Ο Κορωνοϊός έπληξε και τα ταμειακά διαθέσιμα του κράτους
Σε τροχιά μείωσης βρίσκονται τα ταμειακά αποθέματα της Ελλάδας, καθώς υψηλό είναι το κόστος των μέτρων στήριξης και ανάκαμψης της οικονομίας από την πανδημία του κορωνοϊού.
Αυτό προκύπτει από την απάντηση του υπουργείου Οικονομικών στο πρόγραμμα που παρουσίασε ο ΣΥΡΙΖΑ.
Έτσι λοιπόν, τα ταμειακά διαθέσιμα του κράτους είναι 32,5 δισ. ευρώ έναντι 36-37 δισ. ευρώ που ήταν στις αρχές του μήνα. Στο μεσοδιάστημα, πληρώθηκαν τακτικές δαπάνες του δημοσίου σε καθεστώς μειωμένων εισπράξεων στο μέτωπο των εσόδων αλλά και έκτακτες πληρωμές όπως επιδόματα ειδικού σκοπού και επιστρεπτέα προκαταβολή.
Τα χρήματα κατανέμονται ως εξής:
– Διαθέσιμα της Κεντρικής Διοίκησης στην Τράπεζα της Ελλάδος: 18 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 15,7 δισ. ευρώ είναι ο Ειδικός Λογαριασμός Δημιουργίας Αποθεματικού, ο οποίος περιλαμβάνει την τελευταία εκταμίευση από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και η χρήση του γίνεται μόνο με αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις που επιβλήθηκαν επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
– Διαθέσιμα της Κεντρικής Διοίκησης στις εμπορικές τράπεζες: 2 δισ. ευρώ (και όχι 5 δισ. ευρώ, όπως αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ).
– Διαθέσιμα των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στις εμπορικές τράπεζες και στην Τράπεζα της Ελλάδος: 12,5 δισ. ευρώ (και όχι 16 δισ. ευρώ).
Από τα ανωτέρω, το Κράτος έχει να πληρώσει τοκοχρεολύσια ύψους 3,2 δισ. ευρώ έως το τέλος Ιουλίου.
Συνεπώς, όπως αναφέρει το υπουργείο Οικονομικών, τα πραγματικά διαθέσιμα, εξαιρουμένων των ανωτέρω πληρωμών και των 15,7 δισ. ευρώ του Ειδικού Λογαριασμού Δημιουργίας Αποθεματικού, είναι 13,6 δισ. ευρώ, και όχι 20,3 δισ. ευρώ που αποτυπώνει ο ΣΥΡΙΖΑ στο πρόγραμμά του.
Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ:
Το Πρόγραμμα «Μένουμε Όρθιοι», το οποίο, σύμφωνα με τον κ. Τσίπρα ήταν ένα «ολοκληρωμένο πακέτο άμεσων παρεμβάσεων», ήταν τόσο «ολοκληρωμένο», ώστε μέσα σε 50 ημέρες δεν επικαιροποιήθηκε, αλλά αναθεωρήθηκε δραστικά, προκειμένου η Αξιωματική Αντιπολίτευση να ενσωματώσει, κατόπιν εορτής, πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης ή να επιδοθεί, κατά την προσφιλή τακτική της, σε ανεύθυνη πλειοδοσία.
Ειδικότερα:
Για μια ακόμα φορά ο ΣΥΡΙΖΑ, ως προς τις ταμειακές δυνατότητες της χώρας, γεννά χρήματα από «λεφτόδεντρο». Τον ενημερώνουμε για τα ακόλουθα λάθη, τα οποία αθροίζονται σε περισσότερα από 13 δισ. ευρώ:
1ο λάθος: 6,7 δισ. ευρώ
Τα ταμειακά διαθέσιμα του Κράτους ανέρχονταν χθες, 25/5 σε 32,5 δισ. ευρώ (όχι σε 36-37 δισ. ευρώ, όπως αναφέρει το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ), τα οποία κατανέμονται ως εξής:
Διαθέσιμα της Κεντρικής Διοίκησης στην Τράπεζα της Ελλάδος: 18 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 15,7 δισ. ευρώ είναι ο Ειδικός Λογαριασμός Δημιουργίας Αποθεματικού, ο οποίος περιλαμβάνει την τελευταία εκταμίευση από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και η χρήση του γίνεται μόνο με αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις που επιβλήθηκαν επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Διαθέσιμα της Κεντρικής Διοίκησης στις εμπορικές τράπεζες: 2 δισ. ευρώ (και όχι 5 δισ. ευρώ, όπως αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ).
Διαθέσιμα των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στις εμπορικές τράπεζες και στην Τράπεζα της Ελλάδος: 12,5 δισ. ευρώ (και όχι 16 δισ. ευρώ).
Από τα ανωτέρω, το Κράτος έχει να πληρώσει τοκοχρεολύσια ύψους 3,2 δισ. ευρώ έως το τέλος Ιουλίου.
Συνεπώς τα πραγματικά διαθέσιμα, εξαιρουμένων των ανωτέρω πληρωμών και των 15,7 δισ. ευρώ του Ειδικού Λογαριασμού Δημιουργίας Αποθεματικού, είναι 13,6 δισ. ευρώ, και όχι 20,3 δισ. ευρώ που αποτυπώνει ο ΣΥΡΙΖΑ στο πρόγραμμά του.
2ο λάθος: 4-5 δισ. ευρώ
Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ αγνοεί παντελώς τη μείωση των εσόδων του Κράτους από την ύφεση. Θεωρεί ότι οι μισθοί, οι συντάξεις και οι υπόλοιπες υποχρεώσεις του Δημοσίου πληρώνονται από κάποιο «λεφτόδεντρο». Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αποφεύγει επιδεικτικά να κάνει οποιαδήποτε πρόβλεψη για το ύψος της ύφεσης. Οποιοδήποτε πρόγραμμα δεν λαμβάνει υπόψη τις μακροοικονομικές εξελίξεις, σημαίνει πώς δεν έχει πραγματοποιηθεί κατόπιν ταμειακού και δημοσιονομικού προγραμματισμού και, συνεπώς, αποτελεί πρόγραμμα εν κενώ αέρος ή άλλως έκθεση ιδεών.
Ταυτόχρονα, η Αξιωματική Αντιπολίτευση κατηγορεί συνεχώς την Κυβέρνηση, επειδή αναθεωρεί τις εκτιμήσεις της, όπως έκαναν το προηγούμενο διάστημα όλες οι ευρωπαϊκές Κυβερνήσεις, όλοι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί και οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί. Ενδεικτικά, ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις 13 Μαρτίου, εκτιμούσε ότι η ύφεση θα είναι 1% στην Ευρώπη το 2020, και – μετά από συνεχείς αναθεωρήσεις – κατέληξε σε εκτίμηση για ύφεση 7,4%. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αρχικά, στις 12 Μαρτίου, άφηνε απλώς ανοιχτό το ενδεχόμενο κάποιας ύφεσης στην ευρωζώνη για εφέτος. Μία εβδομάδα αργότερα, έκανε λόγο για ύφεση 1,2%, εάν το lockdown διαρκέσει ένα μήνα, και 4,2%, εάν το lockdown διαρκέσει τρεις μήνες. Τελικά, στις 30 Απριλίου, αναθεώρησε την εκτίμησή της για τη συρρίκνωση των οικονομιών της ευρωζώνης σε 5% έως 12%. Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας, στις 9 Μαρτίου, απλώς υποστήριζε ότι η ανάπτυξη θα είναι χαμηλότερη σε σχέση με τις προβλέψεις πριν από 3 μήνες, και τελικά, στις 19 Απριλίου, αναφέρθηκε σε ύφεση 7,5% στην ευρωζώνη. Εξάλλου, χθες η Τράπεζα της Ελλάδος εκτίμησε ότι το εύρος της ύφεσης στη χώρα μας μπορεί να κυμανθεί από 4,5% έως 9,5%, εύρος ενδεικτικό του μεγάλου βαθμού αβεβαιότητας που εξακολουθεί να υπάρχει.
Πέρα από το, προφανές, παράλογον του πράγματος, την καλύτερη απάντηση στην Αξιωματική Αντιπολίτευση δίνουν οι πολίτες, που, στη συντριπτική πλειοψηφία τους, επικροτούν τους κυβερνητικούς χειρισμούς για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας, και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί.
Υπενθυμίζουμε, για άλλη μια φορά, ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις Εαρινές Προβλέψεις της, υπογράμμισε την «ταχεία πολιτική αντίδραση της Κυβέρνησης», με «δημοσιονομικά μέτρα που στρώνουν τον δρόμο για ταχύτερη ανάκαμψη», «τα οποία αναμένεται να αποσοβήσουν ευρείας κλίμακας απολύσεις και πτωχεύσεις». Επιπρόσθετα, την περασμένη Τετάρτη, η εξαιρετικά θετική Έκθεσή της, στο πλαίσιο της 6ης αξιολόγησης ενισχυμένης εποπτείας, ανέδειξε την υπευθυνότητα της Κυβέρνησης στο πεδίο της οικονομίας, επιβεβαίωσε τόσο την ταχύτητα λήψης μέτρων όσο και την επάρκεια αυτών, και επισήμανε την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων στη χώρα μας, παρά τις αντίξοες συνθήκες του τελευταίου χρονικού διαστήματος.
3o λάθος: 2-2,5 δισ. ευρώ
Η Αξιωματική Αντιπολίτευση προτείνει την ενεργοποίηση και αναπροσανατολισμό πόρων ΕΣΠΑ, ύψους 6-6,5 δισ. ευρώ. Την ενημερώνουμε ότι ήδη έχουμε ενεργοποιήσει περισσότερα από 4 δισ. ευρώ από το τρέχον ΕΣΠΑ και, για αυτόν τον σκοπό, αυξάνεται το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) σε 8 δισ. ευρώ, από 6,5 δισ. ευρώ, τις επόμενες ημέρες. Ωστόσο, υπάρχουν και υπόλοιπες δαπάνες του ΠΔΕ που δεν μπορούν να αναπροσανατολιστούν, καθώς αποτελούν ανελαστικές δαπάνες και ώριμες υποχρεώσεις και προγράμματα.
Στις χθεσινές ανακοινώσεις του, ο ΣΥΡΙΖΑ διόρθωσε και τρία λάθη του προγράμματος «Μένουμε Όρθιοι», έστω και με καθυστέρηση 50 ημερών:
1ο λάθος που διορθώθηκε: Αναστολές φόρων και εισφορών
Χαιρόμαστε που κατάλαβε – επιτέλους – ότι η αναστολή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων έχει κόστος και περιορίστηκε σε πρόταση αναστολής, για μικρότερο χρονικό διάστημα, συγκεκριμένων φόρων, που όμως έχει ήδη αναστείλει η κυβέρνηση.
«Μένουμε Όρθιοι Ι» «Μένουμε Όρθιοι ΙΙ»
Αναστολές φόρων και εισφορών:
8-10 δισ. ευρώ Αναστολές φόρων και εισφορών:
3,5 δισ. ευρώ
2ο λάθος που διορθώθηκε: ANFAs/SMPs
Ο ΣΥΡΙΖΑ αντελήφθη ότι οι επιστροφές κερδών του Ευρωσυστήματος από ελληνικά ομόλογα (ANFAs και SMPs) είναι διαθέσιμες σε ορίζοντα τριών ετών, και όχι άμεσα, και τις εξαίρεσε από τις πηγές χρηματοδότησης. Ωστόσο, η πρότασή του να ζητήσουμε εμπροσθοβαρώς την εκταμίευση των χρημάτων αυτών αποδεικνύει ότι δεν θυμάται τι υπέγραψε ως Κυβέρνηση, όταν, τον Ιούνιο του 2018, δεσμεύτηκε η καταβολή να γίνει σε δόσεις και υπό την προϋπόθεση της επιτυχούς ολοκλήρωσης των αξιολογήσεων της ενισχυμένης εποπτείας, στην οποία ο ΣΥΡΙΖΑ μάς έβαλε.
3ο λάθος που διορθώθηκε: Μειώσεις φόρων
Η Αξιωματική Αντιπολίτευση θυμήθηκε να προσθέσει μέτρα όπως η μείωση της προκαταβολής φόρου κατά 50% και η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 6%, μετά – φυσικά – από τις ανακοινώσεις της Κυβέρνησης την περασμένη Τετάρτη.
Τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση δεν την είχε καν αναφέρει όταν ο πρόεδρός του κ. Τσίπρας συζήτησε στις 8/5 με εκπροσώπους φορέων της εστίασης. Όσο για τη μείωση της προκαταβολής φόρου, ο ΣΥΡΙΖΑ, αφού ισοπέδωσε τις επιχειρήσεις με την εκτόξευση της προκαταβολής φόρου στο 100% επί των ημερών του, τώρα έρχεται, μετά την κυβερνητική δέσμευση για γενναία μείωσή της, να προσπαθήσει να πλειοδοτήσει. Δηλαδή, «να σε κάψω Γιάννη, να σ’ αλείψω λάδι»!
Και νέα λάθη…
Η Αξιωματική Αντιπολίτευση διαπράττει, όμως, άλλη μία σειρά λαθών:
Αναφορικά με τη στήριξη της εργασίας, αναρωτιόμαστε πώς η επιχείρηση θα καταβάλει 60% του μισθολογικού κόστους υποχρεωτικά, την ώρα που δεν έχει έσοδα. Προφανώς, ο ΣΥΡΙΖΑ προτιμά το κλείσιμο των επιχειρήσεων, τις απολύσεις και τα επιδόματα ανεργίας.
Σχετικά με την μη επιστρεπτέα ενίσχυση, απορούμε πώς ο ΣΥΡΙΖΑ επαίρεται ότι στόχος του προγράμματός του είναι η κατά το δυνατόν ελάχιστη αύξηση του λόγου Χρέος/ΑΕΠ. Τον ενημερώνουμε ότι το εν λόγω μέτρο, σε σχέση με αυτό που υλοποιείται, χωρίς να έχει περισσότερα οφέλη έως το τέλος του 2021, αυξάνει το χρέος της χώρας κατά 3 δισ. ευρώ. Όσο για την αποτελεσματικότητα του μέτρου της Κυβέρνησης, ήδη πάνω από 50.000 επιχειρήσεις, κατά κύριο λόγο μικρές και μεσαίες, ενισχύθηκαν μέσω της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυριζόταν στις 12/5 ότι «την επιστρεπτέα προκαταβολή θα λάβουν τον Μάιο μόλις 8.600 επιχειρήσεις».
Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ αγνοεί τη μείωση ενοικίου. Προφανώς, θεωρεί ότι τόσο οι επιχειρήσεις, όσο και οι εργαζόμενοι για την Α΄ κατοικία τους και οι οικογένειες με φοιτητές που σπουδάζουν μακριά από τον τόπο τους για την κατοικία που νοικιάζουν θα πρέπει να πληρώνουν το 100% του ενοικίου τους, παρά τα περιορισμένα από την υγειονομική κρίση έσοδά τους.
Ο ΣΥΡΙΖΑ καλεί την Κυβέρνηση να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο από τους πόρους του SURE, σε συνάρτηση με την έκταση τα ύφεσης, ενώ αυτό έχει ήδη συμφωνηθεί! Η σχετική ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις 19/5 ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «το SURE θα αποτελέσει κυρίως σημαντικό δίχτυ ασφαλείας για τους εργαζομένους στις οικονομίες που έχουν πληγεί περισσότερο».
Σε ό,τι αφορά τα δήθεν «παραδείγματα» που επικαλείται ο ΣΥΡΙΖΑ, σε αυτά παραχαράσσει ή αγνοεί τις ελαφρύνσεις και τη βοήθεια που έχουν ήδη λάβει οι επιχειρήσεις, οι εργαζόμενοι και οι ελεύθεροι επαγγελματίες από πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης (αποζημίωση ειδικού σκοπού 800 ευρώ για τις αναστολές συμβάσεων, 800 ευρώ σε επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, μείωση ενοικίων), καθώς και αυτά που θα λάβουν στο εγγύς μέλλον (π.χ. ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ, μείωση ΦΠΑ σε εστίαση και μεταφορές, μείωση προκαταβολής φόρου εισοδήματος κ.λπ.) και τα αντιπαραθέτει με φανταστικά ποσά, που δήθεν θα λάμβαναν από το «Βρήκαμε Λεφτόδεντρο 2» του ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία στον πραγματικό κόσμο δεν υπάρχει τρόπος να χρηματοδοτηθούν.
Η σχέση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης με την υπευθυνότητα και την ορθή κοστολόγηση μέτρων αποδεικνύεται ανύπαρκτη, καθώς:
Τα τρία λάθη που προαναφέραμε αθροίζονται σε περισσότερα από 13 δισ. ευρώ.
Στο παραπάνω ποσό πρέπει να προστεθεί το κόστος των αναστολών, που πλέον ο ΣΥΡΙΖΑ περιορίζει στα 3,5 δισ. ευρώ. Συνυπολογίζοντας και τα 12 δισ. ευρώ μέτρων ρευστότητας, το συνολικό ύψος των μέτρων ξεπερνά τα 28,5 δισ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζουμε την ανάγκη χρηματοδότησης της μείωσης εσόδων ύψους 4-5 δισ. ευρώ λόγω της ύφεσης.
Το πρόγραμμα «Μένουμε Όρθιοι ΙΙ» αφορά την περίοδο Ιουνίου – Σεπτεμβρίου. Ο ΣΥΡΙΖΑ παραβλέπει ότι για την περίοδο Μαρτίου – Μαΐου το πρόγραμμα «Μένουμε Όρθιοι Ι» περιλάμβανε μέτρα ύψους τουλάχιστον 8 δισ. ευρώ για την προστασία της εργασίας (1,4 δισ. ευρώ τον Μάρτιο, 3,8 δισ. ευρώ τον Απρίλιο και 2,8 δισ. ευρώ τον Μάιο). Αυτά τα 8 δισ. ευρώ πρέπει να προστεθούν στα μέτρα που ανακοινώθηκαν χθες.
Συνεπώς, κάθε πρόγραμμα «Μένουμε Όρθιοι» προσθέτει μέτρα δημοσιονομικού κόστους περίπου 10 δισ. ευρώ και, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, ο τελικός λογαριασμός των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ υπερβαίνει τα 36,5 δισ. ευρώ. Δηλαδή, ξεπερνά τα ταμειακά διαθέσιμα του Κράτους και δεν αποτελεί «το τελευταίο παράθυρο ευκαιρίας για να βγούμε από την κρίση», όπως υποστήριξε χθες ο κ. Τσίπρας, αλλά την πόρτα που ανοίγει διάπλατα τον δρόμο για νέο μνημόνιο.