Όργιο νοθείας καυσίμων και κλοπή πάνω από 10% στις αντλίες


Πρωτοφανείς διαστάσεις προσλαμβάνουν οι παραβατικές δραστηριότητες στην αγορά καυσίμων, όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές από τη χονδρική και λιανική εμπορία, καθώς έχει πάρει μεγάλη έκταση η νόθευση της βενζίνης με χημικούς διαλύτες βουλγαρικής προέλευσης, αλλά και το «πείραγμα» στις αντλίες, παρά την ύπαρξη συστημάτων εισροών – εκροών, που καταλήγει σε κλοπή πάνω και από 10% από τον καταναλωτή σε κάθε γέμισμα.

Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση αλλάζει τη στρατηγική της για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου γενικότερα, με τον νόμο που υιοθετήθηκε πρόσφατα και προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι ιδρύεται ειδικό συντονιστικό όργανο όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών κάτω από την «ομπρέλα» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και με το διοικητή της, Γιώργο Πιτσιλή, σε θέση «τσάρου» των διωκτικών αρχών. Παράλληλα, θεσπίζονται αμοιβές για πληροφοριοδότες, αλλά και ειδικά μπόνους για τους υπαλλήλους που θα συνεισφέρουν στη δίωξη του λαθρεμπορίου.

Οι αρχές βρίσκονται σε εγρήγορση, γνωρίζοντας ότι το πρόβλημα έχει προσλάβει μεγάλες διαστάσεις, αλλά ως τώρα αποτελέσματα των ελέγχων είναι πενιχρά. Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, πρόσφατα έγιναν πολλοί έλεγχοι σε πρατήρια της Αττικής από μεικτά ελεγκτικά συνεργεία, για ποσότητα και ποιότητα των καυσίμων, αλλά δεν υπήρξε ούτε μία περίπτωση καταλογισμού παραβάσεων. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, των ελέγχων είχαν προηγηθεί οι συνήθεις «διαρροές» από επίορκους υπαλλήλους προς τα κυκλώματα της αγοράς (με το αζημίωτο…), με αποτέλεσμα να έχουν προετοιμασθεί οι ελεγχόμενοι πρατηριούχοι και να πέσουν οι έλεγχοι στο κενό.

Ιδιαίτερα στην Αττική, πληροφορίες αναφέρουν ότι έχουν πάρει πολύ μεγάλη έκταση τα φαινόμενα νοθείας και καταδολίευσης των αντλιών:

  • Κύκλωμα που εισάγει μεγάλες ποσότητες χημικών από τη Βουλγαρία, όπως η αιθανόλη και η μεθανόλη, που αποτελούν μορφές οινοπνεύματος και είναι περίπου 50% φθηνότερα από τη βενζίνη, διανέμει σε μεγάλο πλήθος πρατηρίων αυτά τα χημικά που χρησιμοποιούνται για νοθεία της βενζίνης. Μάλιστα, η νοθεία γίνεται τόσο σε συνεργαζόμενα με μεγάλες εταιρείες πρατήρια (μη ιδιόκτητα από τις εταιρείες), όσο και σε ανεξάρτητα και, καθώς τα κυκλώματα έχουν αποθρασυνθεί από την αίσθηση υπεροχής που έχουν έναντι των αρχών, τα ποσοστά της νοθείας ξεπερνούν σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και το 50%. Η νοθεία αυτή σίγουρα δεν είναι επωφελής για τους κινητήρες των αυτοκινήτων, αν και δεν δημιουργεί εξίσου σοβαρά προβλήματα με τη νοθεία της βενζίνης με ντίζελ, που ήταν το παλαιότερο «σπορ» των κυκλωμάτων της αγοράς. Είναι όμως ιδιαίτερα επιβλαβής για την τσέπη του καταναλωτή, αφού η βενζίνη εξαντλείται πολύ πιο γρήγορα.
  • Εξαιρετικά εκτεταμένη είναι πλέον η καταδολίευση στις αντλίες, ώστε να «κλέβουν» από τον καταναλωτή ακόμη και περισσότερο από 10% σε κάθε γέμισμα, ενώ στο παρελθόν την ίδια πρακτική ακολουθούσαν επιτήδειοι πρατηριούχοι πιο «λελογισμένα», με ποσοστό κλοπής της τάξεως του 5%. Ο λόγος που αισθάνονται βέβαιοι οι επιτήδειοι ότι δεν θα συλληφθούν, πέραν των συστημάτων… έγκαιρης προειδοποίησης για επικείμενους ελέγχους, είναι ότι έχουν καταφέρει με προηγμένες μεθόδους να παρακάμψουν τα συστήματα εισροών – εκροών, που υποτίθεται ότι αποτελούν το «μάτι» των αρχών στα πρατήρια.Έτσι, τα συστήματα εισροών – εκροών καταγράφουν ότι υπάρχει ισορροπία στα όρια των επιτρεπόμενων αποκλίσεων μεταξύ αγορών και πωλήσεων, ενώ ο πρατηριούχος «κλέβει» 10% από τους πελάτες του και, στην ουσία, το σύστημα εισροών – εκροών μετατρέπεται σε μέθοδο νομιμοποίησης αυτής της παράνομης πρακτικής.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως αναφέρουν πληροφορίες από την αγορά καυσίμων, το κύκλωμα που πρωτοστατεί στη διανομή των διαλυτών από τη Βουλγαρία στην ελληνική αγορά παρουσιάζει μεγάλη συνάφεια, αν δεν ταυτίζεται πλήρως, με εγκληματική οργάνωση που είχε εξαρθρωθεί στα τέλη του 2019 από τις αρχές. Τότε είχε διαπιστωθεί ότι σε πολλά πρατήρια της Αττικής, που είχαν και ασυνήθιστα χαμηλές τιμές, η βενζίνη ήταν νοθευμένη με χημικά που εισήγαγε το συγκεκριμένο κύκλωμα, ενώ οι διαφυγόντες φόροι ξεπερνούσαν τα 2,5 εκατ. ευρώ. Όμως, η ίδια οργάνωση φέρεται να έχει επανέλθει, ένα χρόνο αργότερα, δριμύτερη στην αγορά.



Πηγή