Ο πολιτικός απόηχος της πολύνεκρης τραγωδίας στα Τέμπη
Ο κ. Λοβέρδος μίλησε για την τραγωδία στα Τέμπη που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, και για τις ευθύνες γι΄αυτή την τραγωδία.
«Η Ελλάδα και σήμερα, πενθεί. Όλοι θρηνούμε είμαστε όλοι συγκλονισμένοι, αυτό το φρικτό δυστύχημα σε νέους ανθρώπους. Τιμούμε τη μνήμη και με μεγάλο σεβασμό προσεγγίζουμε το μεγάλο πρόβλημα των οικογενειών τους. Υπάρχει θλίψη και μεγάλη οργή στην ελληνική κοινωνία και είναι δικαιολογημένη. Το πρόβλημα είναι εάν πρόβλημα που δεν μπορούμε να το βγάλουμε από πάνω μας. ως πολιτικός πλέον δεν μπορώ παρά να ζητήσουμε ένα τεράστιο συγγνώμη. Πλέον έχουμε χρέος και καθήκον να αγωνιστούμε να μην ξανασυμβεί κάτι τέτοιο. Σε όλες τις καταστροφές που έχουν γίνει, στο Μάτι, στη Μάνδρα, στο ναυάγιο του Σάμινα, στις φωτιές στην Ηλεία, δεν θυμάμαι κάποιον να έχει αναλάβει την πολιτική ευθύνη. Ο Κώστας Καραμανλής, που αντικειμενικά έχει την πολιτική ευθύνη, παραιτήθηκε, δεν είπε ότι έκατσε μια “στραβή” στη βάρδιά του, όπως είπαν άλλοι στο παρελθόν και δεν θέλω να μπω σε κομματικές αντιπαραθέσεις. Οι πολιτικές ευθύνες ανελήφθησαν, μετά θα αναζητήσουμε ποινικές και αστικές ευθύνες», δήλωσε αρχικά.
Για το σύστημα που εγκαινίαζε ο κ. Μητσοτάκης στα τρένα τη μέρα του δυστυχήματος ανέφερε πως, «το 2014 έγινε μία σύμβαση για να γίνει τηλεδιοίκηση των γραμμών Αθηνών – Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα. Μέχρι το 2017 είχε ολοκληρωθεί το 32% και μετά μπλόκαρε αυτό. Φτάσαμε τον Μάιο του 2021 που απεμπλάκη και μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί το 70% της γραμμής. Αυτό το κομμάτι που θα εγκαινίαζε ο πρωθυπουργός θα ήταν το κομμάτι από το Πλατύ μέχρι τον Προμαχώνα. Αυτό το κομμάτι που δεν υπάρχει είναι από τα Παλαιοφάρσαλα».
Η κ. Ξενογιαννακοπούλου αναφέρθηκε στην τραγωδία.
«Θα ήθελα να εκφράσω την βαθιά θλίψη από αυτή την τραγωδία. Η σκέψη μας είναι με τα παιδιά του χάθηκαν, τους τραυματίες, τους αγνοούμενους, και στις οικογένειες. Σε αυτή την τόσο δραματική στιγμή, η λήθη δεν είναι σεβασμός για τους νεκρούς. Σεβασμός είναι να υπάρξει διαλεύκανση της τραγωδίας και είναι η προϋπόθεση να μην επαναληφθεί στο μέλλον. Υπάρχουν ερωτήματα που πρέπει απαντηθούν. Αναρωτιέμαι, γιατί τόσες προειδοποιήσεις από τους εργαζομένους δεν ελήφθησαν υπόψιν. Είχαμε καταθέσει και μία σειρά κοινοβουλευτικών ερωτήσεων για το θέμα, η τελευταία που καταθέσαμε συζητήθηκε στη βουλή μια βδομάδα πριν το δυστύχημα και έβαζε ως ερώτημα την ασφάλεια των συγκοινωνιών. Ο κ. Γενιδούνιας και οι συνδικαλιστές είναι παρόντες πάνα όταν υπάρχουν προβλήματα. Ο κ. Καραμανλής ανέλαβε την πολιτική ευθύνη, αλλά δεν αξιολογείται μόνο γι αυτό, αλλά για το τι έκανε 4 χρόνια», υπογράμμισε.
«Να τονίσω ότι την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ παραδόθηκε η διπλή γραμμή. Μπορεί να μην είχε συμβεί όσο ήμασταν εμείς στη διακυβέρνηση. Διασφαλίστηκε η διπλή γραμμή, και μέχρι το 2019 υπήρχε διπλός σταθμάρχης στην Λάρισα και μετά μειώθηκε το προσωπικό. Τα στοιχεία θα βγουν το επόμενο διάστημα», συμπλήρωσε.
Αναφορικά με την ασφάλεια, η κ. Ξενογιαννακοπούλου είπε πως «το ζήτημα ξεκίνησε το 2007, το 2014 υποτίθεται ότι θα προχωρούσε, αλλά η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έπρεπε να λύσει όλα τα νομικά προβλήματα, και το 2019 στις εκλογές είχε απεμπλακεί το έργο και παραδόθηκε έτοιμο να υλοποιηθεί ως το 2020. Όχι μόνο δεν υλοποιήθηκε, αλλά η κυβέρνηση Μητσοτάκη ζήτησε παράταση από το 2021 και μετά και η ευρωπαϊκή επιτροπή έστειλε επιστολή μη τήρησης».
Ο κ. Χριστοδουλάκης, απέδωσε τα συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων και τοποθετήθηκε για την τραγωδία στα Τέμπη.
«Το πρώτο πράγμα που πρέπει να στείλουμε ως μήνυμα προς τα έξω είναι ότι αυτά που ακούμε τις τελευταίες μέρες δεν είναι μία απλή παραδοχή. Δεν μπορούμε να αποδεχθούμε ότι “έτσι είναι η Ελλάδα” και δεν πρέπει να αποδεχθούμε ως συνολική αντίληψη για την χώρα μας το “πάμε και όπου βγει”. Για να χτίσουμε την εμπιστοσύνη του κόσμου, πρέπει να πείσουμε ότι είμαστε αποτελεσματικοί χρήσιμοι και να νοιαζόμαστε πραγματικά. Συγκλονιστήκαμε ότι μπορεί σε αυτή τη θέση μπορεί να ήμασταν εμείς ή συγγενικά και φιλικά μας πρόσωπα», σημείωσε.
«Η διαχρονικότητα των ευθυνών έχει μία ρεαλιστική βάση, και έχει νόημα να γίνει μία συζήτηση με έμφαση τα εμπροσθοβαρή χαρακτηριστικά που έχει, για να μπορέσουμε να τα λύσουμε. Οι κυβερνήσεις καταδικάζονται για τις παραλείψεις και τα λάθη τους και έρχονται οι καινούριες για τα λύσουν και όχι να κρύβονται πίσω από την διαχρονικότητα αυτού του προβλήματος. Δεν πρέπει να αποτελεί μανδύα κάλυψης των ευθυνών το “εντάξει και οι προηγούμενοι έφταιγαν”», τόνισε ο κ. Χριστοδουλάκης.
Για τις εκκλήσεις των εργαζομένων δήλωσε πως, «Η τηλεδιοίκηση δεν λειτουργεί από το 2018 στο τμήμα Παλαιοφάρσαλα – Κατερίνη. Το ζήτημα είναι ότι προειδοποιήσεις έγιναν πολλές, δεν έγιναν την μέρα του δυστυχήματος. Έχουμε συνηθίσει, να θεωρούμε ότι οι εργαζόμενοι που θέτουν ζητήματα, να τους κοροϊδεύουμε και να λέμε “εντάξει μωρέ αυτοί λένε παντού τα ίδια”. Το ζήτημα που έθεταν εδώ δεν ήταν εργασιακό ήταν για την ασφάλεια»
Αναφορικά με τη στελέχωση των σιδηρόδρομων είναι προφανές ότι υπήρχαν κενά σταθμαρχών, είχαν προκηρύξεις 36 θέσεις τον Δεκέμβριο και μετά προκηρύχθηκαν οι διπλάσιες από απευθείας αναθέσεις σε εξωτερικό συνεργάτη».