OΟΕ: 30 μέτρα για την τόνωση της οικονομίας και των επιχειρήσεων


Πρόταση για την ταχύτερη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, την επόμενη μέρα μετά την πανδημία, καταθέτει το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, μέσω της επιστημονικής του επιτροπής.

Αναλυτικότερα, όπως αναφέρει ανακοίνωση, προτείνονται τα εξής:

Άμεσα μέτρα 2021-2022

  • Μόνιμη κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης.
  • Κλιμακωτή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος (μείωση 50% φέτος και κατάργηση από το 2022).
  • Μείωση και το 2022 κατά 3 εκατοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών και μονιμοποίηση της μείωσής τους.
  • Παράταση 6 μηνών των επιχορηγήσεων από το πρόγραμμα «Γέφυρα».
  • Άμεση εφαρμογή του προγράμματος «Γέφυρα 2» για τις επιχειρήσεις, χωρίς καθυστερήσεις και με διάρκεια επιχορήγησης το 1 έτος.
  • Μείωση της προκαταβολής φόρου και για το 2021. 50% για τις επιχειρήσεις που θα παρουσιάσουν πτώση τζίρου έως 30% το 2021, και μείωση 100% για τις επιχειρήσεις με μεγαλύτερες απώλειες εσόδων.
  • Δυνατότητα αναστολών συμβάσεων εργασίας για όλο το 2021 για τους κλάδους που έχουν θιγεί περισσότερο, εστίαση και τουρισμό.
  • Επέκταση του προγράμματος ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ για το 2021 και 2022.
  • Μείωση ΕΝΦΙΑ για το 2021, άμεσα εξαρτημένη με το ποσοστό μείωσης του εισοδήματος φυσικών ή νομικών προσώπων.
  • Νέα επιδότηση τόκων δανείων για ενήμερες επιχειρήσεις, 6 μηνών.
  • Αναβολή του μέτρου για τις υποχρεωτικές ηλεκτρονικές αποδείξεις για τις φορολογικές δηλώσεις του 2021 και 2022.
  • Κατάργηση για ένα έτος των τεκμηρίων διαβίωσης, για τους εργαζόμενους που βρίσκονται σε αναστολή εργασίας και λαμβάνουν την αποζημίωση ειδικού σκοπού, καθώς και για τους ελεύθερους επαγγελματίες και μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα που θα παρουσιάσουν μειωμένα εισοδήματα κατά 20%, εξαιτίας της πανδημίας.
  • Εφαρμογή, στο σύνολο των επιστρεπτέων προκαταβολών, της μη επιστροφής του 50%, για μείωση τζίρου άνω του 50%.
  • Νέα ρύθμιση οφειλών σε 120 δόσεις για τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς εφορία και ασφαλιστικά ταμεία.
  • Άμεση ρύθμιση των ενήμερων δανείων, αφού η επαναφορά θα έρθει σταδιακά.
  • Περαιτέρω ενίσχυση της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων για τόνωση της ρευστότητάς τους μέσω αξιοποίησης κοινοτικών πόρων, αλλά και νέων χρηματοδοτικών εργαλείων από τα πιστωτικά ιδρύματα.
  • Άμεση εφαρμογή του πλαισίου χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων (ν. 4701/2020) για τη χορήγηση δανείων έως 25.000 ευρώ χωρίς εμπράγματες εξασφαλίσεις σε πολύ μικρές επιχειρήσεις και αυτοαπασχολούμενους.
  • Άμεση εφαρμογή του καθεστώτος στήριξης των επιχειρήσεων υπό τη μορφή επιδότησης επί των παγίων δαπανών.
  • Να διερευνηθεί η δυνατότητα εξαίρεσης των επιδοτήσεων για την αντιμετώπισης της πανδημίας από τον κανόνα de minimis.
  • Κατάργηση τέλους χαρτοσήμου.

Μεταρρυθμίσεις

Προτείνονται ακόμα μεταρρυθμίσεις, που αποτελούν αντικείμενο μεσο-μακροπρόθεσμης διαβούλευσης και εφαρμογής, όπως:

  • Διεύρυνση της φορολογικής βάσης για την αύξηση είσπραξης άμεσων φόρων, που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να προέλθει από την αύξηση των συντελεστών φορολογίας εισοδήματος ή της περιουσίας.
  • Καθιέρωση ενιαίου συστήματος φορολογίας εισοδήματος για φυσικά πρόσωπα, μισθωτούς, αυτοαπασχολούμενους και ατομικές επιχειρήσεις, με φορολόγηση του καθαρού εισοδήματος (έσοδα – έξοδα) για όλους.
  • Οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων να επαναξιολογηθούν και να ισχύουν με βάση την εμπορική, τουριστική, κοινωνική και οικονομική εξέλιξη της κάθε περιοχής.
  • Σταθερό φορολογικό πλαίσιο, με κανόνες για όλους, χωρίς εξαιρέσεις, χωρίς χαριστικές φοροαπαλλαγές, χωρίς αυτοτελή φορολόγηση εισοδημάτων, το οποίο θα ανταποκρίνεται στο αίσθημα δικαίου, που χρειάζεται ο Έλληνας πολίτης.
  • Απλοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας, ώστε να είναι απλή και κατανοητή για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Η κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας, έργο τεράστιο και δυσχερές, εξαιτίας του κατακερματισμένου και πολύστικτου χαρακτήρα της, θα συμπιέσει το κόστος φορολογικής συμμόρφωσης για τις επιχειρήσεις αλλά και για τον απλό πολίτη, θα αυξήσει την παραγωγικότητα του επαγγελματία φοροτεχνικού και θα μειώσει την ακούσια φοροδιαφυγή, που εδράζεται ακριβώς στην πολυπλοκότητα του φορολογικού συστήματος.
  • Έκδοση μιας ενιαίας εγκυκλίου για κάθε νόμο ή τουλάχιστον για κάθε φορολογικό αντικείμενο, σε σύντομο χρονικό διάστημα από τη δημοσίευση των νόμων. Η παραπομπή σε πλήθος εγκυκλίων που συνοδεύουν τα νομοσχέδια, οδηγεί σε καθυστερήσεις και διατήρηση της αβεβαιότητας.
  •  Εντατικοποίηση του ελεγκτικού μηχανισμού για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, παράλληλα με τον εκσυγχρονισμό του συστήματος της φορολογικής δικαιοσύνης: Ενίσχυση ποσοτική και ποιοτική του ανθρώπινου δυναμικού, χρήση σύγχρονων τεχνολογιών, απλοποίηση διαδικασιών, εστίαση στην πρόβλεψη και αποτροπή.
  • Το Data Mining, δηλαδή η αναζήτηση και η επεξεργασία φορολογικών και μη πληροφοριών από μεγάλες βάσεις δεδομένων -ακόμα κι από τα social media- είναι μια μέθοδος ανάλυσης με πολλαπλασιαστικά οφέλη. Επίσης, η υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης, μόνο οφέλη θα αποφέρει στην πάταξη της φοροδιαφυγής και στην αύξηση των δημοσίων εσόδων. Βέβαια, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί η κατάλληλη κατάρτιση του στελεχιακού δυναμικού.

Όπως δήλωσε ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, Κωνσταντίνος Κόλλιας, «η επανεκκίνηση της οικονομίας αποτελεί βασικό αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου και της κοινωνίας των πολιτών γενικότερα, αλλά, ταυτόχρονα, κυρίαρχη πρόκληση για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Το μεγαλύτερο μέρος των παρεμβάσεων περνά κυρίως από τη φορολογία και τον τραπεζικό τομέα. Η επανεκκίνηση αυτή πρέπει να γίνει με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης, αλλά και να αποτελέσει την αφορμή για τον εκσυγχρονισμό πολλών τομέων, που εξακολουθούν να λειτουργούν με λογικές άλλων δεκαετιών. Η πρόταση, που παρουσιάζουμε, είναι ολιστική. Είμαστε βέβαιοι ότι η υιοθέτηση των συγκεκριμένων μέτρων θα συμβάλει στην ταχύτερη επαναφορά της ελληνικής οικονομίας σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης».

sofokleousin.gr



Πηγή