Οδηγούμε το Kia XCeed
Όταν το 2006 οδηγούσαμε στην πίστα των Μεγάρων το μικρομεσαίο οικογενειακό Kia με τον προσδιορισμό Ceed, δεν πιστεύαμε το πόσο καλό ήταν απέναντι στον επώνυμο ανταγωνισμό, που αποτελούσε την σύνθεση του συγκριτικού τεστ της ημέρας.
Τα χρόνια πέρασαν, το Ceed καθιερώθηκε σαν ένα από τα καλύτερα μοντέλα της κατηγορίας του, η γκάμα του επεκτάθηκε (με την προσθήκη των Sportswagon (στέισον βάγκον) και Shootingbrake ProCeed) και λίγες ημέρες πριν βρεθήκαμε στον Πειραιά της …Γαλλίας, την Μασσαλία, προκειμένου να οδηγήσουμε μια ακόμα έκδοση της οικογένειας Ceed, το εντυπωσιακό XCeed, ένα μοντέλο που συνδυάζει την γοητεία των coupe με την πρακτικότητα των SUV.
Ευχάριστη νότα στην πανευρωπαϊκή παρουσίαση που παρακολουθήσαμε, η ύπαρξη ενός Έλληνα (τελικά παντού υπάρχει και ένας τουλάχιστον συμπατριώτης μας), του Ιωάννη Ρούσση, που είναι ο product manager για το XCeed.
Σχεδίαση – Εσωτερικό
Το σχεδιασμένο εξ αρχής Xceed, βασίζεται στην πλατφόρμα του Ceed, αλλά, έχει κοινές μόνο τις δυο εμπρός πόρτες, είναι μακρύτερο (4,4 μ.), φαρδύτερο (1,83 μ.), ψηλότερο (1,50 μ.) και με χαρακτηριστικό το κεκλιμένο, μακρύ και κατά 65 χλστ ψηλότερο από το Ceed, καπό. Το μεταξόνιο (2,65 μ.) είναι ίδιο με αυτό του Ceed, ενώ η διαφορά του μήκους προκύπτει λόγω των μεγαλύτερων προβόλων κατά 20 χλστ. εμπρός και κατά 60 χλστ. πίσω
Με απόσταση από το έδαφος 184 χλστ (172 χλστ με τις 16άρες ζάντες), μεγάλους τροχούς 16 ή 18 ιντσών (ελαστικά 205/60 R16 ή 235/45 R18) και έντονη κλίση στο πίσω μέρος, μοιάζει περισσότερο με υπερυψωμένο coupe, παρά με SUV, ενώ – για να λέμε την αλήθεια – μοιάζει πάρα πολύ (ειδικά από την οπτική γωνία 3/4 πίσω) με την Mercedes GLA.
Όμως, ειδικά η εμπρός μάσκα, με τα στιλ «ice cube» LED φωτιστικά σώματα, τα οριζόντια LED φώτα πίσω, την ενσωματωμένη στο πάνω μέρος της 5ης πόρτας αεροτομή και τον διαχύτη με τις διπλές απολήξεις της εξάτμισης, δίνουν στο XCeed έντονη ξεχωριστή προσωπικότητα και κατά συνέπεια την αναγνωρισιμότητα που ζητούν πολλοί από τους αγοραστές αυτής της κατηγορίας.
Χρώμα λανσαρίσματος το «κτυπητό» Quantum Yellow, που οδηγήσαμε και εμείς, ενώ η χρωματική παλέτα περιλαμβάνει ακόμα 11 επιλογές.
Στο ευρύχωρο, καλοφτιαγμένο και «φλύαρο» σχεδιαστικά εσωτερικό, που μοιάζει πολύ με αυτό του νέου Ceed, ξεχωρίζει ο για πρώτη φορά σε Kia, ψηφιακός πίνακας οργάνων με οθόνη (Supervision) 12,3 ιντσών, που αντικαθιστά στις πλουσιότερες εκδόσεις τα αναλογικά όργανα. Με ευδιάκριτες ενδείξεις, πολλές πληροφορίες και εναλλαγή γραφικών με το πάτημα του διακόπτη Sport (στα μοντέλα με το αυτόματο κιβώτιο). Ο πίνακας αυτός σε συνδυασμό με την στάνταρ οθόνη 8 ιντσών (ενδεχομένως από την πρώτη έκδοση να τοποθετηθεί η νέα οθόνη 10,25 ιντσών με πολλές εφαρμογές, το UVO Connect με τα 7 χρόνια δωρεάν υπηρεσιών και αναβαθμίσεων) και την οδηγοκεντρική σχεδίαση του ταμπλό, δίνει high tech αίσθηση στο εσωτερικό και μεγαλύτερες δυνατότητες ελέγχου από τον οδηγό που κάθεται στην με καλή πλευρική στήριξη και κατά 37 χλστ ψηλότερη από το Ceed, θέση οδήγησης.
Επίσης η νέα οθόνη πολυμέσων διαθέτει υψηλή ανάλυση (1920×720), προσφέρει συνδεσιμότητα με Android Auto και Apple CarPlay, έλεγχο με φωνητικές εντολές, κάμερα οπισθοπορείας και υπηρεσίες πλοήγησης TOMTOM. Επιπλέον, στην κονσόλα υπάρχει θέση ασύρματης φόρτισης smartphone, ενώ ο προαιρετικός εξοπλισμός περιλαμβάνει – μεταξύ άλλων – ηχοσύστημα JBL Premium και θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός και πίσω, τιμόνι και παρμπρίζ.
Οι χώροι επαρκούν για 4 ενήλικες επιβάτες (πολύ δύσκολα θα χωρέσει 5ος), και ο χώρος αποσκευών είναι μεγαλύτερος κατά 31 λίτρα (σύνολο 426 έως 1378 λίτρα, ανάλογα την θέση των πίσω καθισμάτων) από αυτόν του Ceed, ενώ υπάρχουν πολλές και έξυπνες λύσεις για την τοποθέτηση μικροαντικειμένων.
Ανάρτηση – Κινητήρας – Κιβώτιο
Όμως η Kia δεν περιορίστηκε στις σχεδιαστικές αλλαγές, αλλά φρόντισε και για την δυναμική συμπεριφορά του στιβαρού πλαισίου. Οι νέες ρυθμίσεις στην ανάρτηση (γόνατα MacPherson εμπρός – πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) συγκριτικά με το Ceed, τα υδραυλικά bump-stops στα εμπρός αμορτισέρ, τα πιο μαλακά (7% εμπρός & 4% πίσω) ελατήρια, η νέα ρύθμιση της ηλεκτρικής υποβοήθησης του τιμονιού και ο επαναπρογραμματισμός του ESC (έλεγχος ολίσθησης), δίνουν ομαλή και προοδευτική συμπεριφορά στο βάρους περίπου 1300 κιλών αμάξωμα, καλύτερο έλεγχο στις στροφές και πιο γρήγορη απόκριση του τιμονιού στις εντολές του οδηγού.
Τα κινητήρια σύνολα του XCeed, περιλαμβάνουν τα γνωστά από το Ceed μηχανικά σύνολα βενζίνης 1.0 T-GDi (120 ίπποι), 1.4 T-GDi (140 ίπποι), 1.6 T-GDi 204 (ίπποι) και πετρελαίου 1.6 CRDi (115 ή136 ίπποι). Όλοι οι κινητήρες συνδυάζονται με 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο ή με το αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7DCT (μετάδοση κίνησης στους εμπρός τροχούς), εκτός του 1.0 T-Gdi που συνοδεύεται μόνο από το χειροκίνητο 6τάχυτο κιβώτιο.
Για τους περιβαλλοντικά ευαίσθητους, στις αρχές του 2020, θα προστεθούν στη γκάμα υβριδικές εκδόσεις 1.6 diesel 48V Hybrid και 1.6 Plug-in Hybrid.
Από την θέση του οδηγού
Στην διάρκεια της παρουσίασης είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε σε μια πολύ όμορφα σχεδιασμένη διαδρομή πάνω από την Μασσαλία, την έκδοση με τον 1,4 λίτρων κινητήρα βενζίνης των 140 ίππων, με το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο και τον 1,6 λίτρων πετρελαιοκινητήρα των 136 ίππων, με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7DCT.
Οι κινητήρες και στις δυο περιπτώσεις διαθέτουν ισχύ και ροπή, ώστε να κινούν με άνεση και χωρίς πολλές αλλαγές ταχυτήτων το όχι ιδιαίτερα βαρύ αμάξωμα. Ειδικά ο ντιζελ, είναι από τους πλέον πολιτισμένους που έχουμε οδηγήσει, χωρίς κραδασμό ή το χαρακτηριστικό κροτάλισμα, ενώ συνδυάζεται άψογα με το 7άρι αυτόματο κιβώτιο.
Με καλή ποιότητα κύλισης και περιορισμένες κλίσεις του ψηλού αμαξώματοις στις στροφές, το Kia XCeed έχει ισορροπημένη μεταξύ άνεσης και αποτελεσματικότητας οδική συμπεριφορά, ταξιδεύει ευθύβολα στον ανοιχτό δρόμο και δεν δυσκολεύεται ιδιαίτερα στους απότομους ελιγμούς, παρά το ότι έχουν μεγαλώσει οι πρόβολοι του αμαξώματος εμπρός και πίσω.
Ευχάριστο και εύχρηστο, διαθέτει αυξημένη ηχομόνωση, δυνατά φρένα και γεροδεμένο αμάξωμα που –στους Γαλλικούς δρόμους τουλάχιστον – δεν έκανε «τσικ». Στρίβει με την ευκολία και τα επίπεδα πρόσφυσης του Ceed, δεν τρομάζει ακόμα και στην υπερβολή, ενώ περνά «χωρίς άχνα» τις όποιες ατέλειες του Γαλλικού οδικού δικτύου (για το Ελληνικό επιφυλασσόμεθα…).
Με αξιοπρεπείς επιδόσεις στην έκδοση diesel που οδηγήσαμε (0-100 σε 10.1΄΄ & τελική 198 χλμ/ώρα) και ενδιαφέρουσες στην έκδοση 1,4 των 140 ίππων (0-100 σε 9.4’’ & τελική ταχύτητα 200χλμ/ώρα), προσφέρεται για την καθημερινότητα, αλλά και για μεγάλα ταξίδια.
Από πλευράς κατανάλωσης, οδηγώντας τα περισσότερα χιλιόμετρα σε επαρχιακούς χωρίς κίνηση δρόμους και με χαλαρούς ρυθμούς, γράψαμε μέση κατανάλωση για το diesel στα 5,1 λίτρα/100 χλμ, πολύ καλή για τον συνδυασμό και κοντά στο 4,4 – 4,6 λίτρα που ισχυρίζεται ο κατασκευαστής. Όμως με τις ίδιες προδιαγραφές, η μέση κατανάλωση του βενζινοκινητήρα ήταν 8,1 λίτρα/100 χλμ., τιμή τσουχτερή, μακριά από τα 6,0-6,2 λίτρα που δίνει η Kia.
Δια ταύτα
Πάντως, σαν μια πρώτη εντύπωση, ο συνδυασμός κινητήρα – κιβωτίου που ταιριάζει στο μοντέλο, είναι ο 1.6 diesel, με το κιβώτιο 7DCT, αλλά περιμένουμε και την αναλυτική δοκιμή επί ελληνικού εδάφους, όπου –όπως μας υποσχέθηκαν οι άνθρωποι της ελληνικής αντιπροσωπείας- το XCeed θα διαθέτει και ρεζέρβα, αντί του κιτ επισκευής που είχαν αυτά που οδηγήσαμε στην Μασσαλία.
Αυτό που δεν μας είπαν όμως είναι οι τιμές, αφού ακόμα γίνεται σκληρή διαπραγμάτευση με το εργοστάσιο, προκειμένου το μοντέλο να είναι ανταγωνιστικό όταν στα τέλη Οκτωβρίου έρθει στην Ελλάδα.
Τέλος, το XCeed θα παράγεται στη Ζιλίνα της Σλοβακίας και στην τιμή κτήσης περιλαμβάνεται 7ετής εργοστασιακή εγγύηση ή 150.000 χλμ., ενώ στον πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό του, συμπεριλαμβάνονται – μεταξύ άλλων – τα συστήματα υποβοήθησης ADAS (Advanced Driver Assistance Systems),συστήματα διατήρησης της λωρίδας, αυτόματου ρυθμιστή ταχύτητας, λειτουργίας Stop and Go, αυτόνομης πέδησης, προειδοποίησης σύγκρουσης, ενημέρωσης για κάθετα διερχόμενα οχήματα κατά την όπισθεν, αυτόματης λειτουργίας των μεγάλων φώτων και Full LED φώτων.
Νίκος Τσάδαρης