Ποια οδικά έργα είναι υποψήφια προς ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης
Η τελική λίστα της χώρας θα πρέπει να καταρτιστεί έως τις 15 Οκτωβρίου.
Βόρειο κομμάτι Ε65, επεκτάσεις Αττικής Οδού προς λεωφόρο Βουλιαγμένης και Ραφήνα, επέκταση λεωφόρου Κύμης, τμήμα Κίσσαμος – Χανιά – Χερσόνησος του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης. Αυτά είναι ορισμένα από τα πιο εμβληματικά έργα που θα υποβάλει η ομάδα εργασίας του υπουργείου Υποδομών για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Για τη διαμόρφωση της τελικής λίστας που θα υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχουν σήμερα δημιουργηθεί πέντε θεματικές ομάδες εργασίας, υπό την προεδρία της κυβέρνησης. Σε καθεμία από αυτές συμμετέχουν εκπρόσωποι υπουργείων, των περιφερειών, των δήμων, του ΤΑΙΠΕΔ, του υπερταμείου κ.λπ. Οι δύο βασικοί όροι που έχουν μέχρι στιγμής τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι οι εξής:
• Να μπορεί να συμβασιοποιηθεί το 70% των έργων έως το τέλος του 2022 και το υπόλοιπο μέσα στο 2023.
• Τα έργα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2026.
Επιπλέον, τα έργα δεν πρέπει να είναι μεταξύ αυτών που έχουν ήδη ενταχθεί προς χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ (δεν έχει νόημα η μετακίνησή τους από το ένα χρηματοδοτικό πακέτο σε άλλο). Πρέπει επίσης να είναι έργα ευρύτερης ή υπερτοπικής σημασίας (δεν πρόκειται, δηλαδή, να ενταχθούν μικρά, τοπικής εμβέλειας έργα).
Η τελική λίστα της χώρας θα πρέπει να καταρτιστεί έως τις 15 Οκτωβρίου και ήδη οι πέντε ομάδες έχουν υποβάλει ένα πρώτο κείμενο με τις προτάσεις τους. Για τον τομέα των υποδομών, η λίστα διαμορφώθηκε έπειτα από σειρά τηλεδιασκέψεων με τον υπουργό Κώστα Καραμανλή και, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», περιλαμβάνει τα ακόλουθα έργα:
• Βόρειο τμήμα Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία), προϋπολογισμού 443 εκατ. ευρώ. Το έργο είχε υποβληθεί για χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ, όμως υπήρξαν αντιρρήσεις από τη γενική διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής για το μέγεθός του, που δεν θεωρείται αντίστοιχο της κυκλοφορίας του.
• Υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος, που περιλαμβάνει και οδική αρτηρία από Σχιστό έως την πόλη της Σαλαμίνας. Το έργο βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας.
• Επέκταση (εν μέρει υπογείως) της λεωφόρου Κύμης έως την εθνική οδό, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 434 εκατ. Το έργο «σέρνεται» για πολλά χρόνια, έχει σε μεγάλο βαθμό ολοκληρωμένες απαλλοτριώσεις.
• Επέκταση της Αττικής Οδού προς Ραφήνα, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 372 εκατ. Το έργο θεωρείται αρκετά ώριμο μελετητικά, τουλάχιστον περισσότερο ώριμο από τις υπόλοιπες επεκτάσεις της Αττικής Οδού.
• Επέκταση Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς λεωφόρο Βουλιαγμένης. Το έργο δεν θεωρείται ώριμο μελετητικά, κάτι που όμως μπορεί να λυθεί μέσω της ανάθεσής του με μελετοκατασκευή.
• Τμήμα Κίσσαμος – Χανιά – Χερσόνησος του ΒΟΑΚ.
• Οι τρεις οδικές παρακάμψεις της Εύβοιας: παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών (23 χλμ.), παράκαμψη Βασιλικών και παράκαμψη Αμαρύνθου. Οι δύο πρώτες είναι αρκετά ώριμες μελετητικά.
• Οδικό τμήμα Ιωαννίνων – Κακαβιάς. Πρόκειται ουσιαστικά για τη συνέχιση της Ιονίας Οδού μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα, ένα έργο που επίσης αντιμετώπιζε δυσκολίες ένταξης στο ΕΣΠΑ λόγω του μεγέθους του.
Ομως, σε πολλά υπουργεία σήμερα επικρατεί προβληματισμός σχετικά με την υπόθεση του Ταμείου Ανάκαμψης. Οι ακριβείς όροι και οι προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση των έργων δεν έχουν ξεκαθαριστεί και πολλοί ανησυχούν ότι, αν τελικά τεθούν αυστηροί όροι, το ποσό που θα καταλήξει στη χώρα μας (όπως και σε άλλες χώρες) θα είναι πολύ μικρότερο των εξαγγελθέντων 32 δισ. Επίσης, δεν έχει ξεκαθαριστεί τι θα γίνει με τις ΣΔΙΤ (συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα) και αν το Ταμείο θα αναλάβει να χρηματοδοτήσει την εθνική συμμετοχή των κρατών-μελών. Το σημείο αυτό είναι ιδιαίτερα κομβικό, καθώς θα κρίνει την ένταξη ή μη κάποιων έργων (λ.χ. Σαλαμίνα – Πέραμα). Πάντως, αυτό που έχει γίνει απολύτως ξεκάθαρο είναι ότι δεν θα δοθεί στα κράτη-μέλη ένα «λεφτόδεντρο», αλλά θα υπάρχει στενή επίβλεψη των έργων που θα ενταχθούν.