Πέντε τρόποι να αποτρέψουμε προβλήματα αυτοεικόνας του παιδιού
Σύμφωνα με την Εθνική Οργάνωση Διατροφικών Διαταραχών, 40-60% των κοριτσιών στο Δημοτικό (6-12 ετών) ανησυχεί για το αν έχει παχύνει ή αν θα παχύνει. Από πού ξεκινούν όμως αυτές οι ιδέες στο μυαλό ενός κοριτσιού που είναι τόσο μικρό; Από το οικογενειακό περιβάλλον, από άλλα παιδιά στο σχολείο και από περιοδικά ή διαφημίσεις. Ξεκινούν να αντιλαμβάνονται τι σημαίνει πάχος ακούγοντάς το παντού γύρω τους. Σαν αποτέλεσμα, δεν τρώνε. Τι μπορεί να κάνει μία μητέρα ώστε να προλάβει αυτήν την αρνητική άποψη της κόρης της για τον ίδιο της τον εαυτό;
Να γίνει θετικό πρότυπο για την αυτοεικόνα. Πολλές γυναίκες ίσως εσωτερικεύουν τις πολιτιστικές και κοινωνικές αξίες, όπως η σημασία του να είσαι αδύνατη και δυσκολεύονται να εμπιστευτούν τις ίδιες τους τις ανάγκες και τα θέλω. Πρέπει να μην χρησιμοποιείτε τις λέξεις πάχος και δίαιτα μπροστά στην κόρη σας. Διδάξτε της πώς να νιώθει άνετα με το σώμα της και πείτε φράσεις όπως ‘είσαι ένα πανέμορφο παιδί, εσωτερικά και εξωτερικά’. Όσο άσχημα και να νιώθετε με τα κιλά σας, αποφύγετε να μιλάτε αρνητικά για τον εαυτό σας.
Μιλήστε για τα καθημερινά και για τα ιδιαίτερα φαγητά. Μην κατηγορείτε τις τροφές σε καλές και κακές. Είναι προτιμότερο να μιλάτε για φαγητά που είναι καθημερινά όπως τα λαχανικά, τα φρούτα, η πρωτεΐνη, οι υδατάνθρακες και τα γαλακτοκομικά. Τα ιδιαίτερα φαγητά είναι εκείνα που καταναλώνονται πού και πού, όπως τα πατατάκια, τα γλυκά και τα τηγανιτά.
Εξασκηθείτε στον αυτοσυντονισμό στο θέμα του φαγητού. Αυτό το πρότυπο διδάσκει ότι η αίσθηση της ικανοποίησης είναι σημαντική και ότι κανένα φαγητό δεν απαγορεύεται. Έτσι το παιδί νιώθει ασφάλεια, άνεση και ότι του επιτρέπεται να φάει ό,τι θέλει. Και βασίζεται στο να καταλαβαίνουμε μόνοι μας πότε πεινάμε και πότε χορταίνουμε.
Άδειο και γεμάτο στομάχι. Μιλήστε στο παιδί για το πώς το φαγητό επηρεάζει το πεπτικό σύστημα και πώς πρέπει να τρώει μόνο όταν πεινάει ή πώς να σταματά όταν χορταίνει. Έτσι μαθαίνει να συνδέεται με το σώμα και τις ανάγκες του.
Εντάξτε το παιδί στη διαδικασία προετοιμασίας των γευμάτων. Επιτρέψτε του να διαλέξετε τα υλικά που θέλει και ζητήστε του να σας βοηθήσει στο βαθμό που του επιτρέπει η ηλικία του. Μπορείτε να διαβάζετε μαζί τις συσκευασίες ώστε να μαθαίνει για τα θρεπτικά στοιχεία.