λπ.», καθώς οι σχετικές εκτιμήσεις γίνονται κεντρικά. Επιπλέον, οι φορείς καλούνται να υποβάλουν απολογιστικά στοιχεία προσλήψεων, μετατάξεων και αριθμού προσωπικού για τα έτη 2018 και 2019.
Για τις απλήρωτες υποχρεώσεις, επισημαίνεται ότι οδηγούν σε επιδείνωση του δημοσιονομικού αποτελέσματος για την περίοδο αναφοράς. Σε ειδική σειρά θα καταγράφεται και το στοκ των απλήρωτων υποχρεώσεων, ανεξαρτήτως αν έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες ή όχι, και θα γίνεται πρόβλεψη για το ύψος τους για κάθε χρονιά της περιόδου 2020-2024.