Παζάρι στην Ε.Ε. για τους ρύπους των αυτοκινήτων
Eνεργειακός σταθμός της RWE που λειτουργεί με άνθρακα στη Γερμανία.
ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ. Από τη μία πλευρά βρίσκονται η Γερμανία και οι ανατολικές χώρες, στις οποίες η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει διασπείρει τα εργοστάσια και τους προμηθευτές της. Από την άλλη, στέκονται 19 χώρες που ζητούν ταχύτερες μειώσεις ρύπων, προκειμένου να γυρίσει η Ευρώπη σελίδα υιοθετώντας γρηγορότερα νέες, καθαρές τεχνολογίες. Η χθεσινή διαμάχη στη σύνοδο των υπουργών Περιβάλλοντος της Ε.Ε. στο Λουξεμβούργο έλαβε χαρακτήρα επείγοντος, στη σκιά της νέας έκθεσης της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας για την κλιματική αλλαγή, η οποία προτρέπει τις κυβερνήσεις να βάλουν φτερά στα πόδια τους.
«Μετά την έκθεση, όλοι ζητούν να ενεργήσουμε» δήλωσε ο Γάλλος υπουργός Περιβάλλοντος Φρανσουά ντε Ριζί, ο οποίος βρέθηκε απροσδόκητα στο αξίωμα αυτό, όταν ο προκάτοχός του Νικολά Ιλό παραιτήθηκε εκφράζοντας την οργή του για τα μεγάλα λόγια και τις πενιχρές ενέργειες στο ζωτικής σημασίας ζήτημα της κλιματικής αλλαγής. Το ερώτημα που εκλήθησαν να απαντήσουν χθες οι υπουργοί είναι πόσο λιγότερους ρύπους πρέπει να παράγει ο στόλος των νέων αυτοκινήτων και φορτηγών της Ε.Ε. το 2030 σε σχέση με το 2021. Το Ευρωκοινοβούλιο και οι 19 χώρες υποστήριξαν τον στόχο του 40%, ενώ η Γερμανία επέμεινε στο 30% και η προεδρεύουσα Αυστρία πρότεινε 35%.
Και ενώ στους κόλπους της Ε.Ε. το παζάρι συνεχιζόταν έως αργά χθες το βράδυ, η μάχη για την παρεμπόδιση της καταστροφής του πλανήτη είχε ήδη μεταφερθεί στις δικαστικές αίθουσες. Το Εφετείο της Χάγης επιβεβαίωσε χθες πρωτόδικη απόφαση που ζητεί από την ολλανδική κυβέρνηση να υιοθετήσει φιλόδοξους στόχους για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Λόγω των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών της, η Ολλανδία είναι εξαιρετικά ευάλωτη σε περίπτωση που η στάθμη της θάλασσας ανέβει 1-2 μέτρα έως το τέλος του αιώνα, όπως προβλέπεται να συμβεί αν δεν περιοριστούν δραστικά οι εκπομπές ρύπων που προξενούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
«Η κλιματική αλλαγή είναι σοβαρός κίνδυνος», ανέφερε ο πρόεδρος του εφετείου Ταν ντε Σομαβίλ, ανακοινώνοντας την απόφαση. «Κάθε αναβολή στον περιορισμό των ρύπων εντείνει τους κινδύνους αυτούς. Η Ολλανδία δεν μπορεί να προφασίζεται ότι και άλλες χώρες ρυπαίνουν, έχει ευθύνη να κάνει κάτι για τους ρύπους που εκπέμπονται στη δική της επικράτεια».
Η απόφαση «έχει συνέπειες για όλες τις κυβερνήσεις», υποστήριξε ο συνήγορος του δικτύου Urgenda, Ντένις φαν Μπέκελ. «Πρέπει να την εξετάσουν με προσοχή και να συνειδητοποιήσουν ότι δεν προασπίζουν τα συμφέροντα των λαών τους. Καθυστερώντας τα μέτρα, μην λαμβάνοντας όλα όσα μπορούν να λάβουν, παραβιάζουν τα δικαιώματα των λαών τους». Παράλληλα, χθες δικαστήριο του Βερολίνου έδωσε το πράσινο φως για επιβολή και στη γερμανική πρωτεύουσα απαγορεύσεων στην κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων οχημάτων, μέτρο που έχει ήδη αποφασιστεί σε πόλεις όπως η Φρανκφούρτη και το Αμβούργο. Η επέκταση των απαγορεύσεων σε όλο και περισσότερες πόλεις και σε όλο και πιο σύγχρονης τεχνολογίας ντιζελοκίνητα οχήματα έχει προξενήσει χάος στη γερμανική αγορά των μεταχειρισμένων, φέρνοντας παράλληλα στο προσκήνιο τη βασική ειρωνεία της γερμανικής ισχύος. Οσα χρόνια η Γερμανία προστατεύει, με το μεγάλο πολιτικό της βάρος, τις ρυπογόνες τεχνολογίες, τόσο χάνει το τρένο των μελλοντικών τεχνολογιών. Αν κρίνει κανείς από τη στάση του Βερολίνου στη χθεσινή υπουργική σύνοδο, η τακτική αυτή συνεχίζεται.