Ο δεκάλογος της ορθής οδηγικής συμπεριφοράς


Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που αφορούν στα τροχαία ατυχήματα τα οποία έλαβαν χώρα στην Ελλάδα τον τελευταίο μήνα του προηγούμενου έτους, τα ευρήματα είναι αρκετά αισιόδοξα, όχι όμως ικανοποιητικά. Μπορεί να παρατηρήθηκε μία σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων της τάξης του 30%, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2019, όμως τα ποσοστά των απωλειών, των ελαφρά ή βαριά τραυματιών, μας υπενθυμίζουν πως είναι ευθύνη όλων μας, να είμαστε περισσότερο προσεκτικοί, όταν μοιραζόμαστε τους δρόμους με τους συμπολίτες μας.

Διότι ακόμη και αν οι παρούσες συνθήκες έχουν περιορίσει σημαντικά τις μετακινήσεις, τις χιλιομετρικές αποστάσεις που διανύουμε και τον αριθμό των οχημάτων που κυκλοφορούν στις μεγάλες λεωφόρους, υπάρχουν άνθρωποι που χάνουν καθημερινά τη ζωή τους στην άσφαλτο.

Λαμβάνοντας υπόψη μας όλα τα παραπάνω στοιχεία, λοιπόν, καταλαβαίνουμε πως ο μόνος τρόπος για να μπορέσουμε να μηδενίσουμε αυτά τα ποσοστά και να μετατρέψουμε το οδικό δίκτυο σε ένα ασφαλές περιβάλλον για όλους, είναι να αποκτήσουμε μία ευσυνείδητη οδηγική συμπεριφορά, η οποία δεν θα θέτει σε κίνδυνο τη δική μας ζωή ή εκείνη των γύρω μας. Παρακάτω, λοιπόν, έχουμε συγκεντρώσει τους κανόνες που οφείλουμε να θυμόμαστε, ενώ είμαστε στον δρόμο, καθώς και τις σύγχρονες λύσεις που μας «εκπαιδεύουν» καθημερινά να γινόμαστε καλύτεροι και πιο υπεύθυνοι οδηγοί.

Ελέγχουμε το όχημα πριν την επιβίβαση

Ένα από τα πρώτα πράγματα που μάθαμε όλοι με την εγγραφή μας στη σχολή οδηγών, είναι πως πριν επιβιβαστούμε στο όχημά μας, οφείλουμε να ελέγξουμε σχολαστικά πως είναι λειτουργικό και σε θέση να μετακινηθεί. Αφού δοκιμάσουμε την πίεση των ελαστικών, τις φωτεινές ενδείξεις στο ταμπλό και τη θέση των καθρεφτών του οχήματος, πλέον θα είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε.

Φέρουμε στο ντουλαπάκι όλα τα απαραίτητα έγγραφα

Ανεξάρτητα από την απόσταση που σκοπεύουμε να διανύσουμε, τα έγγραφα του οχήματος είναι απαραίτητο να βρίσκονται πάντα μέσα στο ντουλαπάκι του. Η άδεια κυκλοφορίας, το αντίγραφο της ασφάλειας του οχήματος, καθώς και το manual από την εταιρεία κατασκευής, μας εξασφαλίζουν πως θα είμαστε καλυμμένοι σε κάθε απρόβλεπτη συνθήκη, που μπορεί να προκύψει στον δρόμο μας.

Φοράμε κράνος ή ζώνη ασφαλείας ακόμη και σε κοντινές αποστάσεις

Μπορεί τα τροχαία δυστυχήματα να αποτελούν την 9η συχνότερη αιτία θανάτου και την 1η σε ηλικίες έως 25 ετών όμως, όλα θα ήταν πολύ διαφορετικά αν δεν παραλείπαμε να φοράμε τη ζώνη ασφαλείας ή το κράνος μας στο αυτοκίνητο ή τη μοτοσυκλέτα, αντίστοιχα. Βλέπετε, όταν ένα όχημα ακινητοποιείται απότομα, τα σώματα των επιβατών που δεν φορούν ζώνη συνεχίζουν να διατηρούν την ίδια ταχύτητα, με αποτέλεσμα να προκαλούνται σοβαροί τραυματισμοί κατά την πρόσκρουσή τους με το ταμπλό, το παρμπρίζ ή τον αερόσακο.

Ακολουθούμε πιστά τις υποδείξεις της οδικής σήμανσης

Η εμπιστοσύνη και η σιγουριά που αισθανόμαστε ενώ αποκτούμε μεγαλύτερη εμπειρία στο τιμόνι, είναι δύο βασικοί λόγοι που μας κάνουν να υπερεκτιμούμε συχνά τις ικανότητές μας και να παραβλέπουμε την οδική σήμανση. Ακολουθώντας τις πινακίδες της οδικής σήμανσης ή τις υποδείξεις του τροχονόμου και παραμένοντας το ίδιο προσεκτικοί και συντηρητικοί στην οδήγησή μας, όπως τον πρώτο καιρό, θα είμαστε σίγουροι πως θα φτάσουμε με ασφάλεια στον προορισμό μας, χωρίς να θέσουμε σε κίνδυνο εμάς, τους συνεπιβάτες και τους ανθρώπους που μοιράζονται τον ίδιο δρόμο με εμάς.

Αξιοποιούμε τις smart drive λύσεις που μας προσφέρει η τεχνολογία

Τα καλά νέα είναι πως όσο η τεχνολογία εξελίσσεται, τόσες περισσότερες επιλογές για επιπλέον ασφάλεια και άνεση μας προσφέρει και σε ό,τι αφορά στην οδήγηση και δη, την «έξυπνη». Το γεγονός, για παράδειγμα, ότι σήμερα μπορούμε να στρεφόμαστε σε τεχνολογίες τηλεματικής που μας παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες καθώς βρισκόμαστε εν κινήσει, είναι σίγουρα ιδιαίτερα σημαντικό. Το ίδιο και το ότι πλέον έχουμε τη δυνατότητα να απολαμβάνουμε smart drive λύσεις, οι οποίες ενθαρρύνουν την καλύτερη οδηγική συμπεριφορά, ακόμη και μέσα από επιλογές gamification. Δηλαδή επιλογές οδικής ασφάλειας που μας προσφέρουν σημαντικές πληροφορίες για την ανάλυση των διαδρομών μας, τον τρόπο που οδηγούμε, το αν διατηρούμε για παράδειγμα τα όρια ταχύτητας ή αποφεύγουμε τη χρήση κινητού κατά την οδήγηση και οι οποίες ουσιαστικά, μας επιβραβεύουν και μας βοηθούν να κερδίζουμε περισσότερα, όσο καλύτερα οδηγούμε.

Είμαστε απόλυτα συγκεντρωμένοι στον δρόμο

Μπορεί ο ΚΟΚ να είναι αυστηρός και τα πρόστιμα «τσουχτερά» (αφαίρεση άδειας και πινακίδων για τρεις μήνες) για όσους κάνουν χρήση κινητού τηλεφώνου ενώ οδηγούν, παρόλα αυτά εμείς βλέπουμε καθημερινά στα φανάρια της πόλης, οδηγούς να κρατούν με το ένα χέρι το τιμόνι και με το άλλο να πληκτρολογούν στην οθόνη του smartphone ή να μιλούν στο τηλέφωνο. Όσο σύντομη σε διάρκεια και αν είναι μία τέτοια κίνηση, είναι απαραίτητο η προσοχή μας να είναι διαρκώς προσηλωμένη στον δρόμο και τους καθρέφτες του οχήματος, καθώς ακόμη και μία τόσο απλή απόφαση, όπως το να απαντήσουμε σε ένα μήνυμα, μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνη καθώς οδηγούμε.

Δεν χρησιμοποιούμε ακουστικά, αλλά bluetooth ή ανοιχτή ακρόαση

Παρότι το ιδανικό θα ήταν να μην απασχολούμαστε με τίποτα άλλο ενώ οδηγούμε, έχουμε τη δυνατότητα να απαντήσουμε σε μία επείγουσα κλήση, συνδέοντας μέσω Bluetooth το κινητό μας με το όχημα ή χρησιμοποιώντας την επιλογή της ανοιχτής ακρόασης. Σε κάθε περίπτωση, τα ακουστικά απαγορεύονται σύμφωνα με τον ΚΟΚ, καθώς αποσπούν ακόμη περισσότερο την προσοχή του οδηγού.

Αποφεύγουμε τη χρήση αλκοόλ πριν βγούμε στον δρόμο

Σύμφωνα με τις υποδείξεις του ΚΟΚ, το επιτρεπόμενο όριο κατανάλωσης αλκοόλ για τους οδηγούς, είναι ανάλογο με ένα κουτάκι μπύρας, ένα ποτήρι κρασί ή ένα σφηνάκι δυνατού αλκοολούχου ποτού. Είναι απαραίτητο να μην παραβλέπουμε αυτή την υπόδειξη, λοιπόν, καθώς η κατανάλωση αλκοόλ επιβραδύνει σημαντικά τα αντανακλαστικά μας, γεγονός που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο εμάς, τους συνεπιβάτες ή τους επιβάτες των διερχόμενων οχημάτων.

Δεν βιαζόμαστε να φτάσουμε στον προορισμό μας

Ένας λάθος που κάνουμε συχνά ενώ οδηγούμε, είναι πως βιαζόμαστε να φτάσουμε στον προορισμό μας ή επιταχύνουμε επειδή δεχόμαστε «πιέσεις» από κάποιο άγνωστο όχημα, που μας ακολουθεί. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε όμως, πως ακόμη και αν έχουμε αργήσει στο ραντεβού μας ή ο οδηγός του πίσω οχήματος βιάζεται, δεν αξίζει να πάρουμε το ρίσκο και να υπερβούμε το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας.

Ελέγχουμε προσεκτικά για τα «τυφλά σημεία»

Τέλος, αυτό που κάνει έναν έμπειρο οδηγό να ξεχωρίζει από κάποιον νεότερο, είναι πως ο πρώτος έχει αποκτήσει μία καλύτερη αντίληψη του δρόμου. Έχει, λοιπόν, συνήθως καλύτερο έλεγχο του οχήματος και του δρόμου, ενώ γνωρίζει ποιες είναι οι «νεκρές» γωνίες ή αλλιώς τα «τυφλά» σημεία, στα οποία πρέπει να είναι ακόμη πιο προσεκτικός. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, το γεγονός ότι τα «τυφλά» σημεία αποτελούν μια συχνή αιτία ατυχημάτων στους δρόμους.

Η ορθή οδηγική συμπεριφορά, όχι μόνο περιορίζει τις πιθανότητες να προκύψει κάποιο ατύχημα στον δρόμο μας, αλλά την ίδια ώρα αποτελεί και ένα μέσο για να εκπαιδεύσουμε τις μικρότερες ηλικίες που δεν έχουν ανεπτυγμένη την αίσθηση του κινδύνου. Διότι μέσα από τις δικές μας πράξεις στον δρόμο, θα καλλιεργήσουμε την κυκλοφοριακή παιδεία στις νέες γενιές, αλλά και τη σημασία του να σεβόμαστε όλοι τον ΚΟΚ, χάρη στον οποίο μπορούμε και συνυπάρχουμε με ασφάλεια στους δρόμους. Ας φροντίσουμε, λοιπόν, μέσα από την οδηγική μας συμπεριφορά και τις σύγχρονες, smart drive λύσεις μας που έχουμε στη διάθεσή μας, να δημιουργήσουμε έναν κόσμο με ασφαλέστερη οδήγηση και λιγότερα ατυχήματα.



Πηγή