Οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης αναμένεται να ενισχύσουν τα κλιματικά οφέλη των ηλεκτρικών οχημάτων
Οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω τα κλιματικά οφέλη των ηλεκτρικών οχημάτων καθώς η νέα τεχνολογία θα μπορούσε να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα μιας μπαταρίας ηλεκτρικού αυτοκινήτου έως και κατά 39%.
Οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης θα πρέπει να μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων σχεδόν κατά τα δύο πέμπτα – αυξάνοντας περαιτέρω το περιβαλλοντικό πλεονέκτημα των EV έναντι των οχημάτων ορυκτών καυσίμων.
Αυτό προκύπτει από έρευνα που παρήγγειλε η Transport & Environment (T&E) στη Minviro, μια εταιρεία με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο που ειδικεύεται στην ανάλυση του κύκλου ζωής των πρώτων υλών, η οποία συνέκρινε την αναδυόμενη τεχνολογία στερεάς κατάστασης με τις τρέχουσες χημικές ουσίες μπαταριών.
Μια μπαταρία στερεάς κατάστασης, η οποία αποθηκεύει περισσότερη ενέργεια με λιγότερα υλικά, μπορεί να μειώσει το ήδη μειωμένο αποτύπωμα άνθρακα μιας μπαταρίας ηλεκτρικού αυτοκινήτου κατά επιπλέον 24%, διαπιστώνει η μελέτη.
Η ανάλυση συγκρίνει μια μπαταρία στερεάς κατάστασης NMC-811, η οποία είναι μια από τις πιο πολλά υποσχόμενες χημικές ουσίες που αναπτύσσονται, με την τρέχουσα τεχνολογία ιόντων λιθίου. Η τεχνολογία στερεάς κατάστασης χρησιμοποιεί στερεό κεραμικό υλικό αντί για υγρούς ηλεκτρολύτες για τη μεταφορά ηλεκτρικού ρεύματος, καθιστώντας επίσης τις μπαταρίες ελαφρύτερες, ταχύτερες στη φόρτιση και τελικά φθηνότερες. Οι κατασκευαστές μπαταριών προβλέπουν ότι οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης θα χρησιμοποιηθούν στα ηλεκτρικά οχήματα κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας.
Ο Matt Finch, διευθυντής του Ηνωμένου Βασιλείου στην T&E, δήλωσε: «Τα ηλεκτρικά οχήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο παράγουν ήδη πολύ λιγότερες εκπομπές από τα αυτοκίνητα που καίνε πετρέλαιο και αυτό βελτιώνεται κάθε χρόνο καθώς η ηλεκτρική ενέργεια γίνεται πιο πράσινη. Αλλά η τεχνολογία στερεάς κατάστασης θα επιτύχει μια αλλαγή σταδίου που απαιτεί πολύ λιγότερα υλικά και θα προκαλέσει ακόμη λιγότερη περιβαλλοντική ζημιά».
Η νέα τεχνολογία μπορεί να μειώσει ακόμη περισσότερο τον αντίκτυπο των μπαταριών στο κλίμα – κατά 39% σε σύγκριση με τις τρέχουσες μπαταρίες λιθίου – εάν οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης κατασκευάζονται χρησιμοποιώντας τα πιο βιώσιμα υλικά, διαπιστώνει επίσης η έρευνα. Νέες μέθοδοι εξόρυξης, συμπεριλαμβανομένης της εξόρυξης λιθίου από γεωθερμικά πηγάδια -η οποία πρωτοπορεί μεταξύ άλλων από το Cornish Lithium-, έχουν σημαντικά χαμηλότερες κλιματικές επιπτώσεις από τις πιο συχνά χρησιμοποιούμενες πηγές όπως το λίθιο από σκληρό βράχο που εξορύσσεται στην Αυστραλία και εξευγενίζεται στην Κίνα.
Η T&E ισχυρίζεται ότι η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα του Ηνωμένου Βασιλείου καθιστά την τεχνολογία αυτή ηγέτη στην κατασκευή καθαρότερων μπαταριών, αλλά χρειάζεται ισχυρές διασφαλίσεις για να διασφαλιστεί ότι οι πρώτες ύλες προέρχονται με συνέπεια και ανακυκλώνονται στο τέλος της ζωής τους.
Οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης θα μπορούσαν να απαιτούν έως και 35% περισσότερο λίθιο από την τρέχουσα τεχνολογία ιόντων λιθίου, αλλά χρησιμοποιούνται πολύ λιγότερος γραφίτης και κοβάλτιο. Οι απαιτήσεις στον προτεινόμενο κανονισμό της ΕΕ για τις μπαταρίες για υπεύθυνη πηγή λιθίου – όσον αφορά τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις – και την ανακύκλωση είναι μια πολιτική «χωρίς λύπη» που θα διασφαλίσει ότι υπάρχει αρκετός εφοδιασμός για μπαταρίες στερεάς κατάστασης. Δεν προβλέπονται ισοδύναμες απαιτήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο Matt Finch πρόσθεσε:
«Η ΕΕ εισάγει νέους κανόνες για να καθαρίσει τον τρόπο με τον οποίο προμηθεύουμε τις πρώτες ύλες στις μπαταρίες και να απαιτήσει την επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση των παλαιών στοιχείων. Αλλά το Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχει ισοδύναμα σχέδια και ως εκ τούτου, η Γερμανία έχει προγραμματίσει τρεις φορές περισσότερες μονάδες ανακύκλωσης μπαταριών. Το Ηνωμένο Βασίλειο κυριολεκτικά πετάει την ευκαιρία να μειώσει τις εισαγωγές πρώτων υλών, να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και να μειώσει τον αντίκτυπο της κατασκευής μπαταριών».
Η T&E θέλει η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου να εφαρμόσει παρόμοιους αλλά καλύτερους κανόνες από αυτούς που προτείνει η ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων αυστηρότερων στόχων ανακύκλωσης λιθίου. Οι κανόνες του ΗΒ θα πρέπει επίσης να διασφαλίζουν ότι οι εταιρείες υποχρεούνται να προστατεύουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και το περιβάλλον σε όλα τα στάδια της παραγωγής μπαταριών.
Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος, που κοινώς αναφέρεται ως Transport & Environment (T&E), είναι μια ευρωπαϊκή ομπρέλα για μη κυβερνητικούς οργανισμούς που δραστηριοποιούνται στον τομέα των μεταφορών και του περιβάλλοντος, προωθώντας τις βιώσιμες μεταφορές στην Ευρώπη που σημαίνει μια προσέγγιση των μεταφορών που είναι περιβαλλοντικά υπεύθυνη, οικονομικά υγιής και κοινωνικά δίκαιη.
Από την ίδρυσή της πριν από 30 χρόνια, η T&E έχει διαμορφώσει ορισμένους από τους σημαντικότερους περιβαλλοντικούς νόμους της Ευρώπης. Έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο να πείσει την ΕΕ να θέσει τα πιο φιλόδοξα πρότυπα διοξειδίου του άνθρακα στον κόσμο για αυτοκίνητα και φορτηγά και βοήθησε επίσης στην αποκάλυψη του σκανδάλου dieselgate. Έκανε επιτυχή εκστρατεία για τον τερματισμό του ντίζελ φοινικέλαιου. Εξασφάλισε μια παγκόσμια απαγόρευση των βρόμικων καυσίμων ναυτιλίας και τη δημιουργία της μεγαλύτερης αγοράς άνθρακα στον κόσμο για τις αερομεταφορές κ.ά.
Το 2020, η καμπάνια της T&E οδήγησε την Uber να δεσμευτεί να εξηλεκτρίσει μεγάλο μέρος των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων της.